InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?

Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?

Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt? Het ontbijt wordt vaak gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Vooral wanneer je probeert af te vallen kan het ontbijt ontzettend belangrijk zijn. Het is de manier om te voorkomen dat je later een vreetkick krijgt. Je hebt dan later op de dag minder trek. Maar wat voor een ontbijt is goed voor je wanneer je wilt afvallen?

Afvallen en ontbijten

Wanneer je wilt afvallen is het belangrijk dat je het ontbijt niet overslaat. Het ontbijt wordt namelijk door veel mensen gezien als de belangrijkste maaltijd van de dag. Het is namelijk de maaltijd waar je nieuwe energie mee krijgt. Zie het een beetje als een auto. Voor een lange rit moet je ook tanken. Zo werkt het met je lichaam ook. Een goed ontbijt kan ervoor zorgen dat je de hele dag voldoende energie hebt. Ook voorkomt een goed ontbijt eetbuien die je later op de dag krijgt.

Wat is een goed ontbijt?

Een goed ontbijt is een ontbijt dat bestaat uit vezels, koolhydraten en eiwitten. Een ontbijt mag lekker vullen, zodat je er de hele ochtend op kan teren. Kies dus voor producten die goed vullen, zoals volkorenbrood en muesli. Ook fruit, groentes en granen zijn goede producten om te kiezen. Eieren zijn uiteraard ook prima. Wanneer je kiest voor muesli, zorg dan dat je een product kiest waar geen suiker in zit. Voorkom ook het eten van cruesli, want hier zit sowieso erg veel suiker in.

Drinken bij het ontbijt?

Qua drinken zijn er veel verschillende keuzes te maken. Kies bijvoorbeeld voor thee. Je kunt dan kiezen voor zwarte thee, maar ook voor groene thee of een lekkere kruidenthee. Brandnetelthee is bijvoorbeeld een goede thee wanneer je snel vocht vasthoudt. Het beste is natuurlijk om geen suiker in je thee te doen. Water of koffie bij het ontbijt kan ook. En wat ook ontzettend lekker is, is vruchtensap. Maak bij voorkeur dit vruchtensap zelf, want vruchtensap uit de winkel bevat vaak veel toegevoegde suiker.

Voorbeelden goed ontbijt

Wanneer je wilt afvallen en niet goed weet wat je voor een ontbijt kunt nemen, kun je hier een aantal handige suggesties vinden:

  • Quinoa met vers fruit, noten en yoghurt en een bak thee
  • Vier volkorenboterhammen, twee met kaas, één met kipfilet en één met jam, een glas versgeperst vruchtensap erbij
  • Kwark met muesli en een appel erbij, dat met een glas water.

Uiteraard zijn er nog veel meer ontbijtmogelijkheden. Het is vooral raadzaam om goed te kijken wat je zelf lekker vindt en wat je lichaam nodig heeft. Afwisseling is dus vooral van belang, maar het moet ook passen in jouw levensstijl. Het kan even puzzelen zijn, maar dan vind je wel een ontbijt dat jou ligt.

Kun je echt afvallen?

Ja, afvallen door te ontbijten is absoluut mogelijk. Een goed ontbijt zorgt er namelijk voor dat je minder snel eetbuien krijgt later op de dag. Natuurlijk zul je geen kilo’s afvallen als je alleen maar gaat ontbijten. Het is belangrijk dat je gezonde en goede keuzes maakt. Ook moet je voldoende bewegen: minimaal een half uur per dag. Op deze manier zal het gemakkelijker zijn om je overtollige kilo’s kwijt te raken!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtGewicht verliezen? Het belang van een gezond ontbijtEen gezond ontbijt zorgt voor gewichtsverlies. Lees hier hoe je gewicht gaat verliezen door gezond te ontbijten. Naast g…
Ontbijt overslaanOntbijt overslaanIndien men 's ochtends niet ontbijt, heeft men alles behalve concentratie. Er zijn verschillende redenen te bedenken waa…
Afvallen door goed te ontbijtenAfvallen door goed te ontbijtenJe dag beginnen met een goed ontbijt is zeer belangrijk. Het kenmerkt je verdere verloop van je dag, het geeft je extra…
Afvallen met een goed ontbijtAfvallen met een goed ontbijtHet klinkt vreemd: eten en daardoor afvallen. Veel mensen die graag willen afvallen, zijn geneigd om hun ontbijt over te…
Afvallen met eierenAfvallen met eierenMag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker k…

Reageer op het artikel "Afvallen: wat moet je kiezen als ontbijt?"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 28-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!