InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > 5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieet

5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieet

5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieet Wanneer je veel kilo’s wil afvallen in een korte tijd, biedt het crashdieet misschien wel een mogelijkheid voor jou. In vijf dagen verlies je hiermee 5 kilo. Het is belangrijk om je eerst goed te verdiepen in de verschillende crashdiëten die bestaan, het is namelijk niet zo gezond. Daarom is het verstandig om dit niet te lang achter elkaar te doen. Hier lees je meer informatie over verschillende soorten crashdiëten, de voordelen en de nadelen.

Wat is het crashdieet?

Een crashdieet is een dieet waarbij je in een korte tijd, vaak vijf dagen, wel vijf kilo of meer af kunt vallen. Dit is handig wanneer je een speciale gelegenheid hebt, zoals een bruiloft of een feestje. Je eet de dagen dat je het crashdieet volgt, veel minder dan je lichaam nodig heeft, waardoor je veel gewicht verliest. Je dagelijkse calorieën die je binnenkrijgt krijg je voornamelijk binnen door sapjes, crackers, salades. Een ontbijt wordt vaak niet gegeten.
De meeste bekende crashdieeten zijn:
  • Het soepdieet
  • Het fruitdieet
  • Het Dukandieet
  • Het yoghurtdieet
  • Het ziekenhuisdieet
  • Het sapdieet.

Hoe werkt het crashdieet?

Het crashdieet werkt als volgt: je beperkt het aantal calorieën wat je binnenkrijgt, door calorie-arm voedsel te eten. Normaal gesproken krijgt een man 2500 calorieën binnen per dag en een vrouw 2000 calorieën. Bij een crashdieet krijg je 500 tot 1500 calorieën binnen per dag. Dit houdt in dat je minder eet dan je normaal gesproken doet en je ook voedsel eet die minder calorieën bevat. Omdat je lichaam voedingsstoffen nodig heeft, zal het opzoek gaan naar een andere manier om te kunnen 'overleven'. Je lichaam gaat opzoek naar brandstof, zoals vet, vocht en spiermassa. Dit wordt afgebroken, waardoor je afvalt. Tijdens een crashdieet verlies je voornamelijk spiermassa en vocht, omdat dit makkelijker te verbranden is dan vet. Je houdt het crashdieet vijf tot zeven dagen vol en daarna stop je met het dieet.

Hoeveel val je af?

Je kunt ongeveer vijf kilo afvallen in een week wanneer je afvalt volgens het crashdieet. Dit is genoeg om er goed uit te zien in een bikini of andere speciale outfit. Wanneer je stopt met het crashdieet is het belangrijk om niet gelijk terug te vallen in je oude eetpatroon, je krijgt dan namelijk het Jojo-effect. Om één kilo vet te verbranden kost dit je 9.000 calorieën. Een volwassen man heeft gemiddeld 2500 calorieën per dag nodig. Een volwassen vrouw heeft gemiddeld 2000 calorieën nodig per dag. Wanneer je afvalt met het crashdieet eet je minder dan 1000 calorieën per dag, zo kan je zelf uitrekenen hoeveel kilo's je kunt verliezen.

Wat is het Jojo-effect?

Wanneer je na vijf tot zeven dagen klaar bent met het crashdieet, kun je te maken krijgt met het Jojo-effect. Dit houdt in dat je weer gewicht aan kan komen, omdat het crashdieet maar voor een korte periode is. In de tijd dat je met het crashdieet bezig was, is je spierweefsel afgenomen. Hierdoor vertraagt de energieverbranding, waardoor je minder calorieën verbrandt. Je komt hierdoor sneller aan en er is een kans dat je zwaarder wordt dan vóór het crashdieet. Dit is een vicieuze cirkel en wordt het Jojo-effect genoemd.
Om het Jojo-effect te voorkomen zul je moeten veranderen: je zult meer moeten bewegen én ook je eetgewoonten moeten aanpassen. Dit houdt in dat je gezonder moet gaan eten. Begin niet te snel opnieuw aan een crashdieet.

De voordelen van het crashdieet

  • In een korte tijd ben je veel kilo's afgevallen. Vaak is vijf kilo in vijf tot zeven dagen geen uitzondering.
  • Het crashdieet duurt niet lang, wat voor veel mensen voordelig is. Je hebt er weinig doorzettingsvermogen voor nodig.
  • Je hoeft niet te piekeren over wat je wel en niet mag eten, omdat dit van te voren op een schema staat aangegeven.
  • Veel mensen hebben goede resultaten, omdat je uiteindelijk ook vet zult verbranden wanneer je lichaam bij de vetvoorraad is aangekomen en dit gaat afbreken.

De nadelen van het crashdieet

  • Je lichaam komt voedingsstoffen tekort omdat je weinig en niet gevarieerd eet. Je lichaam krijgt véél minder calorieën binnen dan normaal, terwijl je ook energie nodig hebt. Dit wordt gevaarlijk als je het crashdieet lang of vaker volgt.
  • Je kunt veel gewicht kwijtraken, maar het kan ook 'schijn' zijn. Je verliest vaak veel vocht, in plaats van vet.
  • Je kunt, nadat je klaar bent met het crashdieet, te maken krijgen met het Jojo-effect. Hierdoor kom je weer kilo's aan.
  • Je lichaam moet 'overleven' op de weinig calorieën die het binnenkrijgt. Hierdoor gaat je lichaam op 'spaarstand', waardoor je minder energie verbruikt dan je normaal gesproken doet. Dit blijft ook nog een tijdje wanneer je bent gestopt met het crashdieet.
  • Je kunt last van haaruitval krijgen door een tekort aan eiwitten.
  • Omdat je weinig eiwitten binnenkrijgt, worden spieren afgebroken. Je krijgt te weinig voedingsstoffen binnen. Je lichaam zorgt er dan voor dat het spierweefsel (de eiwitten) worden omgezet in energie.

Lees verder

© 2011 - 2017 Dazzeltje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met een crashdieetAfvallen met een crashdieetVeel mensen die bezig zijn met afvallen, willen zo snel mogelijk resultaat zien. Het is motiverend om te zien hoe de kil…
Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen?Hoe kun je snel afvallen? Een vraag die veel mensen zich stellen. Wanneer je veel te zwaar bent of een paar kilo teveel…
Pas op met gevaarlijk dieettipsPas op met gevaarlijk dieettipsVeel mensen willen flink wat kilo’s kwijtraken. Dit kan op een gezonde manier, maar het is niet gemakkelijk. Er zijn ech…
Het Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitjeHet Eierendieet: afvallen in 7 dagen is een eitjeHet Eierendieet, dat ook bekend staat als het Eidieet of het Eierdieet, is een crashdieet. Dit crashdieet is niet heel b…
Hoe herken ik een mode-dieet?Hoe herken ik een mode-dieet?Het mode-dieet of het crashdieet is een dieet waarbij de verloren kilo's er over het algemeen net zo snel weer aan vlieg…
Bronnen en referenties
  • http://www.crashdieet.nl/
  • http://marionsafvaltips.blogspot.com/2010/10/ook-snel-afvallen-met-het-crashdieet.html

Reageer op het artikel "5 kilo afvallen in 5 dagen - Het crashdieet"

Reactie

Fanielle, 21-02-2013 08:31 #1
Een crash dieet is eigenlijk het zelfde al SB, ik raad het wel echt aan.

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 18-04-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!