InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slaapwandelen en wat eraan te doen

Slaapwandelen en wat eraan te doen

Het is midden in de nacht en ineens word je wakker, je hebt ijskoude tenen. Je denkt bij jezelf hoe kan dat nou. Je kijkt eens om je heen en je staat in de badkamer! Je hebt geen idee hoe je daar komt of wat je daar doet. Dat wordt slaapwandelen genoemd.

Wat is slaapwandelen?

Slaapwandelen is oncontroleerbare bewegingen of acties doen terwijl je slaapt, maar voor anderen lijkt het net alsof je wakker bent. Dit treedt op in de diepste slaap. Je kunt bijvoorbeeld opstaan en ergens naar toe lopen of in bed druk bezig zijn met je handen. Slaapwandelen is een vorm van een slaapstoornis. Je rust in de nacht niet goed uit omdat je lichaam actief is. Je geheugen functioneert niet waardoor je je er de dag erna (bijna) niets meer van herinnert.

Hoeveel mensen hebben wel eens geslaapwandeld?

Ongeveer 15% van alle kinderen heeft wel eens geslaapwandeld. Maar ongeveer 3% heeft herhaaldelijk geslaapwandeld.

Wat veroorzaakt slaapwandelen?

De exacte oorzaak van slaapwandelen is nog niet bekend. Maar wel bekend is dat erfelijkheid en vermoeidheid een grote rol spelen. Als een persoon er extra gevoelig voor is heeft hij/zij in tijden van stress meer kans op slaapwandelen. Stress is niet de hoofdveroorzaker van slaapwandelen. Slaapwandelen komt vooral voor bij kinderen, meestal gaat het rond de pubertijd weer weg. Als een volwassen persoon last krijgt van slaapwandelen is het mogelijk dat hij/zij dit de rest van zijn leven heeft.

Is slaapwandelen gevaarlijk?

Slaapwandelen is over het algemeen niet gevaarlijk, alleen bij het zogenaamde risico-slaapwandelaars is het wel gevaarlijk. Mensen kunnen bijvoorbeeld de straat op lopen, uit een raam gaan hangen of vallen. Ook wordt er beweerd dat sommige misdaden gepleegd zijn terwijl iemand slaapwandelde maar hier is geen concreet bewijs voor.

Is het gevaarlijk een slaapwandelaar wakker te maken?

Nee helemaal niet, je kunt een slaapwandelaar gerust wakker maken maar dit is meestal erg moeilijk. De slaapwandelaar is er niet bij en kan niet communiceren. Meestal is het ook niet echt nodig om een slaapwandelaar wakker te maken tenzij hij in een gevaarlijke situatie is denk aan: balkon, open raam, open deur of in de buurt van scherpe voorwerpen. Het beste wat je kunt doen is de hand van de slaapwandelaar beet pakken en terug begeleiden naar bed en hem daar verder laten slapen. Want als ze wakker worden dan kunnen ze erg verward zijn en niet weten waar ze zijn en hoe ze daar zijn gekomen en daardoor misschien agressief worden.

Wat kun je eraan doen?

Allereerst als het maar eens is voorgekomen zijn echte maatregelen niet nodig. Als het vaker voorkomt zijn er de volgende tips:
  • Sluit ramen en deuren zodat de slaapwandelaar niet naar buiten kan (vallen).
  • Regelmaat brengen in je ritme, dus zelfde tijd naar bed en zelfde tijd opstaan.
  • Genoeg slaap verbetert de situatie.
  • Bij kinderen een traphekje zetten zodat ze niet naar beneden kunnen vallen.
  • Niet teveel rommel op de vloer zodat dit geen obstakel is.
  • Een matras langs het bed leggen voor als de slaapwandelaar eruit valt.
  • Scherpe hoeken afdekken zodat de slaapwandelaar zich daar niet aan kan verwonden.
  • Een alarmsysteem met bewegingssensoren plaatsen, zodat je de slaapwandelaar weer in bed kunt leggen.
  • Ontspanningsoefeningen doen verdeeld over de dag om vermoeidheid te voorkomen.
  • Volgens sommige mensen helpt een natte dweil langs het bed zodat de slaapwandelaar wakker schrikt.
© 2010 - 2018 Dianne1991, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Slaapwandelen: oorzaak en behandelingSlaapwandelen: oorzaak en behandelingBij kinderen is de kans op slaapwandelen groter dan bij volwassenen. Er kunnen vreemde dingen gebeuren als je een slaapw…
Kinderpsychiatrie: Slaapstoornissen bij kinderenZowel bij de volwassenenpsychiatrie als bij de kinderpsychiatrie, komen veel verschillende aandoeningen voor. De soort a…
Slaapwandelen bij het kindSlaapwandelen bij het kindSlaapwandelen komt het meest voor bij het kind. Vanaf de leeftijd van 2 jaar kan het al ontstaan. Het vaakst begint het…
Slaapwandelen bij volwassenenSlaapwandelen bij volwassenenSlaapwandelen komt het meest voor bij kinderen tussen de 5 en 12 jaar en neemt af tussen de 12 en 18 jaar. Bij volwassen…
Probleem of stoornis: Pavor nocturnus en slaapwandelenDe pavor nocturnus ofwel nachtschrik is een beangstigende ervaring die zich voordoet tijdens de slaap en, anders dan een…
Bronnen en referenties
  • Droomnet,
  • Eigen ervaringen

Reageer op het artikel "Slaapwandelen en wat eraan te doen"

Reacties

Judith, 29-03-2017 13:58 #12
Mijn man slaapwandelt met regelmaat. Vaak word ik er wakker van, omdat hij bijvoorbeeld ergens over struikelt en valt. Hij doet de lichten in de slaapkamer aan en loopt naar buiten (we slapen op de begane grond), steekt een sigaret op, schenkt zelfs vaak een glas wijn voor zichzelf in en drinkt dat op (serieus!), alsof hij op een feestje zit. Ik ga dan met hem mee 'op reis' omdat ik bang ben dat er wat gebeurt. Hij kan dan hele gesprekken met me voeren over van alles en nog wat en wordt ook altijd heel boos op mij terwijl hij normaal gesproken de vriendelijkheid zelve is. Ja, halloooo, ik ben wakker hoor, laat me met rust, ik zit hier gewoon even een sigaretje te roken. Krijg ik dan te horen. Ik krijg hem met geen mogelijkheid wakker en ik krijg hem ook echt niet mee terug in bed. Het is gewoon afwachten tot hij uit zichzelf gaat. Terug in bed is hij direct weer in diepe rust (terwijl ik dan uren wakker lig). De volgende ochtend kan hij er zich totaal niets meer van herinneren, zelfs geen flarden, en loopt hij fluitend rond, helemaal uitgerust en zijn vrolijke zelf. Volgende maand verhuizen we naar een huis waar onze slaapkamer toegang heeft tot een balkon op de eerste verdieping. Ik hou mijn hart vast. We hebben al afgesproken dat ik de sleutel van de deur naar het balkon beheer en mag verstoppen, maar ik ben gewoon bang dat hij die in zijn slaapwandel avontuur gaat opeisen. Het is een hele vervelende situatie die steeds vervelender wordt. Wat kan ik doen? Hij zelf ziet geen probleem, hij heeft er immers totaal geen last of weet van.

Mireille Gesquiere, 29-01-2017 20:24 #11
Slechts één keer las ik : natte dweilen leggen rond het bed voor een kind dat slaapwandelt. Dit werd door de dokter aangeraden in 1952. Het is nooit meer gebeurd! Blijkbaar was het -effect van de "natheid" voldoende om mijn voetjes terug in bed te steken. Maar misschien is dit een schrikdefect dat niet aangeraden is?

Mats, 29-07-2016 09:18 #10
Ik slaapwandel ook, maar ik veroorzaak ook problemen daarmee. Ik had vannacht geslaapwandeld en alles op de grond gegooid en kleren aangetrokken, mijne hele kamer was een puinzooi, heeft iemand tips?

Nikki, 10-03-2016 21:20 #9
Hey, ik ben Nikki en slaapwandel zelf ook. Geen 1 van al de dingen helpt mij als ik slaapwandel, ik ben nu 18 en is begonnen van mijn 17 jaar. Ik hoop dat dit nog weg gaat. Als ik met school op meerdaagse ga moet iedereen steeds op mij letten en dit vind ik echt erg.

Jacobien, 25-11-2015 07:26 #8
Ik ben 14 jaar oud, ik slaapwandel (en praat) al weer een paar jaar, maar ik doe nu grotere dingen in mijn slaap. Zo heb ik een tijd terug mijn lampje bij mijn bed uit het stopcontact gehaald en op mijn bureau gelegd, en ik doe nu sinds gisteren mijn wekker uit (dus dat hij niet meer afgaat) dus als mijn vader mij niet op tijd zou wakker maken, had ik me verslapen! Ik wil dit slaapwandelen HEEL graag afleren, omdat ik nu grotere dingen ga doen, en ik ben bang dat ik NOG grotere dingen zal gaan doen, en dus ook met meer risico!

Lotte, 08-10-2015 10:51 #7
Ik slaapwandel heel veel. Ik maak snachts regelmatig ruzie met mijn man. De volgende dag weet ik er dan niks meer van. Ik voel dat er iets is geweest omdat ik heel moe ben. Mijn man vind het aan de ene kant wel grappig omdat ik om de raarste dingen vraag. Maar hij komt ook aardig slaap te kort.

Ed, 31-07-2014 09:43 #6
Geen van deze tips werkt, een tand door je lip of andere verwondingen, waardoor je zelfs bij de huisarts terecht komt, ook niet. De huisarts die het zelfs een "interessant geval" vindt. Ook de reacties en de antwoorden daarop bieden geen soelaas.

Chantal, 15-06-2014 04:09 #5
Fijn dat t verhaal klopt, mijn man heeft heel vaak dat hij slaapwandelde te vaak vind ik ik schrik wakker daar gaat mijn rust. ik probeer hem rustig te begeleiden maar dan mompeld hij roept van alles en nog wat naar me en krijg ik hem echt niet mee. Maar hij gaat altijd overal staan te urineren, ik maak hem wakker probeer ik maar dan word hij kwaad. Heb ik lak aan kan ik weer schoon maken ja doei als hij wakker word word hij boos mompeld wat en word agressief dat is wel eng maar ja beter dan alles zeiknat overal. Ik ben blij dat t verhaal zo duidelijk is klopt als een bus.

Rob, 24-10-2013 08:36 #4
Ik ben 49 jaar en blijkbaar doe ik dingen in mijn slaap waar ik geen weet van heb. Mijn vrouw wordt hierdoor in haar slaap gestoord. De eerste keer bleef het bij een aanraking, de tweede keer hield ik haar hand vast en vannacht heb ik haar op haar wang gezoend. Niet alleen mijn vrouw, ook ik heb daar grote moeite mee omdat ik me niets kan herinneren. Valt dit ook onder slaapwandelen?

Komas, 31-07-2012 14:18 #3
Hoi, ik ben Komas ik ben 16 jaar oud, ik heb net geslaapwandeld, maar, ik herinner me dat ik het heb gedaan, ik zag ook alles van wat ik deed, maar ik kon het niet laten stoppen, is dat gevaarlijk?

Deedee, 24-07-2011 18:52 #2
Ik slaapwandel ook regelmatig, praat een heel eind weg tegen m'n vriend waar ik de volgende dag echt niks van weet. Gisteren ben ik s'nachts op de bank in slaap gevallen en heb volgens m'n vriend toch de voordeur voor hem open gedaan toen hij terug kwam van een feestje, terwijl ik alleen weet dat ik om half vijf wakker schrok en naar boven ben gegaan en verder ging slapen. Weet er absoluut niks van dat ik hem binnen gelaten heb. Reactie infoteur, 25-07-2011
Beste Deedee,

Als je er geen problemen aan ondervind is het niet zo'n ramp.
Maar het kan wel gevaarlijk zijn als je gewoon de deur open doet en dat terwijl je slaapt.
Stel je voor het was niet die vriend van je geweest maar iemand die kwaad in de zin had. Toch een beetje in de gaten houden zou ik zeggen!

m.v.g. Dianne1991

Malissa, 21-04-2011 09:13 #1
Hallo, ik doe aan slaapwandelen :s mijn zus licht tijdeluk naast mij op de kamer en zijj stoord zich heel erg aan mijn gedrag tijdens het slaapwandelen, ik ga meestal op haar zitten en dan zegt zij tegen mij ga is terug naar je bed dan zeg ik maar ik moest toch komen en zij je bent weer aant slaapwandelen en dan uit het niks zeg ik dan ga ik maar terug naar mijn kamer en zij zegt dan je bent op je kamer en dan ga ik de kamer uit en ik weet er alles van behalven dan dat ik hoor ging zitten maar dit is heel vaak en dit wiselt niet af of bijna niet ik gaa mijn kamer op ruimen bloemen af knippen en verstoppen in mijn slaap en daar weet ik zelf niks meer van, wat kan ik hier aan doen? Reactie infoteur, 25-04-2011
Hallo Malissa,

Het is erg vervelend voor jou en voor je zus,
Allereerst zou ik nagaan of je veel stress ervaart in je leven of sinds je zus bij je op de kamer slaapt, stress is een belangrijke trigger in slaapwandelen.
Als je erachter bent gekomen dat je stress hebt, praat dan met iemand hierover zodat de last in ieder geval gedeeld word en misschien zelfs wat aan gedaan kan worden.
Mocht dit niet de oplossing zijn kun je een van de volgende dingen proberen: een bak met water (of een natte dweil) langs je bed leggen waardoor je schrikt als je erop gaat staan en wakker word, je zus je wakker laten maken zodra ze merkt dat je op wilt staan, een zacht muziekje terwijl je slaapt werkt ontspannend en als niets werkt, als laatste redmiddel, zou je melatonine kunnen gebruiken.
Melatonine is een pilletje dat je inneemt voordat je naar bed gaat, dit is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je makkelijker in slaap komt en door kunt slapen.

Mocht het niet lukken met huis tuin en keuken middeltjes kun je naar de huisarts gaan en daar om verder advies te vragen.

m.v.g. Dianne1991

Infoteur: Dianne1991
Gepubliceerd: 20-01-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!