InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom je beter geen pasta- en rijstgerechten kan eten

Waarom je beter geen pasta- en rijstgerechten kan eten

Waarom je beter geen pasta- en rijstgerechten kan eten Pasta's, rijstgerechten, hartige pannenkoeken en quiches; producten die stilletjes aan ingevoerd zijn in de Nederlandse huishoudens. In de supermarkten is een groot aanbod aan deze koolhydraatrijke producten, ze hebben vaak zelfs hun eigen schap onder de noemer: 'Wereldgerechten'. Toch is er ook een keerzijde ontdekt aan deze vaak smaakvolle gerechten. Dit valt allemaal te herleiden uit de voedselgewoontes van Nederlanders, en de bewoners uit de landen waar de wereldgerechten vandaan komen. Aangezien pasta's hun oorsprong vinden in Italië, en rijstsoorten hun oorsprong vinden in China, wordt voornamelijk op deze landen ingezoomd.

Oorspronkelijke Nederlandse eetgewoonten

Nederlanders staan bekend als de aardappeleters. Er zijn maar weinig gezinnen waar dit Hollandse product niet minimaal één keer per week op tafel staat. Daarnaast eten Nederlanders ook veel brood. De meeste mensen gebruiken dit product bij zowel het ontbijt als de lunch. Wanneer er geen brood wordt gegeten wordt dit product wel vervangen door vezelrijke crackers of muesli. Allemaal koolhydraat en vezelrijke, voedzame producten die veel energie leveren.

Oorspronkelijke Italiaanse eetgewoonten

Pasta's komen oorspronkelijk uit Italië. De Italianen hebben allerlei variaties in sauzen en pastasoorten ontwikkeld die telkens met ongeveer dezelfde basisproducten toch veel smakelijke versies verzorgen. Wanneer je gaat kijken naar het ontbijt, de lunch en het diner zie je dat brood, wat wij Nederlanders dus als hoofdproduct gebruiken, in deze landen vaak dient als bijproduct. Zowel het ontbijt als de lunch hebben in Italië ook niet zo'n grote waarde, terwijl voor het avondeten vaak uitgebreid de tijd genomen wordt. Italianen eten dus weinig brood, en ook de aardappelen staan zelden op het menu. Ze 'missen' dus eigenlijk een groot deel van de koolhydraten door de dag heen, die ze in de avond aanvullen met pasta gerechten. Pasta's (deegwaren) bevatten namelijk vaak veel koolhydraten. Daarnaast eten de Italianen ook kleine porties en vullen ze de koolhydraat rijke pasta's aan met sauzen en salades.

Oorspronkelijke eetgewoonten in China

Rijst komt oorspronkelijk uit China. De chinezen hebben hier allerlei variaties in ontwikkeld door het gebruik van verschillende milde en pittige sauzen en bijproducten, terwijl hier ook weer de basisproducten vaak hetzelfde zijn. Chinezen eten eigenlijk altijd warm, en in de meeste gevallen bevatten de gerechten ook rijst. Rijst is een koolhydraat rijk product, en een teveel aan koolhydraten zorg ervoor dat je te zwaar wordt. Toch zijn de meeste chinezen dat niet. Ook dit komt doordat chinezen geen brood en aardappelen eten. In kleine Chinese dorpjes zijn dan ook geen supermarkten te vinden waar je aardappelproducten kunt kopen, en ook snackbars zijn er niet. Chinezen gebruiken de koolhydraten rijstproducten om hun energiebehoefte aan te vullen. Wanneer Chinezen Nederlandse gebruiken overnemen, en dus ook graanproducten en pasta's gaan eten, zie je vaak dat ook deze mensen problemen gaan krijgen met hun gewicht.

Zoals hierboven dus wordt vermeld kan je dus concluderen dat pasta en rijst niet in het voedselpatroon van de Nederlanders passen. Nederlanders eten brood en aardappelen om hun koolhydraten aan te vullen, in andere landen gebruiken ze daar andere producten voor. Wanneer Nederlanders zich dus aan het voedselpatroon houden van vroeger, zullen de problemen omtrent overgewicht al een stuk minder worden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Kerly, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Beemde, Pixabay

Reageer op het artikel "Waarom je beter geen pasta- en rijstgerechten kan eten"

Reactie

Maarten, 05-03-2015 17:11 #1
Als je rijst of pasta eet in plaats van aardappelen, krijg je niet ineens meer koolhydraten binnen. Gekookte pasta en aardappelen bevatten bijna dezelfde hoeveelheid koolhydraten per 100 gram (17g), witte rijst iets meer (20g).

Infoteur: Kerly
Gepubliceerd: 26-02-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!