InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kun je snel afvallen?

Hoe kun je snel afvallen?

Hoe kun je snel afvallen? Hoe kun je snel afvallen? Een vraag die veel mensen zich stellen. Wanneer je veel te zwaar bent of een paar kilo teveel hebt, wil je natuurlijk graag die kilo’s snel kwijtraken. Het is immers geen pretje om te moeten rondlopen met gezondheidsklachten . Hoe kun je snel afvallen en waar moet je nou eigenlijk op letten?

Snel afvallen

Snel afvallen is iets waar veel mensen van dromen. Ze willen snel van hun overtollige kilo’s afkomen. Logisch, want overgewicht kan als storend worden ervaren. Niemand wil vetrolletjes hebben, of het idee krijgen dat hij of zij ongezond bezig is. Hoe eerder je van je overtollige kilo’s af bent, hoe beter. Of toch niet? Hoewel we graag snel willen afvallen, is dit niet verstandig.

Crashdieet

Een van de bekendste manieren om snel af te vallen, is door een crashdieet te volgen. Een crashdieet bestaat meestal uit een dieet dat je voor een korte periode volgt, bijvoorbeeld een week. Bij een crashdieet krijg je veel minder calorieën binnen dan je nodig hebt en ontbreken er ook vaak veel voedingsstoffen. Dit is alles behalve goed voor je en de kans dat je weer aankomt, is zeer groot. Een crashdieet kan heel gevaarlijk zijn. Je kunt er zelfs je stofwisseling permanent mee beschadigen. Met een langzame stofwisseling wordt het juist moeilijker om af te vallen.

Dieetpillen

Er wordt vaak gezegd dat je met dieetpillen veel kunt afvallen. Soms is dit inderdaad zo. Er zijn zeer goede pillen op de markt, maar dit geldt lang niet voor alle medicijnen. Sowieso moet je afslankpillen altijd zien als een aanvulling op een gezonde levensstijl. Het is niet zo dat je kilo’s kwijtraakt, terwijl je ongezond eet. Als je dieetpillen wilt gebruiken, is het raadzaam om altijd eerst met je huisarts te overleggen. Zo weet je zeker of je verantwoord bezig bent.

Sporten en afvallen

Sporten is goed voor je, maar niet wanneer je overdrijft. Veel mensen die willen afvallen, willen snel afvallen en besluiten daarom om meteen flink te gaan sporten. Van geen beweging, gaan ze vier keer per week naar de sportschool. Veel mensen onderschatten de kans op blessures. Daarbij kan het moeilijker vol te zijn om zo fanatiek te gaan sporten. Bouw het op en zoek een sport die je langer vol kunt houden. Dit is veel effectiever en verkleint de kans op blessures.

Hoe kun je snel afvallen?

Het echte antwoord op de vraag ‘Hoe kun je snel afvallen?’ is: niet. De kilo’s zijn er niet in een week bijgekomen en zullen er ook niet in een week afgaan. Er zijn wel manieren om snel af te vallen, maar het is de vraag of je daar gelukkig van wordt. Beter is om het rustig aan te pakken. Probeer niet meer dan een kilo per week af te vallen en pas je levensstijl zodanig aan, dat je het lang kunt volhouden. Afvallen betekent niet diëten, maar een andere levensstijl ontwikkelen. Probeer gezond te eten en elke dag tenminste een half uur te bewegen. Indien het afvallen moeilijk gaat, kun je ook contact opnemen met je huisarts of naar een diëtiste gaan. Zoek iets wat je gemakkelijk voor een langere periode kunt volhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kun je snel afvallen?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 07-07-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!