InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Waarom aardappelen en brood goed voor je zijn

Waarom aardappelen en brood goed voor je zijn

Bij veel methodieken om af te vallen wordt aangeraden om geen brood, aardappelen en andere koolhydraatrijke producten te consumeren. Het lichaam heeft koolhydraten nodig als brandstof: koolhydraten leveren energie. Echter, een teveel aan koolhydraten worden opgeslagen op je buik, billen en andere plekken waar je het niet wilt hebben. Vandaar dat het van belang is om je inname van koolhydraten aan te passen aan je energiebehoefte. Dit wil niet direct zeggen dat koolhydraatrijke producten helemaal moet skippen! Nederlanders staan ook wel bekend als brood- en aardappeleters. Wanneer je naar andere landen kijkt (zowel Europees als wereldwijd) zal je opvallen dat er geen land bestaat waar ze deze producten zoveel consumeren als hier. Brood en aardappelen vormen ook wel de hoofdvoedingsmiddelen uit ons eetpatroon. Brood bij het opstaan en bij de lunch, aardappelen bij het diner.

Koolhydraten

Zoals eerder al werd vermeld bevatten producten als brood en aardappelen veel koolhydraten. Koolhydraten zijn brandstoffen, ons lichaam heeft ze dus nodig als energiebron. Aangezien ons lichaam constant aan het werk is betekent dit dus ook dat we constant koolhydraten nodig hebben. Zelfs als we geen zichtbare activiteit uitvoeren, zijn we nog aan het werk. Ons lichaam kan vergeleken worden met een auto waarvan de motor stationair draait. De auto beweegt niet maar verbruikt toch benzine om de motor te laten draaien. Zo werkt dat ook met het lichaam. Ondanks dat er geen zichtbare activiteit is, heb je toch energie nodig om de onzichtbare activiteiten (ademhaling, spijsvertering enzovoort) te kunnen laten werken.

Brood

Naast het feit dat brood veel koolhydraten bevat, die het lichaam gebruikt als energie, bevat brood nog een ander belangrijke voedingsstof. Vezels. Vezels zorgen voor een voldaan gevoel, vezelrijke producten zorgen er onder andere voor dat je een voldaan gevoel krijgt (het hongergevoel zal voor langere tijd uitblijven) en ze zorgen ervoor dat het spijsverteringsstelsel goed blijft werken.

Aardappelen

De aardappel heeft tegenwoordig een slechte naam, het zou een product zijn waar je snel dik van wordt. Aardappelen bevatten inderdaad veel koolhydraten, maar zoals eerder al naar voren kwam heeft het lichaam die koolhydraten ook nodig. Aardappelen hebben nog een belangrijk voordeel: ze nemen vloeistoffen uit de omgeving op en zuigen zich hiermee vol. Wanneer je aardappelen dus kookt in water, zullen ze het water opnemen. Het hoge koolhydraat gehalte zal ervoor zorgen dat je snel een voldaan gevoel hebt, terwijl het calorieën aantal verrassend laag blijft. Het lichaam zal de gehele aardappel gebruiken en er blijft dus niets over om op te slaan. Dit feit is natuurlijk minder gunstig wanneer je de aardappel bakt in boter of olie, dan zullen ze zich hiermee volzuigen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kerly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom aardappelen en brood goed voor je zijn"

Infoteur: Kerly
Gepubliceerd: 26-02-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!