InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met een goed ontbijt

Afvallen met een goed ontbijt

Afvallen met een goed ontbijt Het klinkt vreemd: eten en daardoor afvallen. Veel mensen die graag willen afvallen, zijn geneigd om hun ontbijt over te slaan. Daarnaast zijn er veel mensen die zeggen dat ze ’s ochtends niets door hun keel kunnen krijgen. Toch is het ontbijt dé manier om kilo’s kwijt te raken en zorgt het ervoor dat je je de hele dag goed voelt.

Waarom ontbijten?

Ontbijt is de eerste maaltijd voor de dag. Je pompt jezelf met een goed ontbijt weer vol met energie. Je hebt immers de hele nacht niets binnengekregen en bent dus veel energie kwijt geraakt. Zie het als je auto. Na een lange autorit heb je geen brandstof meer, dus moet je opnieuw tanken. Zo geldt het voor ons eigenlijk ook. Met een goed ontbijt zul je merken dat je de dag met meer energie zult beginnen. Daarnaast is een goed ontbijt de perfecte manier om te voorkomen dat je lekkere en ongezonde snacks gaat eten overdag. Als je de dag begint met een goed ontbijt, zul je betere prestaties halen op school of op je werk. Je kunt je doorgaans beter concentreren dan iemand die niet heeft ontbeten.

Wat als je ’s ochtends niets kunt eten?

Veel mensen zeggen dat ze ’s ochtends niets kunnen eten. Dit komt vaak omdat ze het niet gewend zijn. Het beste is om het daarom op te bouwen. Begin met een kleine maaltijd, bijvoorbeeld een kiwi of een stukje peperkoek. Als je dit na een tijdje kunt eten zonder er misselijk van te worden probeer je een boterham of breid je het fruit uit met een glas melk. Het is vooral een kwestie van jezelf aanleren om goed te eten in de ochtend. Als je echt geen brood kunt eten in de ochtend, kun je proberen om een fruitmaaltijd te nemen of bijvoorbeeld havermout of cornflakes. Tevens zijn er speciale ochtenddrankjes te verkrijgen in de winkel. Deze bevatten vaak de stoffen die je nodig hebt voor een goed ontbijt. Let wel op: echt goed ontbijten is natuurlijk altijd beter dan alleen zo’n drankje. Sommige mensen kunnen niet eten al ze direct wakker zijn, maar wel een uurtje later. Neem in dat geval wat te eten voor het ontbijt mee naar je werk en eet het daar. Iets later aan je ontbijt beginnen is niet zo heel erg, zolang je maar eet.

Hoe ziet een goed ontbijt eruit?

Een goed ontbijt bevat sowieso granen, zuivel en fruit. Je kunt dus bijvoorbeeld twee boterhammen met aardbeien eten samen met een glas melk. Ook kun je kiezen voor een schaaltje cornflakes of havermout met melk erdoor en een glas versgeperste sinaasappelsap. Of neem twee boterhammen met kaas, een kom thee en een appel. Er zijn talloze combinaties te bedenken voor een goed ontbijt. Mocht je het teveel vinden, dan kun je ook een paar uur na het ontbijt een stuk fruit nemen en het in de ochtend overslaan. Zo verdeel je je maaltijden sowieso ook goed op een dag. Als je graag zoetigheid op brood hebt in plaats van kaas of vleeswaren, dan zijn er verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Sowieso kun je voor fruit op brood gaan, maar niet al het fruit is even lekker op brood. Je kunt ook gaan voor beleg zoals vruchtenhagel, jam en honing. Dit is veel minder vet dan bijvoorbeeld chocoladepasta.

Een goed ontbijt voorkomt lekkere trek

Wie goed ontbijt zat minder snel last hebben van lekkere trek en die chocoladerepen of andere ongezonde hapjes sneller laten liggen. En dat ga je merken in de kilo’s als je wilt afvallen. Door af te vallen zul je dus vooral goed moeten gaan ontbijten! Later op de dag eet je veel minder snel ongezonde lekkernijen.

Vergeet niet te sporten

Je voeding is natuurlijk ontzettend belangrijk wanneer je wilt afvallen, maar dat geldt ook voor beweging. Let er daarom goed op dat je iedere dag tenminste een halfuur tot een uur beweegt. Zoek een leuke sport waar je met plezier heen zult gaan en blijf jezelf motiveren. Zo val je gemakkelijker én blijvend af.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Gewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtGewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtEen gezond ontbijt zorgt voor gewichtsverlies. Lees hier hoe je gewicht gaat verliezen door gezond te ontbijten. Naast g…
Afvallen door goed te ontbijtenAfvallen door goed te ontbijtenJe dag beginnen met een goed ontbijt is zeer belangrijk. Het kenmerkt je verdere verloop van je dag, het geeft je extra…
Afvallen met eierenAfvallen met eierenMag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker k…
Aandoeningen bij overgewicht en ondergewichtWat kun je nu krijgen voor aandoeningen als je overgewicht hebt of ondergewicht. Maar het gaat nu ook eens over ondergew…
Bronnen en referenties
  • Lekker-in-je-vel.nl
  • Gezondheid.be

Reageer op het artikel "Afvallen met een goed ontbijt"

Reactie

Golden Bullet, 06-08-2014 16:13 #1
Ik ben het helemaal eens dat je moet ontbijten, maar er staan een aantal dingen bij die beter niet kunt eten als je probeert af te vallen! Een aantal dingen die je beter niet kunt consumeren als je probeert af te vallen zijn suikers en vetten:
- Jam of chocopasta, vruchtenhagel ( te veel suiker)
- Verse of uit pak sinaasappelsap (ooit geprobeerd om 5 a 6 sinaasappels achter elkaar te eten? Te veel suikers! 1 sinaasappel persen en water toevoegen is beter, maar minder lekker!)
- Melk (heeft je lichaam helemaal niet nodig. Er zijn te veel fabeltjes die aangeven dat melk goed is, maar uit onderzoek is gebleken dat het helemaal niet zo is. Uiteraard zullen de fabrikanten aangeven dat het allemaal goed is en bladibladibla… Lees onderzoeken over Melkproducten. Bevat vet!)
- Kaas (Alleen 20+ en niet hoger, percentage vet in de kaas wordt meer. Max 1 plakje per dag!)

Als je echt wilt afvallen eet dan:
- Meer groente dan fruit, in fruit zitten suikers en ja ook vers fruit
- Drink alleen water! ochtend, middag, avond
- Gebruik geen boter of olie bij het bereiden van de avond maaltijd, stomen of koken in water is beter
- Eet geen brood, pizza's, pasta's, aardappels maar rijst (zilvervliesrijst)
- Eet geen varkensvlees maar kip, vis of rund (rund alleen mager zonder vet randjes)
- Eet 4 a 5 keer per dag kleine porties dan heb je minder honger bij het avond eten (eerste 7 dagen denk je dat je honger hebt, hier moet je niet aan toegeven!)

Ontbijt:
- Granen met yoghurt
- Gekookt eitje
- Tonijn op cracker met zout en peper (blik tonijn in water)

Middag:
- Verse groente soep en niet uit zakjes, blik of potjes
- Wortels, paprika, tomaat, komkommer en andere groente lekker afwisselen (tussendoor ook lekker om te snoepen en honger de baas te zijn)

Avond:
- Groente, vis of vlees, en rijst (Sausjes zijn prima als je ze zelf maakt en geen vet gebruikt!)
- Geen toetjes met suiker

Alleen het eten aanpassen en denken dat je daarmee het maximale resultaat zult behalen, dan heb je het mis! Bewegen/sporten is essentieel bij het afvallen! Succes allemaal

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 30-09-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!