InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Brood dikmakend?

Brood dikmakend?

Brood dikmakend? "Je moet geen brood eten als je wilt afvallen". Brood zou een dikmaker zijn. Maar is dat werkelijk zo? En waar komt deze fabel vandaan?

Brood is dikmakend en past niet in een dieet

Wie wil afvallen, zal vaak het aantal koolhydraten in de dagelijkse voeding verminderen. Van koolhydraten zou je dik worden. En brood zit boordevol koolhydraten. Dus veel mensen eten onder andere geen brood als ze op dieet zijn. Maar ook andere koolhydraten worden vermeden. Natuurlijk geen snoep, koek, gebak en snacks meer. Maar ook andere koolhydraatrijke producten worden geschrapt: pasta, rijst, crackers, aardappels, en zelfs fruit. Dat brood een dikmaker is, is wel de meest hardnekkige fabel als het gaat om dikmakende koolhydraten.

Waar komt de fabel over brood vandaag?

Veel populaire dieten weren brood uit het dieet. Het zijn vaak de eiwitrijke dieetmethodes. Neem bijvoorbeeld het Atkinsdieet, Dr Frank dieet, South Beach dieet, Montignac, proteine dieet enzovoort. Ook andere koolhydraten zijn taboe. De uitleg luidt vaak dat koolhydraten veel energie leveren, snel worden opgenomen en daardoor snel als vet worden opgeslagen door het lichaam. Het bloedsuiker zou stijgen, waardoor je snel nog meer honger zou krijgen. Bij sommige dieten wordt zelfs beweerd dat een combinatie van koolhydraten en eiwitten, of koolhydraten en vetten, slecht zijn voor de spijsvertering en stofwisseling.

Wat is waar?

Dat de combinatie in voeding van koolhydraten met eiwitten of vetten, slecht zou zijn voor het gewicht, is nooit bewezen. Deze theorie geeft een verklaring over de spijsvertering die volgens de wetenschap niet klopt. De bewering dat koolhydraten veel energie leveren klopt ook niet. Brood bevat, net als eiwitten, 4 kcal per gram. Vet levert 9 kcal en alcohol 7 kcal per gram. Het levert dus juist weinig calorieen. Dat koolhydraten te snel worden opgenomen, opgeslagen als lichaamsvet en snel tot opnieuw honger leiden, geldt alleen voor de snelle koolhydraten: de suikers. Deze zitten vooral in snoep, koek, gebak, snacks, en geraffineerde producten: zoals wit brood, witte rijst, witte pasta. In volkoren brood, crackers en past, en in zilvervliesrijst en fruit zitten vooral meervoudige koolhydraten en daar geldt deze bewering niet voor, integendeel. Meervoudige koolhydraten helpen bij een gezond gewicht en een gezonde spijsvertering, stofwisseling en voeding, en deze producten geven daarnaast veel essentiele stoffen als vitamines en mineralen.

Brood, daar zit wat in

Brood bestaat voornamelijk uit koolhydraten. Er zit nauwelijks vet in, en dan voornamelijk plantaardig onverzadigd vet. Dit is gezond vet. Goede dagelijkse voeding bestaat voor ongeveer 30% uit gezonde vetten. Deze vetten zijn nodig voor tal van functies in het lichaam en helpen om op een gezond gewicht te blijven. In brood zitten vooral zetmeel en vezels. Zetmeel zijn meervoudige koolhydraten. Deze koolhydraten worden langzaam in het lichaam opgenomen, daardoor worden ze gebruikt in de energievoorziening en worden ze niet opgeslagen als lichaamsvet. Vezels helpen bij een goede spijsvertering en stofwisseling. Ze zorgen ervoor dat koolhydraten langzaam worden opgenomen, en voor een goede darmwerking. Voor een goede werking van vezels is het belangrijk om dagelijks voldoende te drinken (1,5 tot 2 liter water).

Een gezonde boterham

Of het nou om brood gaat, of een ander gezond product. Als je er dagelijks teveel van eet, dan wordt je er dik van. Dagelijks 5 (vrouwen) tot 7 (mannen) boterhammen is een prima aanbeveling van Het Voedingscentrum. Naast de hoeveelheid, is ook het soort brood van belang. Volkoren brood bestaat vooral uit de goede langzame koolhydraten. Wit brood daarentegen bevat veel snelle koolhydraten. Doordat het lichaam veel snelle koolhydraten binnenkrijgt, is er ineens te veel energie, wat het lichaam op zal slaan als lichaamsvet.

Bijna niemand eet droog brood. Een belegde boterham wordt vaak als ontbijt en/of lunch gegeten. Voor een gezonde boterham gaat het erom, wat je op je brood doet. Een volkoren boterham, besmeerd met dieethalvarine, wordt een stuk ongezonder door een paar plakken vol belegen kaas: veel ongezonde vetten en veel calorieën. Beter beleg je brood met mager broodbeleg zoals: kipfilet, rosbief, fricandeau, magere ham, filet american, kalkoenfilet, sandwichspread, hutenkase, magere roomkaas, light jam, magere kaas en dergelijke. Ook hier geldt: als je je brood te dik belegd wordt je er alsnog dik van. Denk aan light jam. Veel mensen zijn geneigd meer op hun brood te smeren: het is toch light?

Lees verder

© 2011 - 2019 Chezue, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Calorieën in je ontbijt en lunch: brood, beleg en fruitCalorieën in je ontbijt en lunch: brood, beleg en fruitHet eten van ontbijtkoek, crackers en eierkoeken om af te vallen is onzin. De kern van diëten is minder calorieën inneme…
Tien dagen dieetTien dagen dieetHet tien dagen dieet is een dieet waarbij u in tien dag 5 kilo kan afvallen. Hou er rekening dat bij afvallen in zo´n ko…
Afvallen door middel van brood, het brooddieetAfvallen door middel van brood, het brooddieetVeel mensen diëten niet op deze manier: het brooddieet. Vroeger werd er namelijk gedacht dat je dik werd van brood, maar…
Recepten vis sandwichesRecepten vis sandwichesSandwiches doen het altijd goed. Het ontbijt, de lunch, een picknick of zomaar tussendoor. Er zijn talloze mogelijkheden…
Sandwiches, lekker variërenSandwiches, lekker variërenWie kent ze niet: sandwiches. Vaak voorverpakt te koop bij tankstations of lekker vers in een lunchzaak te verkrijgen. E…

Reageer op het artikel "Brood dikmakend?"

Reacties

Lene, 13-07-2016 08:57 #9
Ik heb het toch maar wéér vastgesteld: na een week meer brood eten dan normaal (normaal enkel smorgens een snee brood, en smiddags havermout met melk, yoghurt en fruit) ben ik direct 2kg bijgekomen. Het is dus voor mij alleszins toch echt waar: van brood kom ik echt snel bij.

Ekujo, 01-10-2015 13:09 #8
Iemand met verstand van zaken hier (afgestudeerde Gezondheidswetenschapper met Master Nutrition and Health en bezig met opleiding Voeding en Dietetiek): dit artikel is (grotendeels) waar. Twee kanttekeningen; light producten kan je beter mijden, aangezien ze in plaats van suiker vaak vet bevatten en andersom, en filet american is niet gezond. Het is rauw vlees, broodje filet americain wordt ook wel broodje zelfmoord genoemd vanwege de grotere kans op Salmonella en E. Coli bacteriën.

Voor verdere vragen kan je me altijd mailen.

Lene, 03-07-2015 08:54 #7
Komaan zeg, tuurlijk is brood een dikmaker!

Gwen, 24-05-2015 17:30 #6
Als ik jullie was zou ik uitgaan van wetenschappelijke en betrouwbare bronnen, aangezien iedere dieetgoeroe weer een andere theorie heeft. De studenten van de opleidingen voeding en diëtetiek krijgen niet voor niets www.voedingscentrum.nl als aangewezen bron. Het is erg belangrijk dat je suikers en andere koolhydraten kunt scheiden. Het klopt namelijk dat het beperken van koolhydraten werkt bij afvallen, maar daarmee wordt vooral de geraffineerde suikers etc bedoeld. Het klopt inderdaad ook dat niet alle broodsoorten gezond zijn, maar dat komt door de samenstelling van het brood die eerder als vet wordt opgeslagen, zoals witmeel. Brood/vezels eten helpt juist tegen een hongergevoel, omdat het zorgt voor een goede maagvulling. Er wordt geadviseerd om dagelijks 30-40 g voedingsvezel te eten.

Daisy, 15-10-2014 18:31 #5
Wat een aanval op brood hier in de reacties. Barbara lijkt helemaal te weten hoe het menselijk lichaam werkt, heb je brood of granen ooit zelf tot op de millimeter onder de microscoop bekeken en gezien wat er allemaal voor slechts in zit en vergeten te kijken wat voor goede eigenschappen graan bezit?
'Pas de laatste jaren is men gaan inzien dat onze (evolutionair gezien) overdadige koolhydraatconsumptie verband houdt met obesitas, hart- en vaatziekten, epilepsie, ADHD, beroertes, auto-immuunziekten, kanker, acné, migraine, maagzuur, hoge bloeddruk, grijs haar, artritis, slapeloosheid, Huntington’s, diabetes II, MS, chronisch vermoeidheidssyndroom, depressie, spastische darm, allergieën, astma, eczeem, Alzheimer’s, Parkinsons… ik hou maar op.'
Jij durft wel beweringen op tafel te leggen hoor! enige nuancering zou wel gepast zijn. Dit slaat kant noch wal.
Over 20 jaar komen er weer tal van onderzoeken die erop wijzen dat een koolhydraatarm dieet eigenlijk veel slechter is dan gedacht en dan gaat iedereen weer aan de koolhydraten. Iedereen die denkt dat brood slecht voor zich is laat zich leiden door hypes en alleen al door te denken dat het slecht voor je is zul je je er door beroerd voelen en denken dat je het niet meer kunt verdragen.
Koop vooral gezond biologisch brood op traditionele wijze bereid en je zult er heerlijk van opknappen! Het zijn vooral de geraffineerde suikers en witmeel die schade toebrengen aan het lichaam, wanneer word nu eens goed onderscheid gemaakt tussen dit en andere koolhydraatbronnen.
En waarom worden vetten en eiwitten altijd zo de hemel in geprezen de laatste tijd, vooral verzadigd vet lijkt zaligmakend. Eskimo's worden gemiddeld niet oud en ook nomadenstammen zoals de Masai hebben een relatief lage gemiddelde levensverwachting, ondanks hun vetrijke voedingspatroon. Als ze ouder werden zouden ze misschien ook wel tekenen van aderverkalkingen e.d. vertonen. Dit is simpelweg nooit onderzocht. Dus om je nu maar vast te pinnen op beweringen van dieetgoeroes en onderzoeken van tandartsen in de vorige eeuw is overdreven.
En wie zegt dat mensen in de oertijden geen granen tot hun beschikking hadden en er mogelijkerwijs zelfs rauw op kauwden. Geen kip die het weet en ooit zal weten, een paleo dieet bestaat niet, want het is onmogelijk te achterhalen wat oermensen aten! Misschien aten ze wel elkaars stront op! of vraten ze veel insecten, lekker voedzaam!

Robert, 04-08-2014 20:34 #4
Dit artikel zit vol met onwaarheden. Brood is net zo onnatuurlijk als suiker. Brood groeit niet aan een boom. De hoeveelheid koolhydraten bij het eten van 6/8 broodjes per dag is voor veel mensen letterlijk ´killing´.

Ik eet nu 1 jaar GEEN brood, en vooral VEEL natuurlijke vetten: Van vette vis, vet van vlees, ei, avocado en ECHTE boter. Ik kook in kokosolie en doe flink wat olijfolie op mijn sla. Ik eet ook veel slagroom (zonder toegevoegde suiker). Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijke vetten te eten.
1. Ik ben energieker en heb veel minder honger
2. Ik ben strakker dan ik ooit ben geweest (13% lichaamsvet)
3. Mijn glucose, insuline en cholesterol waardes zijn uitstekend

Geloof mij niet, doe het zelf!

Barbara, 30-10-2013 21:38 #3
Beste Chezue,
Helaas is brood wel degelijk dikmakend. Ja, ook volkorenbrood.
Voor veel mensen die dagelijks brood eten is dit vrij lastig te accepteren. De autoriteiten vertellen ons al tientallen jaren iets heel anders en het brengt nogal wat ongemak met zich mee om iets anders dan brood te eten. Dus als je daartoe niet bereid bent, moet je gewoon brood blijven eten en ieder jaar een kilo aankomen, vooral op je buik.
Je schaart Atkins trouwens onder de “eiwitrijke” diëten, maar dat klopt niet. Als je Atkins volgt moet je eiwit in gematigde hoeveelheden eten. Gematigd betekent bijvoorbeeld één kipfilet per dag. De rest vul je aan met vet en groenten. (Verzadigd vet is trouwens niet slecht voor je hart, is onlangs ook weer bewezen. Volle romige kaas, gebraden kip met knapperig vel, heerlijke kokosolie, het is allemaal gezond voor je cholesterolverhoudingen.)
Je zegt dat de uitleg van koolhydraatbeperkende diëten vaak is dat een hoge glycemische index uiteindelijk leidt tot vetopslag. Echter, ook de hoeveelheid koolhydraten is belangrijk. Je lichaam maakt van alle koolhydraten, of ze nou snel of langzaam worden opgenomen, glucose. Dit komt als eerste terecht in je bloed en wordt gebruikt voor verbranding voor zover dat op dat moment door je lichaam wordt gevraagd. Je lichaam hanteert een strikte norm voor het bloedsuikergehalte. Om het bloedsuikergehalte niet te hoog te laten komen door de ongewoon grote hoeveelheden koolhydraten in onze “normale” voeding, maakt je lichaam insuline aan. Naast allerlei ziekmakende bijwerkingen op de lange termijn, zorgt insuline er vooral voor dat het teveel aan glucose dat niet direct wordt verbrand, als eerste wordt opgeslagen in je spieren en je lever, de glycogeenvoorraad. Als deze voorraad vol is, heeft je lichaam nog maar één andere optie: opslaan in de vetreserves. Helaas zitten de glycogeenvoorraden al aan hun top bij 30-50 gram koolhydraten per dag. Het resultaat is vetopslag.
Het bloedsuikergehalte mag ook niet te laag worden. Om dit voor elkaar te krijgen spreekt je lichaam als eerste je glycogeenvoorraad aan in je lever en je spieren. Deze voorraden zijn namelijk het meest efficient bereikbaar. Pas als deze voorraden op zijn, worden de vetreserves met moeite aangesproken. Daarom kan je het beste je koolhydraatinname beperken om af te vallen. In tientallen kwalitatieve, dubbel-gecontroleerde onderzoeken in de laatste vijf jaar is aangetoond dat koolhydraatbeperkende diëten de gezondste en snelste optie zijn om af te vallen. Als je daarna ook van brood en andere koolhydraatrijke dikmakers af kan blijven, blijf je slank en gezond.
Ik kan niets zeggen over het Montignacdieet en over de combinatie eiwit of vet met koolhydraten. Deze theorieën klinken me onzinnig in de oren, vooral omdat je daarin wel te veel koolhydraten mag eten.
De andere (koolhydraatbeperkende) diëten die je noemt, zeggen niet dat koolhydraten veel energie (kcal) leveren. Dat levert het namelijk inderdaad niet en dat is ook niet de oorzaak van vetopslag, zoals ik hiervoor heb uitgelegd.
Doordat insuline een vetaanzettende werking heeft, is het een beetje jammer om tijdens een dieet koolhydraathoudende voedingsmiddelen te blijven eten. Daarmee saboteer je namelijk een doorlopende optimale vetverbranding. Het vervelende van de extreme hoeveelheid koolhydraten in bijvoorbeeld drie boterhammen is dat er zelfs vet wordt opgeslagen ondanks dat je minder calorieën tot je neemt dan je die dag nodig hebt. De mens is duidelijk niet geëvolueerd op het eten van brood. Het verschil in glycemische index tussen tafelsuiker en brood is trouwens niet groot genoeg om een piek in je bloedsuikerspiegel (en dus insuline) te voorkomen.
Doordat we in ons westerse voedingspatroon consequent veel meer dan 30-50 gram koolhydraten per dag eten, maakt je lichaam onnatuurlijk veel insuline aan. Als we “natuurlijk” zouden eten, komt dit alleen voor na het eten van kilo’s aan overrijp fruit. Ook voor meervoudige koolhydraten geldt dat ze worden omgezet in vet als je er meer dan ongeveer 50 gram per dag van eet (de drempel verschilt per persoon en hangt onder andere af van je beweging).
Pas de laatste jaren is men gaan inzien dat onze (evolutionair gezien) overdadige koolhydraatconsumptie verband houdt met obesitas, hart- en vaatziekten, epilepsie, ADHD, beroertes, auto-immuunziekten, kanker, acné, migraine, maagzuur, hoge bloeddruk, grijs haar, artritis, slapeloosheid, Huntington’s, diabetes II, MS, chronisch vermoeidheidssyndroom, depressie, spastische darm, allergieën, astma, eczeem, Alzheimer’s, Parkinsons… ik hou maar op. Waarom het voedingscentrum nog steeds aan koolhydraten vasthoudt is mij een raadsel. Of zou het iets met de voedingsindustrie te maken hebben? Het Voedingscentrum krijgt inderdaad via “leerstoelen” informatie aangereikt die wordt gesponsord door de grote spelers in de Nederlandse voedingsindustrie. Deze spelers zullen nooit onbewerkte voedingsmiddelen aanprijzen aangezien zij deze niet produceren.
In de afgelopen jaren is overtuigend wetenschappelijk aangetoond dat koolhydraatbeperking de meest effectieve methode is om af te vallen. Vandaar dat de Zweedse wetenschappelijke voedingsraad al overstag is. Dr. Oz is gelukkig de waarheid nu ook aan het inzien. We blijken trouwens ook minder vitamines nodig te hebben en zonder problemen meer zout te kunnen eten als we niet van die belachelijke hoeveelheden koolhydraten tot ons nemen. Babies slapen ineens de hele nacht door als de moeder haar koolhydraten beperkt, daardoor overgaat op vetverbranding en daarmee borstvoeding geeft. Ik kan zo wel een tijdje doorgaan met positieve gevolgen van natuurlijke voeding. Maar zoek het zelf maar eens op: "Paleo" en "LCHF".

Tim, 25-08-2013 09:59 #2
Toch lees ik nergens waarom je brood zou moeten eten… Alleen omdat er vezels in zitten? De dagelijks benodigde vezels zitten voldoende in noten, fruit en groenten, daar heb je dus geen brood voor nodig.

Kairi, 17-08-2013 11:55 #1
Er staan zoveel onwaarheden in dit stuk, kan iemand met echt verstand van zaken dit stuk misschien na lezen?

Infoteur: Chezue
Gepubliceerd: 01-07-2011
Subrubriek: Dieet
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!