InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wat is een idiot savant?

Wat is een idiot savant?

Tot wel 40000 jaar terug rekenen en weten op welke dag dat 18 februari viel, één keer een liedje gehoord en na kunnen spelen, onbeperkte creativiteit en zonder op de klok elke keer maar weer de tijd weten. Dit zijn allemaal dingen die bijna niemand kan. Maar zon mensen bestaan wel ze hebben het Savant Syndroom.

Wat betekent idiot savant?

Idiot betekent idioot en savant betekent geleerd dus letterlijk geleerde idioot. Deze naam is gegeven omdat de mensen die het Savant Syndroom hebben een zeer lage intelligentie maar bepaalde delen van het brein zijn extra ontwikkeld.

Wat is een idiot savant?

Een Idiot Savant is een persoon met een IQ tussen de 50 en de 70. Dit is erg laag waardoor gewone dingen moeilijk zijn en leerproblemen ontstaan. Maar ze blinken wel uit in bepaalde dingen wat je eigenlijk niet verwacht bij mensen met zon laag IQ.

Hoe komt het dat iemand het Savant Syndroom heeft?

Het is nog niet duidelijk hoe het precies ontstaat. De onderzoeken spreken elkaar tegen: wel of niet erfelijk bepaald en wel of niet genetisch bepaald. Waarschijnlijk ligt het aan linker en rechterhelft van de hersenen bij de Savants. De meesten van hen hebben een hersenbeschadiging aan de linkerhelft die gecompenseerd word door de dominante rechterhelft. Hierdoor worden bepaalde vaardigheden versterkt. Ongeveer 50% van de mensen met Savant Syndroom hebben ook autisme erbij. Het Savant Syndroom lijkt in vele opzichten op het syndroom van Asperger maar dan wel vele malen erger. Het Savant Syndroom komt 6 keer vaker voor bij mannen als bij vrouwen. Dat komt gedeeltelijk omdat de verhouding 6:1 ook van toepassing is op autistische stoornissen bij mannen en bij vrouwen. Aangezien de helft van de savants autistisch is is het voor de helft verklaard. Ook bij andere aandoeningen is de verhouding ten opzichte van de mannen hoger. Dit komt al door de tijd in de buik als foetus. Als foetus ontwikkelen je hersenen zich ongelijk. Als ze rechterhelft al volledig ontwikkeld is dan is de linkerhelft nog volop bezig met ontwikkelen. Omdat de linkerhelft dus langer kwetsbaar is treden hier ook de meeste beschadigingen op. De linkerhersenhelft is bijvoorbeeld kwetsbaar voor het hormoon testosteron dat bij vrouwen veel minder voorkomt als bij mannen. Bij hoge concentraties en in sommige gevallen is testosteronhormoon schadelijk, voornamelijk voor de langer kwetsbare linkerhersenhelft en dat verklaart het hoge percentage van mannen met een geestelijke afwijking, waaronder het Savant Syndroom.

Wat kunnen ze?

Idiot Savants blinken uit in bepaalde vaardigheden. In totaal 5 groepen:
  • Kunst: meestal tekenen of schilderen maar ook beeldhouwen.
  • Wiskunde: bliksemsnel uitrekenen van priemgetallen en moeilijke wiskundige vraagstukken terwijl simpele optel en aftelsommen onmogelijk zijn.
  • Kalenderrekenen: komt niet zo vaak voor, een autistische tweeling kan je vertellen welke dag het was op 18 februari 40000 jaar geleden, daarbij berekenen ze de schrikkeljaren mee.
  • Muziek: het meest voorkomend, het naspelen van muziek na het 1 keer gehoord te hebben, componeren van muziek enz.
  • Overige vaardigheden: zeer nauwkeurig de lengte weten, zeer nauwkeurig de tijd weten zonder op een klok te kijken, het beheersen van enorm veel talen enz.
Iedere Savant beschikt over een fenomenaal geheugen maar alleen voor zijn/haar speciale vaardigheid dus een musicus zal geen talen kunnen onthouden.

Behandeling

De meeste mensen met het Savant Syndroom hebben ook autisme dus daar moeten ze voor behandeld worden. Elke Savant moet een eigen behandeling krijgen omdat ieder weer een andere afwijking heeft. Het Savant Syndroom kan bijdragen aan een beter en meer sociaal leven. De Savants komen meer onder de mensen door hun unieke gaven.
© 2010 - 2019 Dianne1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Gehandicapt en geniaal?Gehandicapt en geniaal?In één oogopslag ziet Raymond hoeveel lucifers er op de grond gevallen zijn (en dat zijn er meer dan honderd). Hij verba…
The Sims 4: De vaardigheden voor kinderenThe Sims 4: De vaardigheden voor kinderenOok aan de kinderen is gedacht in The Sims 4. Zij kunnen de vaardigheden creativiteit, mentaal, motor en sociaal ontwikk…
Een brein in onze darmenEen brein in onze darmenWist je dat we een brein in onze darmen hebben? Dit is geen metafoor of een seksgrap. Afgezien van de massa in ons hoofd…
Probleem of stoornis: Autistische stoornisDe autistische stoornis (pervasieve ontwikkelingsstoornis) is ongetwijfeld een van de akeligste problemen waar een gezin…
The Sims 4: Prestaties vrijspelen en punten verdienenThe Sims 4: Prestaties vrijspelen en punten verdienenIn de game The Sims 4 kun je door prestaties te behalen, vaardigheden te ontwikkelen en carrière te maken punten verdien…
Bronnen en referenties
  • http://www.huiswerkvrij.com/index.php?p=werkstukken&id=149 http://www.leerkracht.nl/show?id=79071#_79076_

Reageer op het artikel "Wat is een idiot savant?"

Reactie

M. Hauwert, 16-05-2013 10:46 #1
Goedemorgen,

Ik erger mij aan de eerste regel van de laatste alinea: "De meeste mensen met het Savant Syndroom hebben ook autisme dus daar moeten ze voor behandeld worden". Hiermee wordt geïmpliceerd (door middel van het woord "dus") dat alle mensen met autisme behandeld moeten worden en dit is zeker niet het geval.
Het woord "moeten" klinkt in deze context zeer dwingend. Alsof autisten allemaal zo snel mogelijk behandeld moeten worden.

Infoteur: Dianne1991
Laatste update: 28-11-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!