InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen door middel van brood, het brooddieet

Afvallen door middel van brood, het brooddieet

Afvallen door middel van brood, het brooddieet Veel mensen diëten niet op deze manier: het brooddieet. Vroeger werd er namelijk gedacht dat je dik werd van brood, maar dit is juist het tegenovergestelde. Brood is gezond en het helpt je met afvallen. Lees hier hoe je al snel tot 2 kilo per week kunt afvallen met het brooddieet, en natuurlijk: veel succes met afvallen!

Waarom afvallen met brood?

Afvallen met brood is goedkoop, eenvoudig, gezond én effectief. Het was erg populair in de jaren 80 en 90, zo'n 2.000.000 mensen gebruikten dit dieet toen, maar tegenwoordig doen weinig mensen aan het brooddieet. Dit komt voornamelijk omdat veel mensen het vergeten zijn, tegenwoordig wordt het toch wel weer populair onder de naam broodwisseldieet, bedacht door het Voedingscentrum.

Wat is het brood dieet?

Het brooddieet is niet moeilijk, je eet de hele dag alleen maar volkorenbrood met water, bouillon, thee of koffie (zonder melk en suiker). Dit dieet doe je om de dag, dus niet elke dag. De dagen waarin je geen brood eet mag je eten en drinken wat je wilt, het belangrijkste is dat je gevarieerd eet.

Het is niet de bedoeling dat je erg ongezond gaat eten op de dagen waarin je alles mag eten. Het beste is om gewoon gezond te eten, denk hierbij aan fruit en groenten. Eet geen ongezonde snacks of fastfood producten. Probeer ook zo veel mogelijk te bewegen, minstens 30 minuten per dag.

Hoe werkt het brooddieet?

Omdat je om de dag veel brood eet en om de dag veel gevarieerd wordt de alvleesklier getraind om geen extra insuline aan te maken. Veel mensen denken dat je van brood dik wordt, maar het tegendeel is waar. In brood zitten veel vitaminen, mineralen, vezels en voedingsstoffen en het is vetarm, hierdoor voorkom je overgewicht en bevorder je afslanking. Volkorenbrood, meergranen brood en ander donker brood is het beste voor dit dieet. Je kunt ook witbrood eten, het is bijna net zo gezond als bruinbrood, er zitten namelijk ook vezels, vitaminen en mineralen in, alleen zit er in bruin brood meer.

Lekker brood

Brood is niet alleen gezond maar ook heel lekker. Je kunt ook je eigen brood maken, denk bijvoorbeeld aan:
  • Zonnebloempittenbrood,
  • Gerstebrood,
  • Borrelbrood,
  • Cornflakesbrood,
  • Russisch donker brood,
  • Zomerbrood,
  • Notenbrood met zaadjes,
  • Courgettebrood.

De voordelen van het brooddieet

  • Twee kilo per week kwijt: wanneer je dit dieet effectief volgt kun je tot wel 2 kilo per week afvallen.
  • Het is makkelijk: Als je het gaat vergelijken met andere dieten is dit dieet erg makkelijk, je eet de ene dag brood en de andere dag normaal, je hoeft verder niets te doen.
  • Je kunt het volhouden: Omdat je erg gevarieerd eet is het makkelijk om vol te houden, daar komt ook nog eens bij dat het makkelijk te combineren is met het eten van huisgenoten.
  • Kost weinig: Je hoeft geen dure pillen te kopen of iets anders, het enige wat je nodig hebt is brood. Koop lekkere broodjes of maak ze zelf, duur is het niet.

De nadelen van het brooddieet

  • Je komt weer net zo snel aan: Wanneer je met dit dieet stopt kom je net zo snel weer aan als dat je afvalt. Je moet namelijk je eetpatroon en leefpatroon aanpassen om blijven op je ideale gewicht te blijven.
  • Je kan maagklachten krijgen: Sommige mensen krijgen maagklachten wanneer ze een tijdje het brooddieet gevolgd hebben. Wanneer dit gebeurt moet je stoppen, ga langs een dietiste voor een ander dieet.
  • Onvoldoende voedingsstoffen: Doe dit dieet niet langer dan 6 weken achter elkaar, omdat je dan niet genoeg stoffen binnen krijgt.

Hoe ziet één brooddieet dag eruit?

Ontbijt: Twee sneetjes volkorenbrood zonder beleg of boter. Als drinken thee, zorg ervoor dat je voldoende drinkt.
Tussendoortje: Roggebrood. Als drinken een kop koffie zonder melk of suiker.
Lunch: Twee meergranenbroodjes. Als drinken Rooibos thee en een kop buillon.
Tussendoortje: Een sneetje volkorenbrood. Als drinken thee.
Avondeten: Half volkoren stokbrood. Als drinken een glas water en een kop bouillon.

Beleg, of geen beleg?

Het kan moeilijk en niet lekker zijn om brood zonder beleg te eten, maar je kan ook eens een beetje fruit of rauwkost op je brood nemen. Denk aan komkommer, radijsjes en worteltjes. Ook kun je in je bouillon wat gesneden groenten doen. Let op: hierdoor val je wel iets minder snel af.

Veel succes met afvallen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brooddieet volgenBrooddieet volgenEen brooddieet is voor de meeste nederlanders geen groot probleem om te volgen. Immers zijn wij nederlanders grote brood…
Het broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenHet broodwisseldieet: op snelle wijze afvallenIn de jaren tachtig en negentig was het brooddieet - ook wel een broodwisseldieet genoemd - een dieet dat populair was o…
Het brood/wissel-dieet werkt echt!Het brood/wissel-dieet werkt echt!De meeste dieeten zijn vaak lastig vol te houden en bevatten meestal te weinig voedingswaarden, vitamines en mineralen.…
Koolhydraatarm broodKoolhydraatarm broodKoolhydraatarm brood is wereldwijd steeds populairder aan het worden. Dit komt omdat in koolhydraatarm brood minder kool…
Dieet: caloriearme diëtenDieet: caloriearme diëtenCaloriearme diëten zijn een vorm van dieet waarbij men de hoeveelheid calorieën die men op een dag binnen krijgt nauwlet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mp1746, Pixabay
  • http://www.dieetwijzer.com/brooddieet.html
  • http://www.brood-dieet.nl/

Reageer op het artikel "Afvallen door middel van brood, het brooddieet"

Reacties

Maria, 14-05-2014 17:00 #5
Wow, wat leuk dat het brooddieet weer in opkomst is. ik ben er jaren geleden 12 kg mee afgevallen. doe het nu sinds 1 week en er is al 2 kilo af. nieuw voor mij is dat er een kop bouillon bij mag. dat geeft net wat meer afwisseling in koffie en thee, dat ga ik zeker proberen.

Cynthia, 18-11-2013 13:35 #4
Ik heb ook al 2 jaar geen brood meer aangeraakt. Ik dacht namelijk ook dat brood en aardappels etc dikmakend waren, maar ik heb nu al meerdere malen gehoord en gelezen dat het niet zo is. Ik ga vanaf vandaag beginnen aan het brood dieet. Proberen kan altijd, ik kijk het een maand aan en anders ga ik wat anders proberen :)

Hans, 17-07-2013 21:25 #3
Jeffrey,

Hoe kom jij aan die wijsheid. Brood (tarwe) is de grootste troep die je je maar kunt bedenken. Dus voor je iets uitkraamt op het internet zou ik ten eerste maar eens de juiste bronnen raadplegen.

Kimberley Pex, 18-03-2013 07:57 #2
Jeffrey Spender, ik las net jouw mail bij de site; het brooddieet. Ik vermoed dat alleen goed brood in aanmerking komt, want met wit gaat de alvleesklier weer stuiteren. Spelt, rogge, voltarwebrood, gemaakt van echt vol granenmeel, iedere bakker weet dat tegenwoordig, veel brood is gemaakt van witmeel, met wat toevoegingen zoals zemelen en pitten, in feite zit daar niks meer in, 't echte volkoren meel, dat is goed, daar zit lecitine in, eiwit, vit.E, veel b vitamines, enz. Ik heb 1 1/2 jaar totaal geen brood gegeten! dacht dat ik crohn had (wel alle symptomen; fistels, 20 operaties aan abcessen, ontstekingen, nu 'n stoma) of dat ik 'n granenallergie had, of 'n glutenallergie--gewoon nooit 'n goeie mdl arts gehad! De meeste zijn op geld beluste sukkels, symptoombestrijders (vooral veel medicijnen) als 't eenmaal te laat is. Nu eindelijk heb ik 'n goeie gelukkig, na n lange zoektocht. *** Ik merk dat goed brood echt kracht geeft, 't zijn goeie koolhydraten, veel vezels, enz. Succes Jeffrey, ik hoop dat je dit nog leest, beter laat dan nooit. Groeten, Kim.

Jeffrey Spender, 12-06-2012 09:48 #1
Ik vroeg me af hoe dat het dan zit met stokbrood en kleine puntjes/broodjes.
zijn dat ook geschikte kandidaten voor zo'n brood dieet?

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 31-08-2011
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!