InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen: verhoog je stofwisseling

Afvallen: verhoog je stofwisseling

Afvallen: verhoog je stofwisseling Wanneer je wilt afvallen, is je stofwisseling van groot belang. Hoe hoger je stofwisseling is, hoe meer je verbrandt in ruststand. Dit is natuurlijk erg belangrijk, omdat het afvallen daardoor gemakkelijker gaat. Hoe zorg je ervoor dat je je stofwisseling kunt verhogen voor een beter en sneller resultaat?

Wat houdt stofwisseling in?

Je verbrandt de hele dag door calorieën. Ook wanneer je lekker op de bank hangt en televisie kijkt. Hoe veel calorieën je verbrandt, is per persoon verschillend. Dit noemen we de stofwisseling. Ook heeft de hoeveelheid vet en suiker die je lichaam opslaat te maken met je stofwisseling. De stofwisseling kan in een lichaam vertraagd zijn, bijvoorbeeld door te weinig activiteiten, te slecht eten of een aandoening zoals een schildklierafwijking. Een lage stofwisseling betekent doorgaans dat je minder calorieën verbrandt en dus moeilijker afvalt. Hoe kun je de stofwisseling verhogen voor een beter resultaat wanneer je gaat afvallen? Er zijn verschillende manieren om je stofwisseling en metabolisme te verhogen.

Krachttraining

Een hogere stofwisseling krijg je door veel aan krachttraining te doen. Dit betekent dat je met gewichten aan de slag moet gaan. Wanneer je gewicht in combinatie met weerstand gebruikt, zal je spiermassa toenemen. Hoe hoger je spiermassa is, hoe meer calorieën je verbrandt in ruststand. Dit geldt voor élke spier in je lichaam. Voor een snel resultaat kun je sowieso proberen om de grote spiergroepen flink aan te pakken. Denk hierbij aan de rug- en beenspieren. Belangrijk is ook echt om de gewichten met regelmaat te verhogen, zodat je je stofwisseling kunt blijven verhogen. Je wordt immers steeds sterker en lichtere gewichten zullen dan vrijwel geen effect meer hebben. Raadzaam is ook om regelmatig af te wisselen.

Vrouwen en krachttraining

Vrouwen denken vaak dat ze extreem gespierd worden wanneer ze met gewichten bezig gaan en dit vinden ze niet mooi, waardoor ze de krachttraining achterwege laten. Het extreem gespierde is niet iets dat zomaar voorkomt bij een vrouwenlichaam. Meestal komen hier ook steroïden aan te pas. Ook voor vrouwen is krachttraining absoluut onmisbaar.

Stofwisseling verhogen met cardiotraining

Krachttraining is dus heel erg belangrijk, maar dat geldt ook voor cardiotraining. Cardiotraining houdt in dat je je hartslag flink verhoogt. Bijvoorbeeld rennen, fietsen en de crosstrainer. Wanneer je minstens een half uur achter elkaar aan cardiotraining doet, zal dit een positief effect hebben op je stofwisseling. Een paar keer per week cardiotraining is echt aan te raden!

Op je voedsel letten

Suikers en ongezonde vetten kunnen je stofwisseling verlagen. Tegelijkertijd moet je geen streng dieet gaan volgen, want ook dat kan de stofwisseling aanzienlijk verlagen. Kies daarbij voor voldoende vezels en eiwitten. Ook dit zorgt ervoor dat je stofwisseling verhoogt.

Slaap verhoogt de stofwisseling

Te weinig slaap kan ervoor zorgen dat je stofwisseling verlaagt. Zorg dat je dus rond de zeven tot acht uur slaap per nacht hebt. Ook regelmaat in je slaappatroon maakt een groot verschil. Ga iedere avond rond dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd weer op. Dit heeft een zeer positieve werking op je stofwisseling. Een hele makkelijke manier dus om een snellere stofwisseling te krijgen. Zeker in combinatie met sporten en de juiste voeding zal dit absoluut verschil maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Stofwisseling
  • http://www.salusi.nl/hogere-snellere-stofwisseling-tips/
  • http://www.leeftijdlozeschoonheid.nl/Artikel/Kijk!-9-slimme-trucs-die-je-stofwisseling-verhogen-A123.php

Reageer op het artikel "Afvallen: verhoog je stofwisseling"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 29-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!