InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn

Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn

Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn Veel mensen denken dat afvallen moeilijk is, maar het tegendeel is waar. Afvallen hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Het is alleen zo dat de meeste mensen het heel erg moeilijk maken. Hoe kun je op een makkelijke manier afvallen? Welke gemakkelijke stappen kun je allemaal zetten om kilo's kwijt te raken?

Afvallen moeilijk?

Afvallen wordt gezien als een hele moeilijke opgave en ergens is dit ook wel zo. Je moet namelijk een ongezond patroon zien te doorbreken en dat kost veel doorzettingsvermogen. Iedereen die probeert om af te vallen zal bekend zijn met de terugval die je kunt krijgen en de frustratie als je op de weegschaal gaat staan en nog steeds niks bent kwijtgeraakt, ondanks al het harde werk. Geen wonder dat we al snel denken dat afvallen moeilijk is. Maar afvallen hoeft niet moeilijk te zijn. Hoe kun je afvallen gemakkelijker maken?

Ga niet op dieet!

Een dieet klinkt als een logische manier om af te vallen, maar het is niet verstandig. Met een dieet werk je tijdelijk aan je probleem. De meeste diëten vallen onder een crashdieet en dit betekent dat je te weinig calorieën binnenkrijgt. Ook krijg je meestal te weinig gezonde voedingsstoffen binnen. Ja, afvallen met een crashdieet is heel goed mogelijk, maar dit betekent niet dat het een goede manier is. Vaak komen de kilo’s er meteen weer aan wanneer je dieet voorbij is. Een dieet kan nooit een heel leven worden toegepast en is daarom onverstandig. Voorkom onnodige stress en kies voor een gezonde levensstijl, iets dat je langer vol kunt houden. Kies voor drie maaltijden per dag en ongeveer drie tussendoortjes en probeer gezonde keuzes te maken.

Alles mag

Alles mag? Dat klinkt heel erg vreemd als je wilt afvallen. Toch is het heel belangrijk. Je mag jezelf niks verbieden! Wanneer je zegt dat je iets niet mag eten, zul je hier constant over nadenken. Je mag dus best wat lekkers, je mag best eens naar de friettent. Zorg er alleen voor dat je alles met mate doet. Sta jezelf dus die lekkere chocolade toe, maar eet niet een hele reep in vijf minuten. Leer een balans te vinden.

Afvallen en bewegen

Heel veel mensen die willen afvallen, bewegen te weinig. Dat is ergens wel vreemd, omdat het erg belangrijk is. Door te bewegen verbrand je calorieën en als je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt, zul je afvallen. Handig om te weten is dat je helemaal niet enorm veel hoeft te sporten. Elke dag een wandeling maken kan ook al helpen, want ook dan ben je in beweging. Het is vooral handig om een sport te zoeken die jij leuk vindt om te doen en die je dus langer vol kunt houden.

Beloon jezelf

Het kan heel goed werken om jezelf te belonen wanneer je wilt afvallen. Geef jezelf bijvoorbeeld een leuk boek als je een doel hebt gehaald en ga lekker op vakantie als je een streefgewicht hebt gehaald. Zorg voor meerdere doelen, die niet al te ver van elkaar liggen. Dit maakt het makkelijker om af te vallen en houdt je gemotiveerd.

Vraag hulp van je omgeving

Het is niet gemakkelijk om helemaal alleen bezig te moeten zijn me een gezonde levensstijl. Laat daarom mensen weten waar je mee bezig bent en vraag hen je te helpen. Misschien is er iemand die mee wil sporten, kan iemand uit je gezin helpen met gezonde gerechten maken. Het is helemaal niet erg om hulp te vragen.

Een terugval is niet erg

Als je wilt afvallen, dan lijkt een terugval vreselijk. Het is het moment waarop je denkt er maar volledig mee op te houden. Dit zijn inderdaad hele moeilijke momenten, maar probeer juist weer verder te gaan na een terugval. Gaat het een dagje niet? Heel jammer, maar zorg dan dat de rest van de dagen wél goed gaan. Zelfs als je een slechte week hebt gehad, is dit geen reden om er maar volledig mee te stoppen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen hoeft niet moeilijk te zijn"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 24-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!