InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Metabolisme versnellen, de beste afvaltip!

Metabolisme versnellen, de beste afvaltip!

Iedereen zou wel slank willen zijn, sommige slechts voor het uiterlijk, en anderen omdat het noodzakelijk is voor de gezondheid. Echter weten veel mensen niet goed hoe je blijvend, en verandwoord afvalt. In dit artikel beschijf ik hoe, iedereen met een beetje wilskracht en geduld, af kan vallen, en dun kan blijven. In tegenstellingen tot velen methodes is dit artikel niet slechts gebaseerd op het veranderen van je eetpatroon, maar ook op het verbeteren van je leefstijl. Niemand zal zeggen dat ik ongelijk heb, een strak lichaam en een lekker kontje is nu eenmaal wat iedereen het allerliefst wil.
En ik neem het u zeker niet kwalijk, want dezelfde lust heeft mij ertoe gebracht dit afvalsysteem samen te stellen. De procedure vereist discipline en wilskracht, maar is gemakkelijk vol te houden voor de mens die weet wat hij wil!

De beste manier om snel en gezond af te vallen is doormiddel van het versnellen van je metabolisme, metabolisme betekend stofwisseling. Een woord dat iedereen wel eens gehoord heeft. Het metabolisme zorgt voor de verbrandingssnelheid, en vooral voor de verbrandingsduur. Zo kunt u er bijvoorbeeld, doormiddel van kleine slimmigheidjes, er voor zorgen dat uw metabolisme nog uren doorsnelt nadat u gestopt bent met bewegen. Hier volgen de gouden tips om het versnellen van uw metabolisme waar te maken, en een droomlichaam te verwerkelijken.

Metabolisme versnellen: Water

Water is de goedkoopste, en gezondste drank die er in de wereld verkrijgbaar is. Water zorgt voor een schoon lichaam en voor een soepele verloping van de lichaamsprocessen. Het 'afvalgeheim' achter water is als volgt. Water bevat een calorieën gehalte van exact 0. Wanneer men het drinkt zal je dus nooit aankomen, het leuke alleen is dat het verwerken van water wel een zeker verbrandingsvermogen kost. Dat betekend dat u bij het drinken van water calorieën verbrand, in plaats van inneemt. Het verbrandingsvermogen ligt het hoogst wanneer u het water ijskoud drinkt, dit omdat het lichaam het water dan eerst op temperatuur dient te brengen, wat weer meer calorieën verbrandt. Water drinken is gemakkelijk en zeer gezond, specialisten raden een gemiddelde inname van 2 liter zuiver water per dag aan. Zelf drink ik 3 liter, omdat dit net even een groter positief effect heeft op de verbranding en de stimulering van het metabolisme. Meer drinken mag altijd, maar pas op, wanneer men meer dan 6 liter water per dag inneemt bestaat er een kans op watervergiftiging, dit kan de dood tot gevolg hebben (Ik raad u aan 3 tot maximaal 4 liter te drinken per dag).

Metabolisme versnellen: Zes keer per dag eten

Het grootste deel van Nederland verwerkt 2 a 3 keer per dag een maaltijd, dit doen we al jaren, het is eigenlijk een soort van traditie. Uit onderzoek blijkt, dat dit echter geen positief effect heeft op de stimulans van het metabolisme. Wat beter zou zijn is het 'zes keer eten van een maaltijd' per dag. De bedoeling is hier niet dat je meer eet, maar dat je de inname beter verdeeld. Telkens als je voedsel nuttigt wordt het metabolisme aan het werk gezet, je traint daarmee het metab olisme als het ware. Wanneer men per dag 3 grote maaltijden nuttigt, heeft het metabolisme het drie keer per dag heel druk, maar daarna weer een lange pauze. Wanneer men 6 keer per dag een kleinere hoeveelheid voedsel inneemt zal het metabolisme gedurende de hele dag hard moeten werken. Dit is een belangrijke factor die zeker serieus genomen kan worden, het leukste ervan is dat het metabolisme na het laatste maal nog een flinke tijd doorwerkt. Zelfs wanneer u tv kijkt of in bed ligt.

Metabolisme versnellen: Voldoende slaap

Voldoende slaap is een van de belangrijkste factoren wanneer we spreken over het versnellen van uw metabolisme. Voldoende slaap zorgt voor een opgewekt en uitgerust lichaam en geest, het geeft u een energiek gevoel, dit zet u sneller aan tot activiteit. Ook heeft een goede nachtrust invloed op een gezonde en snelle stofwisseling, dit komt omdat een goede nachtrust de koolhydraatverbranding in stand houdt wat weer een gunstig effect heeft op het metabolisme.

Metabolisme versnellen: Spiermassa

Iedereen weet het, bewegen is gezond. Maar slechts weinig mensen weten hoe belangrijk het hebben van sterke spieren is. Nu heb ik het niet over de afgetrainde lichamen van bodybuilders, maar over gezonde en onderhouden spieren die iedereen zonder vreemde aandoening met gemak zou kunnen kweken en behouden. Waarom is dit zo belangrijk? Spieren verbranden zo'n anderhalf tot 2 keer zoveel calorieën, omdat hun bestaan nu eenmaal veel energie vergt. Dit is dus zeer gunstig voor de lijn, het versnelt uw metabolisme en ook is het ontzettend goed voor de rug, de nek en de buik wanneer de torso goed ondersteund wordt door gezonde spieren.
© 2008 - 2019 Jorisdejager, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
10 manieren om je metabolisme te versnellen/verhogenDe ene persoon komt veel sneller aan dan de andere, dit heeft te maken met het metabolisme, oftewel de stofwisseling. Al…
Voedingstips voor een beter metabolismeVoedingstips voor een beter metabolismeEen verhoogde metabolisme betekend dat je lichaam veel meer calorieën verbrand. Dus als je een hoge metabolisme hebt dat…
Slank in 28 dagen: het metabolisme dieetSlank in 28 dagen: het metabolisme dieetSlank in 28 dagen. Wie wil dit nu niet? De Amerikaanse auteur Haylie Pomroy beweert in haar boek "Het metabolisme dieet.…
10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellen10 bewezen manieren om het metabolisme te versnellenWanneer je effectief wilt afvallen is het een aanrader om niet alleen op het voedingspatroon te letten, maar er ook voor…
Versnel je metabolisme en zet je vetverbranding op gang!Versnel je metabolisme en zet je vetverbranding op gang!Wil je graag enkele centimeters kwijt? Dit kan eenvoudig en goedkoop! Versnel dan je metabolisme en zet je vetverbrandin…

Reageer op het artikel "Metabolisme versnellen, de beste afvaltip!"

Reacties

D., 16-07-2013 23:57 #6
Ik wil graag afvallen, kan iemand me uitleggen hoe dit moet want het is pas de 1e keer. Gr

Ellen, 11-06-2013 13:20 #5
Dit over het metabolisme is zo waar! Hiermee bereik je echt een groot resultaat. En nog 1 tip voor afvallers: EET NIET TE WEINIG. Hierdoor krijg je last van wreedbuien, en ga je je oude eetgewoontes echt missen. Zorg dat je een dieet kiest dat je eigenlijk wel heel je leven kan volhouden. Daarnaast is bewegen heel belangrijk en moet je zorgen dat je optijd naar je bed gaat. Als je denkt dat optijd slapen niet lukt? Dan ga je gewoon in de avond een paar km hardlopen en als je daarna in je bedje ligt, val je als een roosje in slaap.

Liss, 28-05-2012 23:25 #4
Hallo! Ik las deze tips en wou even vertellen dat het perfect werkt! Ik ben in januari, 5 maanden geleden, begonnen met serieus diëten. Ben nu 25 kilo kwijt! Het ligt inderdaad bij het 6x per dag eten: Ik eet om de 2 a 3 uur een boterham. Meestal met kipfilet, filet american, tonijn (gezonde vetten!) of kaas. Af en toe eet ik 's ochtends een boterham met pindakaas. In pindakaas zitten namelijk ook goede vetten. Nu zou je wel denken, pindakaas is toch niet goed? Je moet het inderdaad niet iedere dag doen, maar met mate. Vooral in de ochtend: Wanneer je net wakker bent is je stofwisseling nog goed op gang en verteer je langzame koolhydraten (zoals pindakaas) goed!
Omdat ik overdag veel brood eet, eet ik 's avonds alleen maar groente en vlees. Qua fruit eet ik appels en peren. Een collega van me koopt altijd een pak sinaasappelsap, maar dit raad ik absoluut af. veel suikers ;-)
Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, veel succes!

Martizio, 17-09-2011 20:55 #3
Ik ben de laatste jaren een 10tal kg bijgekomen die ik er nu weer heel graag terug af wil.
Vooraleerst stop ik met de citalopram die ik neem, wat blijkbaar invloed heeft op je metabolisme. Dus deze zou ik terug moeten versnellen als ik dit allemaal zo lees.
Als ik bekijk eet ik nie veel op een dag, maar misschien een 2 keer, en wat niet goed is veel koffie en een koekje ;-)
Ik ben heel blij de tips hier te lezen en zal die proberen toe te passen ;-)
Alleen het bewegen valt moeilijk, door mijn fibromyalgie beweeg ik weinig. Het enige wat ik wel doe is veel wandelen met mijn labke!
Maar wat de proteine producten betreft, zijn het die repen waar je van spreekt? kan je die goed al tssdoor nemen? is dit dan ook een maaltijd? en hoe zit het met vers groentesap en vers geperst fruitsap? welk is het beste fruit en wanneer neem ik dit steeds het beste? smorgens bij t ontbijt?
grtjs

Wiccy, 02-10-2009 11:32 #2
Hallo, ja zelf ben ik mijn hee leven al zolang ik het mij kan herinneren met dieten bezig. Maar de laatste jaren is mijn gezondheid zo achteruit gegaan ; reuma, schildklierziekte, enz, … Ja en het lopen gaat slecht want ik loop met krukken en heb een scootmobiel. Dus weinig beweging maar ik probeer 2 xdaags met mijn hond te lopen ondanks mijn vermoeidheid, ja ik weet het niet meer. Trouwens ik drink wel veel zo'n 2 a 3 liter perdag, dat wel en gelukkig heb ik mij dat wel aangeleerd want dat was wel eens anders.
Wat is het beste voor mij?

Abbu-kun (infoteur), 09-03-2008 21:02 #1
Dit is echt een geweldig artikel. Ik had nooit geweten dat je slaap zoveel invloed kon hebben op je stofwisseling! Zes keer per dag eten… hmmm… Mijn tandarts zou het mij afraaden maar als je er dunner van kan worden is het het proberen waard.

Je artikelen zijn van goede kwaliteit Joris :-)

Infoteur: Jorisdejager
Laatste update: 09-07-2010
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!