InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!

Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!

Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin is dat het maar kort werkt en een aantal vervelende bijwerkingen kan hebben. Een nieuwe trend op het gebied van ADHD is een dieet waardoor de gedragsproblemen worden beperkt of zelfs helemaal verdwijnen. Voor veel kinderen is dit dieet een uitkomst! De kenmerken van ADHD blijven natuurlijk bestaan, maar het hypoallergeen dieet kan wel de medicatie vervangen!

Kinderen met ADHD op dieet: Geen medicatie meer nodig!

Uit het onderzoek van het Research Centrum en het UMC St. Radboud blijkt dat kinderen met ADHD met een dieet al na een paar weken minder last hebben van hun gedragsproblemen. Een ding is duidelijk: Het effect van het dieet is groot en bij veel kinderen kan het dieet de medicatie vervangen. Dat betekent dat het kind geen medicatie meer hoeft te volgen, maar daar tegenover staat wel een strikt dieet. Met strikt wordt bedoeld dat er helemaal niet van af geweken kan worden. Maar dit is te overzien omdat het tijdelijk is en al na een aantal weken wordt uitgebreid met een product per week. Kortom na een half jaar weet u van veel producten hoe uw kind hierop reageert en wat u dus wel en niet kan toestaan. Als u deze intensieve periode afweegt tegen levenslange medicatie dan is de keuze makkelijk gemaakt... het is alleen even flink investeren en er niet te makkelijk over denken! Strikt betekent dan ook strikt!

Onderzoek naar hypoallergeen dieet om kinderen met ADHD te behandelen

De kinderen die meedelen aan het onderzoek kregen 50 weken een hypoallergeen dieet voorgeschreven. Alle voedingsmiddelen waarop kinderen zouden kunnen reageren mochten in die periode niet worden gegeten. Zo mochten er bijvoorbeeld geen zuivelproducten, geen sojaproducten, geen eieren, geen pinda’s, noten en zaden, geen vis en zeevruchten en geen druiven, kiwi en aardbei. Het dieet bestond bijvoorbeeld uit rijst, kalkoen, groenten, peer en water. Na een aantal weken waren tweederde van de kinderen van hun gedragsproblemen af.

Per week: één product toevoegen aan het dieet en bekijken of dit effect heeft op het gedrag

Vanaf dat moment werd elke week een product of voedingsmiddel aan het dieet toegevoegd. Zo kan per product worden bepaald hoe een kind hierop reageert. Wanneer er geen gedragsverandering plaats vindt dan mag het product worden toegevoegd aan het dieet. Wanneer er wel gedragsverandering optreed, bijvoorbeeld door drukker of hyper gedrag dan wordt dit product niet toegevoegd en komt het op de “zwarte lijst”.

Zwarte lijst met verboden producten voor ieder kind anders

Uit het onderzoek blijkt dat dit voor ieder kind anders is. Het is dus een kwestie van uitproberen! Een dieet wat oneindig duurt is zeker niet nodig. Juist de voeding die een reactie of gedragsverandering te weegt brengt wordt vermeden. Vooral kleurstoffen en toegevoegde stoffen hebben vaak het meeste effect op het gedrag van kinderen. Het lijkt er is sommige gevallen zelfs op dat kinderen met ADHD overgevoelig zijn voor kleurstoffen en toegevoegde stoffen. Wanneer een kind zonder ADHD al druk wordt van teveel suiker, kan dit zich bij een kind met ADHD vervijfvoudigen.
© 2012 - 2019 Marc-karen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.adhdenvoeding.nl

Reageer op het artikel "Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!"

Infoteur: Marc-karen
Gepubliceerd: 29-03-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!