InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Metabolisme verhogen: Versnellen van stofwisseling

Metabolisme verhogen: Versnellen van stofwisseling

Metabolisme verhogen: Versnellen van stofwisseling Het metabolisme van een persoon staat voor de snelheid waarmee calorieën verbrand worden voor het verkrijgen van energie. De snelheid van de stofwisseling is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de leeftijd, het geslacht, het lichaamsvet, de spiermassa, het activiteitsniveau en genetische factoren. Over de genetische aspecten van het metabolisme heeft een persoon geen controle, maar diverse manieren zijn wel bekend voor het versnellen van de verwerking van de calorieën van het lichaam. Door een snellere stofwisseling is het mogelijk om gewicht te verliezen en dit zo te behouden, terwijl de persoon daarnaast meer energie krijgt.

Lichaamsbeweging & stofwisseling versnellen

Hoog-intensieve intervaltraining uitvoeren

Net als krachttraining verhoogt hoog-intensieve intervaltraining (HIIT) het metabolisme. Beide elementen toevoegen aan een training is vaak nuttig voor het verbeteren van de stofwisseling. HIIT is een alternatief voor een stabiele cardio (hardlopen, zwemmen of fietsen). Bij HITT gebruikt een persoon afwisselend perioden van hogere intensiteit en dan weer minder intensieve training. De persoon gaat bijvoorbeeld één minuut sprinten en dan twee minuten lopen.

Met weerstand trainen

Krachttraining helpt bij het opbouwen van spieren, waardoor de stofwisseling toeneemt. Spiermassa heeft een hogere stofwisseling dan vet. Spiermassa heeft namelijk meer energie nodig om zo te blijven. Het lichaam van een persoon verliest op natuurlijke wijze spieren door de veroudering. Regelmatige weerstandstraining gaat dit effect tegen.

Levensstijl en metabolisme verhogen

Stress verminderen

Stress heeft invloed op de hormoonspiegels. Het lichaam gaat namelijk door stress meer cortisol dan normaal produceren. Cortisol is een hormoon dat helpt bij de regulatie van de eetlust. Hogere cortisolwaarden zijn duidelijk geassocieerd met een verslechtering van het metabolisme en daarnaast verhoogt dit het risico op overgewicht. Weinig eten en gewichtsproblemen zijn eveneens ongezonde eetpatronen die de stofwisseling kunnen verstoren. Stress hangt ook nauw samen met de slaapkwaliteit, die het metabolisme mogelijk aantast.

Voldoende slapen

Wanneer een persoon te weinig slaapt, geeft het lichaam het hormoon ghreline vrij. Hierdoor krijgt iemand een hongergevoel. Slaapgebrek geeft ook minder leptine vrij, een hormoon dat een persoon helpt om zich vol te voelen. Door voldoende te slapen blijven deze hormonen in balans, en gaat een persoon zich niet overeten. Hoewel de juiste hoeveelheid slaap per persoon verschilt, is minimaal zeven à acht uur slaap per nacht nodig voor volwassenen.

Voeding, drank en eten & hoger metabolisme

Cafeïne drinken

Cafeïne is een stimulerend middel voor het centrale zenuwstelsel, hetgeen dagelijks het metabolisme met 5 tot 8% verhoogt (ongeveer 98 tot 174 calorieën per dag).

Groene thee drinken

Groene thee drinken bevordert mogelijk het vetmetabolisme. Groene thee is een goed alternatief voor suikerhoudende sappen. Bovendien krijgt een persoon door het drinken van de thee voldoende water binnen gedurende de dag zodat hij geen uitdrogingsverschijnselen krijgt. Hoewel de wetenschappelijk effectieve voordelen niet zeker zijn anno oktober 2018, zijn één à twee kopjes groene thee per dag een gezonde aanvulling op een gezonde en evenwichtige voeding.

Op regelmatige tijdstippen eten

Het lichaam heeft regelmaat nodig. Eten op regelmatige tijden helpt bij de handhaving van de stofwisselingsbalans. Als een persoon heel veel eet, en vervolgens langdurig niet eet, gaat het lichaam langzamer calorieën verbranden en meer vetcellen opslaan. Door op vaste tijden te eten, is het mogelijk om dit probleem tegen te gaan. Idealiter moet een persoon om de drie à vier uur verschillende kleine maaltijden of snacks eten.

Voldoende B-vitaminen innemen

B-vitaminen spelen een essentiële rol in de stofwisseling. Enkele belangrijke B-vitaminen zijn B1 (thiamine), B2 (riboflavine) en B6 (pyridoxine).

Vitaminen uit het vitamine B-complex zitten in veel voedingsmiddelen, waaronder:

Voldoende calorieën eten

Sommige mensen slaan maaltijden over omdat ze graag gewicht wensen te verliezen. Dit heeft mogelijk echter een negatieve invloed op het metabolisme. Het eten van maaltijden die niet vullen lijkt een vergelijkbaar effect op de stofwisseling te hebben. Hoewel dit anno 2018 nog niet is bewezen, vertraagt het eten van te weinig calorieën namelijk mogelijk het metabolisme van een persoon, zodat het lichaam energie gaat besparen. Volwassen vrouwen hebben tussen de 1.600 en 2.400 calorieën per dag nodig, afhankelijk van hun fysieke activiteit, en mannen hebben tussen de 2.000 en 3.000 calorieën per dag nodig.

Voldoende water drinken

Gehydrateerd blijven is essentieel om het lichaam optimaal te laten functioneren. Water is noodzakelijk voor een goede stofwisseling, en daarnaast kan een persoon gewicht verliezen dankzij het drinken van voldoende koud water.
Gerelateerde artikelen
Voedingstips voor een beter metabolismeVoedingstips voor een beter metabolismeEen verhoogde metabolisme betekend dat je lichaam veel meer calorieën verbrand. Dus als je een hoge metabolisme hebt dat…
Afvallen: verhoog je stofwisselingAfvallen: verhoog je stofwisselingWanneer je wilt afvallen, is je stofwisseling van groot belang. Hoe hoger je stofwisseling is, hoe meer je verbrandt in…
10 manieren om je metabolisme te versnellen/verhogenDe ene persoon komt veel sneller aan dan de andere, dit heeft te maken met het metabolisme, oftewel de stofwisseling. Al…
Metabolisme versnellen, de beste afvaltip!Iedereen zou wel slank willen zijn, sommige slechts voor het uiterlijk, en anderen omdat het noodzakelijk is voor de gez…
Metabolisme of stofwisseling in het menselijk lichaamDe stofwisseling die noodzakelijk is om te kunnen leven wordt metabolisme genoemd. Het stofwisselingsproces in een mense…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 13 oktober 2018:
  • 10 Easy Ways to Boost Your Metabolism (Backed by Science), https://www.healthline.com/nutrition/10-ways-to-boost-metabolism
  • 11 Eating Rules To Rev Your Metabolism All Day Long, https://www.prevention.com/weight-loss/a20478794/boost-metabolism-with-the-high-metabolism-diet/
  • 7 Ways to Naturally Boost Your Metabolism, https://www.nbcnews.com/better/health/7-ways-naturally-boost-your-metabolism-ncna814626
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How to increase your metabolism, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323328.php
  • The 6 Sneakiest Ways to Boost Your Metabolism, https://www.verywellfit.com/tricks-to-boost-your-metabolism-3495541

Reageer op het artikel "Metabolisme verhogen: Versnellen van stofwisseling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Overgewicht
Medische informatie…
Schrijf mee!