InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: waarom je buikvet blijft zitten

Afvallen: waarom je buikvet blijft zitten

Afvallen: waarom je buikvet blijft zitten Veel mensen doen keer op keer pogingen om gewicht te verliezen, maar slagen er niet in om blijvend van de overtollige kilo's verlost te zijn. Ook ontdekken ze al snel dat ze alleen plaatselijk gewicht verliezen, bijvoorbeeld bij de benen of de billen. Buikvet daarentegen blijft hardnekkig zitten, ook als je afvalt. Maar waarom is dat eigenlijk? Als je wil afvallen, doe je dat waarschijnlijk om zowel je figuur als je gezondheid te verbeteren. Blijft je buikvet zitten, dan gaan beide vliegers niet op. Een dik, bol buikje doet immers afbreuk aan een mooi figuur en dat niet alleen, een buikje is ook nog eens hartstikke ongezond! Zelfs wanneer je voor de rest een prima gewicht hebt bereikt. Maar wat is de reden dat buikvet zo hardnekkig is?

Buikvet ontstaat door onregelmatig eten

Buikvet bestrijden doe je niet door jezelf op een hongerdieet te zetten. Sterker nog, je kweekt er alleen maar een buikje door. Je leert je lichaam immers om vetreserves te verbranden na uithongering, oftewel je geeft je lijf het signaal: deze vetreserves zijn essentieel om te overleven! Ga je na je dieet weer norma(a)l(er) eten, dan zal je lichaam direct aan het werk gaan om de verbrande vetreserves aan te vullen. Als lichaam zijnde weet je immers nooit wanneer de volgende hongersnood eraan komt. Dit is het beruchte jojo-effect en ja, je krijgt er een dikke buik van.

Wil je buikvet effectief bestrijden en blijvend afvallen rond je middel, dan is het belangrijk om te zorgen voor een gevarieerd en regelmatig eetpatroon. Dit betekent drie maaltijden op een dag, maar ook een gezonde snack tussendoor. Kies hierbij natuurlijk níet voor chips of iets dergelijks, maar neem een handje nootjes of een snack die rijk is aan eiwitten.

Kan je buikvet verbranden door buikspieroefeningen?

Veel mensen die buikvet willen verbranden, beginnen enthousiast aan een serie buikspieroefeningen waar je U tegen zegt. Dit houdt op termijn echter niemand vol, zij dus ook niet. Maar buikspieroefeningen zijn ook helemaal niet nodig om buikvet te verbranden. Wel helpen de oefeningen om je buikspieren sterker te maken, waardoor je buik platter oogt. Je buikvet wordt er echter nauwelijks minder van.

Wat dan wél helpt om buikvet te verbranden? De meest simpele oefening die er bestaat: wandelen. Niet in een slakkentempo, maar je hoeft ook niet te gaan hollen. Zolang je een beetje stevig doorloopt, voelt dat je hartslag hoger wordt maar je nog wel een gesprek kunt voeren, is het goed. Ook roeien en fietsen zijn prima oefeningen tegen bolle buikjes. Probeer (bijna) iedere dag even te bewegen, al is het maar een half uurtje.

Afvallen en buikvet verbranden door wél te eten

Afvallen door te eten? Het kán, mits je zorgt dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Wil je afvallen en buikvet verbranden, eet dan voldoende groente, fruit, bonen en vezels.

De voordelen van vezels op een rij:
  • Vezels verteren niet in je lichaam, maar verlaten je lijf weer via de ontlasting;
  • Vezels hebben een gunstige werking op het slechte cholesterol in je bloed;
  • Vezels nemen vocht op in je darmen. Dit komt de stoelgang ten goede;
  • Vezels vertragen het transport door de darmen. Hierdoor schommelt de bloedsuikerspiegel minder sterk;
  • Vezels zorgen voor een gevuld gevoel.

Buikvet verbranden door te slapen

De luiere mensen onder ons zullen deze tip zeker kunnen waarderen: buikvet kan je ook verbranden door te zorgen voor voldoende slaap! Mensen die 6 tot 7 uur slapen per nacht, bouwen minder orgaanvet op dan mensen die korter (of langer) slapen. Ook het reduceren van stress is een belangrijke factor bij het verbranden van buikvet.

Buikvet is iets waar je altijd op zal moeten blijven letten

Buikvet verbranden is, eigenlijk net als afvallen in z'n algemeenheid, iets waar je een lange adem voor moet hebben. Discipline en doorzettingsvermogen, daar draait het om. Is het je gelukt om je buikje platter te krijgen, denk dan niet dat je vanaf nu op je lauweren kunt rusten. Door middel van cardio en gezond eten hou je dag na dag, jaar na jaar, controle over je buikvet.

Doe je dit niet, dan zal je lichaam opnieuw beginnen met het opbouwen van vetreserves. Drie keer raden waar die vetreserves worden opgeslagen...

Lees verder

© 2014 - 2019 Stippels, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Buikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenBuikvet kwijtraken door vetverbrandende oefeningenThuis vetverbrandende oefeningen doen om buikvet kwijt te raken. Je kunt snel resultaat bereiken door te zorgen voor ext…
Vijf tips om Buikvet te verbrandenVijf tips om Buikvet te verbrandenBuikvet is iets waar veel mensen mee te kampen hebben. Door het doen van buikspieroefeningen kun je buikvet verbranden.…
Teveel buikvet gevaarlijkTeveel buikvet gevaarlijkWaar ‘te’ voor staat is nooit goed, hebben we allemaal ergens op school geleerd. Toch is de ene ‘te’ niet de andere. Heb…
Effectief buikvet verminderenEffectief buikvet verminderenWil je minder zwembandjes, 'love handels' of hoe je het ook wilt noemen? Het overtollige vet rond je buik, dat wiebelt e…
Fabels over BuikvetFabels over BuikvetAls je traint om je buikvet te verminderen, zodat je een wasbordje kunt blootleggen, dan ga ik je nu onthullen waarom je…
Bronnen en referenties
  • http://www.afvallenexperts.nl/afvallen-buik/
  • http://www.gezondheidsnet.nl/alles-over-afvallen/buikvet-hoe-bestrijd-je-het
  • http://www.salusi.nl/buikvet-verbranden/

Reageer op het artikel "Afvallen: waarom je buikvet blijft zitten"

Infoteur: Stippels
Gepubliceerd: 09-03-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!