InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manier

Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manier

Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manier In tegenstelling tot wat vele mensen denken helpt brood wel degelijk bij het vermageren. Dat blijkt uit een nieuwe Amerikaanse studie die zegt dat de koolhydraten in het brood het diëten helemaal niet zou bemoeilijken. De studie werd gepubliceerd in het dieetboek 'The Carb Lovers Diet', ondertussen werd het al bevestigd door verschillende Europese wetenschappers.

De studie

De auteurs van het boek waarin de studie bekend gemaakt werd zijn Ellen Kunes en Frances Largeman-Roth. Ze beweren dat brood helpt met het verbranden van calorieën. Volkorenbrood is rijk aan resistent zetmeel, dat is een soort van koolhydraat dat er voor zorgt dat je een verzadigd gevoel hebt. Eerdere studies toonden al aan dat resistent zetmeel kan helpen bij het hongergevoel, de bloedsuikerspiegel en het metabolisme stimuleert. Nog een positief puntje, volkorenbrood bevat slechts zo'n 100 calorieën per sneetje, op voorwaarde dat het beleg niet te vettig is natuurlijk.

Onpopulaire koolhydraten

Het is erg populair om koolhydraten te vermijden in een dieet. Dit zorgde ervoor dat brood een slecht imago kreeg en er zelfs verondersteld werd dat brood dikmakend is. Zo heb je onder andere het Atkinsdieet, dit leert je om zoveel mogelijk koolhydraten uit de weg te gaan. Een foute handeling aangezien er ook goede koolhydraten zijn, we hebben ze gewoon broodnodig. Koolhydraten zijn een bron van energie en dienen als brandstof voor het lichaam. Voedingsmiddelen rijk aan resistent zetmeel zijn niet alleen brood maar ook:
  • Aardappelen.
  • Linzen.
  • Bruine rijst.
  • Bonen.
  • Bananen.

Om een evenwichtig dieet op te stellen dien je deze te combinerern met fruit, magere zuivelproducten, onverzadigde vetten en oliën, groenten en vis.

Brood eten moet

Brood eten is niet enkel ongunstig voor een dieet, het is een essentiële voedingsbron voor bepaalde voedingsstoffen. Zo zit brood boordevol vitaminen en mineralen die het lichaam dagelijks nodig heeft. Vooral bruin of volkorenbrood met toegevoegde granen, noten, zaden of fruit zijn erg gezond. Maar ook wit brood is niet ongezond, het is een bron van calcium, dat volgens dit artikel essentieel is voor een goed dieet.

Opgeblazen is niet gelijk aan allergisch

Steeds meer en meer mensen beweerden de laatste jaren dat ze allergisch zouden zijn voor tarwe. Zo lukte het hen om geen brood te hoeven eten om te kunnen diëten. Feit is echter dat slechts 1% van de bevolking allergisch is aan tarwe, zij hebben last van een opgeblazen gevoel, hoofdpijn, misselijkheid en vertonen symptomen van hooikoorts. Wie enkel een beetje last heeft van een opgeblazen gevoel na het eten van brood is niet allergisch. Dit wil zeggen dat er heel wat vezels in het brood zaten, wat helemaal niet ongezond is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manier"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 02-02-2011
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!