InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?

Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?

Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er? Methylfenidaat is een stof die in de vorm van ADHD medicatie voorgeschreven wordt aan met name mensen met ADHD en/of ADD. Er bestaan verschillende vormen methylfenidaat (Ritalin, Concerta, Equasym en Medikinet) met een eigen werking. Methylfenidaat kent ook enkele bijwerkingen welke met name in de eerste weken van het gebruik van de medicijnen optreden. Wanneer er voor ADHD medicatie gekozen moet worden blijkt medicatie die de stof methylfenidaat bevat het medicijn van eerste keuze. Methylfenidaat is een stof die tot de groep van psychostimulantia, soms ook wel amfetaminen genoemd, behoort. Dit heeft als gevolg dat methylfenidaat onder Opiumwet valt en de uitgifte van de recepten door de Inspectie van Volksgezondheid wordt gecontroleerd. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden want wanneer men op vakantie in het buitenland gaat heeft men dikwijls een verklaring van de arts nodig om de medicijnen mee te mogen nemen.

Welke ADHD medicatie bevat methylfenidaat?

Er bestaan tegenwoordig verschillende soorten ADHD medicatie die methylfenidaat als werkzame stof bevatten. Het meest bekende medicijn dat methylfenidaat bevat wordt Ritalin genoemd. Ritalin is een zogenaamd kortwerkende vorm van methylfenidaat. Methylfenidaat is ook in langer werkende vormen verkrijgbaar in de vorm van Concerta, Equasym en Medikinet.

Ritalin

Ritalin is het middel waarbij veel mensen denken wanneer men het over ADHD en ADHD medicatie heeft. Ritalin is dan ook de meest voorgeschreven ADHD medicatie. Ritalin is een kortwerkende vorm van methylfenidaat. Dit houdt in dat het middel vrij snel door het lichaam opgenomen wordt maar dat het middel ook vrij snel weer uitgewerkt is. Ritalin moet daarom circa drie tot vijf keer per dag ingenomen worden en begint ongeveer een half uur na inname te werken. De werking houdt vervolgens circa drie tot vier uur aan. Een veelgenoemde klacht bij het gebruik van Ritalin zijn de zogenaamde rebounds. Wanneer het middel uitgewerkt is en men niet op tijd een nieuwe dosis genomen heeft kunnen de klachten behorende bij ADHD tijdelijk in extreme vorm terugkeren.

Concerta

Concerta is een langwerkende vorm van methylfenidaat. Concerta wordt nog niet erg lang voorgeschreven aan mensen in Nederland omdat het pas in 2002 als ADHD medicatie voor adolescenten en kinderen met ADHD geregistreerd is. Concerta werkt na inname circa twaalf uur waardoor men geen last heeft van een rebound.

Equasym

Equasym XL is een vorm van methylfenidaat die eveneens nog niet zo lang in Nederland beschikbaar is (namelijk pas sinds 2007). Equasym is een combinatie van snelwerkend en langzaamwerkend methylfenidaat en werkt circa zes tot acht uur. Hierdoor is Equasym uitermate geschikt voor jonge kinderen om de schooldag door te komen.

Medikinet

Het medicijn Medikinet CR is in 2007 tot geregistreerd geneesmiddel benoemd. Medikinet bevat net als Equasym een combinatie van snelwerkend en langzaamwerkend methylfenidaat. Medikinet werkt gedurende circa acht uur.

Methylfenidaat en bijwerkingen

Veel mensen zijn enigszins huiverig wanneer hen methylfenidaat aangeraden wordt. Dit is niet heel verwonderlijk aangezien methylfenidaat een vergelijkbare werking heeft als amfetamine, een bekende drug. Van dergelijke amfetamine-achtige stoffen (zoals speed en cocaïne) is bekend dat zij beschadigingen aan de zenuwcellen kunnen veroorzaken. Tot op heden zijn er geen onderzoeken gedaan naar de invloed die methylfenidaat op de zenuwcellen en hersencellen heeft. Medicijnen met methylfenidaat worden echt al vijftig jaar voorgeschreven zonder noemenswaardige negatieve effecten.

Net als vrijwel alle medicatie heeft ook methylfenidaat enkele veelgenoemde bijwerkingen. De eerste weken van gebruik van ADHD medicatie op basis van methylfenidaat kunnen vies tegenvallen. Dit zorgt er voor dat een vrij grote groep het gebruik van de medicatie staakt alvorens de bijwerkingen weggeëbd kunnen zijn en de positieve effecten goed zichtbaar zijn.

Veelgenoemde bijwerkingen zijn:
  • Inslaapproblemen
  • Verminderde eetlust
  • Lusteloosheid
  • Hoofdpijn
  • Opgewonden gevoel
  • Hartkloppingen

Methylfenidaat en vergoeding door de verzekering

In Nederland wordt met het zogenaamde Geneesmiddelen Vergoeding Systeem (GVS) gewerkt. In het GVS is opgenomen welke medicijnen voor vergoeding door de zorgverzekering in aanmerking komen en in welke mate. Wanneer het medicijn duurder is dan vergoed wordt door het GVS kan er een eigen bijdrage van de cliënt gevraagd worden. Zorgverzekeraars vergoeden de eigen bijdrage in sommige gevallen gedeeltelijk of geheel. Hier is dikwijls wel een aanvullende verzekering voor nodig.
Gerelateerde artikelen
ADHD bij kinderen behandelen met methylfenidaatADHD bij kinderen behandelen kan op diverse manieren, met en en zonder medicijnen. Er zijn diverse ADHD medicijnen die A…
ADHD en medicatie“Heb je je pilletje vergeten in te nemen?” Hoe vaak zal dit al niet gezegd zijn tegen iemand die hyperactief lijkt of va…
Misbruik van ADHD medicatie stijgt explosiefnieuws uitgelichtMisbruik van ADHD medicatie stijgt explosiefUit onderzoek bij 4 Nederlandse universiteiten is naar voren gekomen dat studenten gebruik maken van medicijnen om beter…
Kinderpsychiatrie: ADHD oorzaak, symptomen en behandelingVan ADHD heeft bijna iedereen wel eens gehoord. De afkorting ADHD staat echter voor de Engelse woorden Attention Deficit…

Reageer op het artikel "Methylfenidaat (ADHD medicatie): welke vormen zijn er?"

Reacties

Nicoline van Velsen, 22-07-2016 13:12 #4
Ik heb 8 weken ritalin gebruikt en sinds ik thuis ben gebruik ik methylfenidaat 3x dag 10 mg/snelle afgifte.Nu wil ik over gaan op concerta (methylfenidaat) hoeveel mg is verstandig om te beginnen.

Laura, 08-07-2012 15:11 #3
Mijn ervaring met concerta:

Week 1: tics! Hyper! Tics! Vechten! Tics!
Week 2: tics iets minder, nu knallende hoofdpijn en slaaaaap…
Week 3: geen tics. Geen Dana. Alleen Zuul.
Week 4: Bijwerkingen weg, besef dat ik al een half jaar de stofzuiger niet aangeraakt heb. En drie seconden later ben ik het nog steeds niet vergeten!
Week 5: ben creatiever dan ooit, omdat ik nu mijn schilderijen tenminste af kan maken. Huis is opgeruimd en mijn zicht is scherper omdat ik niet meer dagenlang vergeet te drinken. Heb hierdoor ook bijna geen migraine meer. Verrek… Ik ben gelukkig!

Adhdmijnkwaliteit, 15-01-2011 12:45 #2
Ik ben sinds 5 januari 2011 begonnen met Concerta en dat is erg wennen. Het geeft veel lichamelijke klachten zoals buikpijn en nerveusiteit, geen eetlust (3 kilo afgevallen), slaapproblemen, sufheid en afvlakking van omgevings gebeuren, droge mond en vieze smaak, koude voeten en handen, erg lusteloos en ongeinspireerd, somber en negatief.
Er komt dus niet veel uit mijn handen. Ik heb geen idee hoelang dit kan gaan duren maar als het goed is valt dit onder de inwerk bijwerkingen. Ritalin was hiervoor de remedie maar daar had ik enorm last van rebound door te veel inname momenten. Als iemand zijn eigen ervaring met mij wil delen dan graag. Met name de duur van de bijwerkingen. Ik gebruik nu 36 mg in de ochtend ingenomen en zonodig eind middag 18 mg bij negatieve uitwerkings problemen. Reactie infoteur, 16-01-2011
Bijwerkingen verdwijnen/verminderen doorgaans na 2-4 weken. Houd je de bijwerkingen bij? Ik heb destijds een lijstje gemaakt met bijwerkingen en ADHD klachten en er iedere dag een cijfer aan gegeven om te bekijken of ze heviger of juist minder werden.

Bjorn, 30-07-2010 20:23 #1
Ik heb het vandaag voor het eerst gebruikt, en ik krijg maagzuur, voel me opgejaagd, ben super alert, kan nog slehter stilzitten, kreeg in de bus een hittevlaag, mijn hart leek raar te kloppen, moet de hele tijd zuchten, ken me eten niet goed op, moet de hele tijd boeren, mijn tics worden versterkt.
dit alles klinkt misschien erg veel, maar het is allemaal in lichte vorm! ik heb wel erg maagzuur. oh! en ik borrel ook van binnen. ga volgens mij ervan aan de schijt. worden een leuke paar maanden met medicatie. ben blij dat ik volgend jaar klaar ben met mijn havo diploma, dan kan ik er weer vanaf! ook al kan ik me veel beter concentreren, vind ik dit alles wel even wennen. voel me niet normaler erop geworden haha. Reactie infoteur, 30-07-2010
Bjorn, met een beetje geluk ben je hier binnen een week of 2 van af en merk je alleen de positieve effecten nog maar ;)
Ik vond het handig een lijstje bij te houden met positieve effecten en bijwerkingen, misschien ook iets voor jou?

Infoteur: Melod
Laatste update: 20-08-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!