InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: beloon jezelf!

Afvallen: beloon jezelf!

Afvallen: beloon jezelf! Afvallen is geen gemakkelijke opgave. Veel mensen hebben er moeite mee om door te blijven zetten wanneer het even niet mee zit. Ze zijn streng en hard voor zichzelf. Daarom is het handig om jezelf te belonen wanneer je wilt afvallen. Er zijn genoeg manieren om dit te doen, zodat je jezelf kunt motiveren en stimuleren om door te blijven gaan.

Afvallen

Afvallen is voor veel mensen erg moeilijk. Je moet veel discipline hebben en er zullen veel momenten komen die ontzettend zwaar en moeilijk voor je zijn. Iedereen weet doorgaans wel dat gezond eten en voldoende beweging essentieel zijn, maar dit is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kun je het volhouden om een goede levensstijl te hebben? Hoe beloon je jezelf om gemotiveerd te blijven en op je streefgewicht te komen?

Wanneer beloon je jezelf tijdens het afvallen?

Zorg voor jezelf dat je bepaalde momenten heb waarmee je jezelf kunt belonen. Deze momenten moet je natuurlijk wel vooraf bepalen. Zorg dat de momenten waarop je jezelf beloont niet te hoog gegrepen zijn. De doelen moeten haalbaar zijn, bijvoorbeeld:
  • Beloon je zelf wanneer je vijf kilo bent kwijtgeraakt
  • Beloon jezelf als je een week lang iedere dag een half uur hebt bewogen
  • Beloon jezelf als je tien keer bij de sportschool bent geweest
  • Etc.

Verkeerde beloningen

Het is natuurlijk zonde als je jezelf gaat belonen met ongezonde snacks. Als je vijf kilo bent afgevallen en je beloont jezelf met een zak chips, dan is de kans aanwezig dat je toch weer aankomt. Dit soort beloningen kun je dus beter niet kiezen. Al kun je best af en toe voor een wat ongezondere beloning kiezen. Doe dit echter niet elke keer en zorg dat je beloning ook met mate is. Je kunt bijvoorbeeld met je partner uit eten gaan. Maar kies dan niet meteen voor een onbeperkt buffet, waarbij je je helemaal volpropt.

Goede beloning

Een goede beloning kan van alles zijn. Er zijn talloze mogelijkheden, waardoor je jezelf kunt motiveren om af te vallen. Goede beloningen kunnen zijn:
  • Een cd van je favoriete artiest
  • Een boek
  • Een massage
  • Een bezoekje aan een hotel
  • Etc.

Deze beloningen werken nog beter wanneer je tegen jezelf zegt dat je geen leuke dingen voor jezelf mag kopen, tot je een doel hebt bereikt. Dit zorgt ervoor dat je nog meer redenen hebt om je doelen toch te bereiken.
Eventueel kan iemand in je omgeving ook helpen met het belonen wanneer je bepaalde doelen hebt bereikt. Probeer hulp te krijgen van bijvoorbeeld je partner of een goede vriend of vriendin.

Speel niet vals

Het klinkt misschien vanzelfsprekend, maar het is de bedoeling dat je niet vals speelt. Wanneer je doel is om vijf kilo kwijt te raken, dan moet je niet jezelf belonen als je 4,5 kilo bent afgevallen. Wees dus eerlijk en beloon jezelf dus alleen als je het betreffende doel hebt gehaald.

Gezond eten en bewegen

Je zult wellicht graag je doelen willen halen om jezelf te belonen. Pas echter op dat je geen crashdieet toepast. Dit is ongezond voor je. Hoewel je hier wel snel kilo’s mee kwijtraakt, zijn de kilo’s niet blijvend en kan een jojo-effect een gevolg zijn. Wil je blijvend afvallen, dan is een gezonde levensstijl van groot belang!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen hoeft niet moeilijk te zijnAfvallen hoeft niet moeilijk te zijnVeel mensen denken dat afvallen moeilijk is, maar het tegendeel is waar. Afvallen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn.…
Gewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenGewicht verliezen? Zes tips om gemotiveerd te blijvenVeel mensen die willen afvallen houden het meestal niet lang vol. Gewicht verliezen gaat gemakkelijker als je gemotiveer…
Grondwerk met je paard: BelonenAls je je paard iets wil aanleren, zal je hem moeten motiveren om mee te werken. Je gaat het gewenste gedrag moeten stim…
Clickertraining voor paardenNiet alleen voor honden kan clickertraining een boeiende en efficiënte trainingsmanier zijn, ook paarden kunnen op deze…

Reageer op het artikel "Afvallen: beloon jezelf!"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 28-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!