InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?

ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?

ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat? Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen opgeplakt. Bij twee derde van de kinderen met ADHD, die een zogenaamd sublimatiedieet volgen, treedt er namelijk aanzienlijke verbetering op in het gedrag. Dit kan reduceren van medicijngebruik tot gevolg hebben. Hoe werkt het RED-dieet? Bij het RED-dieet of ADHD-dieet worden alle stoffen die overgevoeligheid reacties kunnen geven, gedurende vijf weken weggelaten uit het menu. Het resultaat is bij twee derde van de ADHD kinderen verbluffend, namelijk een duidelijk verbetering en verminderen van problemen. In 65% van de gevallen zou er geen sprake meer zijn van ADHD. Daarna worden voedingstoffen een voor een weer aan het voedselpatroon toegevoegd, waardoor vastgesteld kan worden welke stoffen in voedsel de klachten verergeren, of juist niet. RED is een afkorting van Restricted Elimination Diet. Het dieet richt zich voornamelijk op allergenen in voedingsmiddelen. Deze worden dus gedurende vijf weken uit het menu weggelaten. Op deze manier wordt het plaatje veel duidelijker: in hoeverre reageert een kind met ADHD overgevoelig op allergenen in voedsel? Omdat de weggelaten voedingsstoffen stuk voor stuk weer aan het menu worden toegevoegd ontstaat binnen enkele weken een duidelijk beeld welk voedsel wel, en welk voedsel geen klachten en/of gedragsproblemen veroorzaakt.

ADHD medicijnen of dieet?

Nederlandse onderzoeksinstituten die willen meewerken aan een grootschalig onderzoek onder ADHD’ers, is overtuigd dat de uitkomsten van het onderzoek aanleiding zullen gaan vormen tot drastische gedragsverbetering en vermindering van medicatie om ADHD te bestrijden. Slecht nieuws voor de farmaceutische industrie dus, maar goed nieuws voor vele kinderen die medicijnen tegen ADHD kregen voorgeschreven.

ADHD en pesticiden

ADHD wordt ook wel beweert dat het een allergie voor voedsel is, en het wordt steeds vaker in verband gebracht met gebruik van pesticiden op planten en fruit. Het beste is om helemaal geen pesticiden op planten in de tuin te spuiten, en ook alleen onbespoten groenten en fruit te eten.

ADHD en ODD

Het RED-dieet heeft zowel een gunstige invloed op ADHD als op ODD. Het eerste onderzoek wees uit dat bij 64% van de kinderen geen sprake meer was van ADHD, na het volgen van het dieet. Ook kinderen die ODD hebben, bleken zeer goed op het RED dieet te reageren. Professor Jan Buitelaar, hoogleraar psychiatrie aan het UMC St. Radbout, tevens begeleider van de studie van het RED-dieet in relatie tot ADHD en ODD), stelt voor om het dieet standaard toe te passen bij kinderen met ADHD of ODD. Dit moet wel onder leiding van een deskundige gebeuren. Het toepassen van het dieet kan tot gevolg hebben dat er op termijn veel minder medicijnen hoeven te worden gebruikt. De prognose van ODD zal gunstiger zijn. Men kan echter niet zomaar stoppen met gebruik van medicatie. Dit mag alleen in overleg met de arts. Het RED-dieet kan tot gevolg hebben dat medicatie geminderd mag worden of dat er zelfs helemaal gestopt kan worden.

Strikt persoonlijk dieet

Kinderen met ADHD en ODD blijken al binnen enkele weken van hun gedragsproblemen af te kunnen komen, met het veelbesproken dieet. Dit schrijven de Telegraaf en dagblad Trouw. Het effect van het dieet is zo enorm dat medicijnen bij een deel van de kinderen met ADHD, overbodig worden. De resultaten van het onderzoek lijken zelfs boven verwachting te zijn. Het gaat dan om het volgen van een strikt persoonlijk dieet, afgestemd op het individu. Niet iedereen reageert immers overgevoelig op dezelfde stoffen. Bekende hyp-oallergenen zijn:
  • suikers
  • stoffen in zuivel
  • kleurstoffen
  • smaakstoffen
  • gluten
  • stoffen in vis
  • overige

ADHD en medicatie

De medicatie die sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw wordt voorgeschreven aan kinderen met ADHD, bevat methylfenidaat. Het middel wat als behandeling bij ADHD wordt voorgeschreven staat (onder andere) bekend onder de merknaam Ritalin. Begin 2007 werd aan de bijsluiter toegevoegd dat deze middelen risico voor hart en vaatproblemen met zich meebrengen. Ook is de werking van deze middelen omstreden, omdat het het effect heeft van drugs zoals cocaine en amfetamine. Ook kunnen psychische neveneffecten optreden. Steeds meer mensen zijn ongerust of het middel niet erger is dan de kwaal, anderen zijn juist erg tevreden over methylfenidaat. De bijwerkingen moet men echter niet onderschatten. Men kan niet zomaar stoppen met Ritalin, dit mag alleen onder begeleiding van een arts. Omdat het RED-dieet zo'n gunstige invloed heeft op de bij ADHD gerelateerde gedragsproblemen, is de kans groot dat er in de toekomst steeds minder Ritalin hoeft te worden voorgeschreven.
Gerelateerde artikelen
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder wordt ook wel aandach…
ADHD, het eliminatiedieetBij 60% van de kinderen die brutaal en opstandig gedrag vertonen is verkeerde voeding de hoofdoorzaak, zo concludeert ee…
Heeft mijn kind echt ADHD?Heeft mijn kind echt ADHD?Volgens schattingen zou zeventig tot tachtig procent van de kinderen met de diagnose ADHD geen ADHD hebben. Deze kindere…
ADHD blijkt voedselallergieADHD blijkt voedselallergieADHD is een modieuze trend. Steeds meer artsen zeggen dat het geen ziekte is. In ieder geval is het geen ziekte om gelij…
Bronnen en referenties
  • Medicalfacts.nl
  • Telegraaf

Reageer op het artikel "ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?"

Reacties

Marieke, 07-10-2011 10:10 #5
Het werd tijd dat er een meer aandacht kwam voor voeding en druk gedrag. Mijn zoon heeft de diagnose ADHD en iedereen verklaart ons voor gek dat wij het aan het voedsel wijten. We hebben inmiddels een aantal voedingsmiddelen weggelaten uit zijn voeding en we merken echt resultaat. Ik zou ook graag meedoen met zo'n RED-dieet, zij het dat het niet zo duur was.Ik hoop dat dat gauw vergoed gaat worden.

Patricia, 20-06-2011 14:17 #4
Waar kan ik dit dieet vinden? en de juiste voeding, daarmee bedoel ik, wel groente? welk brood, of juist helemaal geen brood. ik ben nu al bezig met met rijstewafels, paprika mee naar school inplaats van koekjes. maar hoe weet ik wat goed is?

Nathalia, 17-06-2011 22:04 #3
Geadviseerd wordt om het dieet onder professionele begeleiding te volgen. Bij wie moet je zijn om dit dieet in gang te zetten en te laten begeleiden? Reactie infoteur, 17-06-2011
In overleg met de huisarts is een goede start.

Aad, 27-02-2011 13:08 #2
In werkelijkheid gaat het over 19 van de 50 kinderen uit de controlegroep, dat is geen 65 %, maar 38 %. Verder is er nog geen lange termijn-evaluatie geweest. Hoeveel van die 19 kinderen lopen inmiddels ondanks het dieet alweer te stuiteren? En ja, in de bijsluiter van ritalin staan mogelijke bijwerkingen, sommigen zijn inderdaad ernstig te noemen, maar die staan dan als zeer zelden. Weet je wat zeer zelden is? Minder dan 1 op 100.000. Die professor buitelaar moet zijn bul maar eens terugbuitelen, de conclusies die hij trekt zijn namelijk niet wetenschappelijk. Verder, meneer hoort te weten dat vrijwel iedere ADHD-er een allergie heeft, en dat als dat een voedselallergie is, dat het nuttig is om die op te sporen. En ja, een belangrijke component van het ADHD-gedrag verdwijnt dan. Wat blijft is hyperactiviteit, onrust, aandachttekort, lusteloosheid, etc. Wat het dieet namelijk niet doet is het dopamine-tekort aanvullen, en daar dienen nu juist die pillen voor. Later kan men vervolgens beter met het dopaminedefect omgaan.

Anooo, 11-02-2011 11:07 #1
Hoevaak moet het dieet per jaar worden uitgevoerd?
zitten er ook nadelen aan het dieet? Reactie infoteur, 11-02-2011
Het dieet is uiteraard dagelijks noodzakelijk.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 03-05-2014
Subrubriek: Dieet
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!