InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Melk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivel

Melk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivel

Melk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivel Een dieet op basis van melk? Dat gaat misschien een beetje te ver, maar zuivelproducten zijn wel degelijk van essentieel belang in onze voeding. Calcium kennen we vooral als opbouwende en onderhoudende stof voor onze botten. Ze kunnen echter ook preventief te gebruiken zijn bij hoge bloeddruk en colonkanker (dikke darm). Sinds kort hebben wetenschappers echter nog een ander punt ontdekt. Een frequente inname van calcium via de daartoe bestemde voeding kan op termijn dan ook een gezond gewicht helpen behouden

De theorie

De studie

Oudere onderzoeken suggereerden reeds dat mensen die te weinig calcium binnen krijgen via hun voedsel sowieso meer kans hebben op overgewicht. Het omgekeerde zou dan ook waar zijn, mensen die calciumrijk eten hebben minder kans op overgewicht. Een recente studie vergeleek twee groepen personen. De ene groep volgde een caloriearm dieet bijgestaan door magere zuivelproducten, de andere groep volgde hetzelfde dieet maar dan zonder zuivelproducten.

Het resultaat

Het resultaat van het onderzoek was dat de groep die magere zuivelproducten had gegeten, meer vet en gewicht kwijt was dan de andere groep. Ook stelden de onderzoekers vast dat melk meer effect leek te hebben dan supplementen van calcium. Waarschijnlijk is melk dus niet alleen een belangrijke bron aan calcium, maar spelen er nog andere componenten mee die je enkel in melk of echte zuivelproducten kunt vinden.

De oorzaak

Het resultaat van deze studie is reeds bevestigd en kan met zekerheid voor waar genomen worden. Waarom zuivelproducten echter zo gunstig zijn voor vet in het lichaam is onduidelijk. Mogelijk stimuleert calcium de vetafbraak en beperkt het de opbouw. Meer onderzoek is echter nodig om de juiste oorzaak te kennen.

In de praktijk

Gezond vermageren

Wanneer we vermageren willen we dat juist en vooral gezond doen. Gezond vermageren doe je door te veel calorieën te vermijden, vooral vette en suikerrijke producten zijn grote boosdoeners. Bij gezond vermageren is het natuurlijk ook steeds belangrijk dat we niet inboeten aan vitamines of mineralen.

Dagelijkse hoeveelheid zuivel

Om tijdens het dieet ons lichaam zoveel mogelijk van de nodige vitamines en mineralen te voorzien is het belangrijk om genoeg fruit, groenten en volkoren graanproducten te nuttigen. Vette en suikerrijke producten dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. Wat zuivelproducten betreft volstaan twee tot drie magere zuivelproducten per dag, dat kan zijn:
  • Magere melk.
  • Magere yoghurt, eventueel met fruit.
  • Magere kwark.

Ook bewegen

Om bij een gezond dieet er voor te zorgen dat het energieverbruik hoger ligt dan de inname is het ook belangrijk om dagelijks minstens een half uur te bewegen. Wandelen, fietsen of zelfs de trap nemen kan al genoeg zijn als dagelijkse beweging.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf yoghurt makenYoghurt is heerlijk als ontbijt en nagerecht, maar het kan ook worden gebruikt bij de bereiding van verschillende gerech…
Zuivelproducten. Is het gezond?Zuivelproducten. Is het gezond?Je weet het misschien niet maar bijna iedere dag consumeert de gemiddelde mens toch iets van zuivel. Niet alleen een gla…
Eiwitrijk voedselEiwitrijk voedselWanneer u spieren wilt opbouwen of juist wilt afvallen, kan eiwitrijk voedsel u hier goed bij helpen. U lichaam heeft na…
Is melk wel zo gezond?Is melk wel zo gezond?Er zijn steeds meer wetenschappelijke studies beschikbaar die stellen dat melk drinken helemaal niet zo gezond is. De zu…
Waarom zuivelproducten goed voor je zijnDe meeste mensen eten minimaal één keer per dag een zuivelproduct. Dit kunnen verschillende dingen zijn, denk aan kaas,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Melk dieet, gezond vermageren op basis van melk en zuivel"

Infoteur: Harrys
Laatste update: 12-02-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!