InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Slank in 28 dagen: het metabolisme dieet

Slank in 28 dagen: het metabolisme dieet

Slank in 28 dagen: het metabolisme dieet Slank in 28 dagen. Wie wil dit nu niet? De Amerikaanse auteur Haylie Pomroy beweert in haar boek "Het metabolisme dieet. Slank in 28 dagen" dat dit mogelijk is. Wat houdt dit dieet nu precies in?

Doel van het metabolisme dieet

Het doel van het metabolisme dieet is om je stofwisseling (metabolisme) te versnellen, zodat je lichaam alle voedingsstoffen in energie omzet en niet in vet. Door voedsel uit steeds afwisselende voedingsgroepen tot je te nemen, moet je lichaam hard werken en wordt vet verbrand. In dit dieet wordt een week verdeeld in drie fasen. Per fase mag je telkens verschillende voedingsstoffen- en middelen nemen. Door die afwisseling van fasen krijgt je lichaam geen tijd om aan bepaalde voedingsstoffen te wennen. Je lichaam werkt hard en je verbrandt vet.

De drie fasen

Tijdens alle fasen is het eten van groenten toegestaan. Voor alle fasen geldt dat je vijf keer per dag eet en dit om de 3 à 4 uur doet.

Fase 1

Deze fase staat in het teken van volledig vetvrij voedsel met vooral koolhydraten. Fase 1 duurt twee dagen.
In deze fase mag je ook regelmatig fruit eten.

Fase 2

Ook in deze fase eet je volledig vetvrij voedsel met vooral eiwitten. Vlees en vis zijn toegestaan. Ook voedsel met plantaardige eiwitten mag worden gegeten. Koolhydraten mag je in deze fase absoluut niet eten. Fase 2 duurt ook twee dagen.

Fase 3

Na een vetvrije periode van vier dagen mag je in fase 3 weer gezonde oliën en vetten gebruiken, afwisselend met koolhydraten of eiwitten.

Bewegen tijdens het metabolisme dieet

Ook in het metabolisme dieet wordt bewegen aangemoedigd, maar ontspanning is even belangrijk. Aangeraden wordt om tijdens het dieet drie keer per week fysiek bezig te zijn. De soort fysieke inspanning verschilt per fase. Voor fase 1 is stevige cardiotraining het meest geschikt. Krachttraining wordt geadviseerd voor fase 2. In fase 3 kun je het beste een vorm van bewegen kiezen die op stressvermindering is gericht, zoals bijvoorbeeld yoga.

Do's en don'ts in het metabolisme dieet

Do's

  • het dieet 28 dagen volgen
  • vijf keer per dag eten
  • om de 3 à 4 uur eten
  • ontbijten in het eerste half uur na het opstaan
  • de fasen in de correcte volgorde volgen
  • de voedingsmiddelen eten die in de betreffende fase passen
  • de lichaamsbeweging doen die bij de betreffende fase hoort
  • minstens 1 liter water drinken per 30 kilogram lichaamsgewicht

Don'ts

Eet of drink geen:
  • melkproducten
  • tarwe
  • soja
  • suiker
  • mais
  • koffie of thee
  • alcohol
  • kunstmatige zoetstoffen

Nadat je dit dieet 28 dagen hebt gevolgd, is het verstandig om na te denken over hoe je je eetpatroon verder wilt ontwikkelen. Wanneer je weer in je "oude" eetpatroon vervalt, zullen de kilo's er weer snel bij komen. Probeer in ieder geval zo veel mogelijk de voedingsmiddelen te eten die je in de drie fasen hebt gegeten. Daarnaast is het goed om voedingsmiddelen, die niet zijn toegestaan tijdens het metabolisme dieet zoveel mogelijk te vermijden.
© 2014 - 2019 Marre69, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Het streep-je-slank dieetHet streep-je-slank dieetIn Nederland is het al bekend onder vele vrouwen; het streep-je-slank dieet, opgezet door het tijdschrift Margriet. Door…
Voedingstips voor een beter metabolismeVoedingstips voor een beter metabolismeEen verhoogde metabolisme betekend dat je lichaam veel meer calorieën verbrand. Dus als je een hoge metabolisme hebt dat…
Een aantal tips die invloed hebben op een gezond metabolismeIedereen zou wel slank willen zijn, sommigen slechts voor het uiterlijk, en anderen omdat het noodzakelijk is voor de ge…
Eet vet, verlies gewicht! Een optimaal dieetEet vet, verlies gewicht! Een optimaal dieetHebt u een 'vetvrij' dieet geprobeerd en heeft het niet echt gewerkt zoals u het verwachtte? U dacht dat u ponden met ve…
Bronnen en referenties
  • Pomroy, H. Het metabolisme dieet. Slank in 28 dagen. Standaard Uitgeverij, 2013

Reageer op het artikel "Slank in 28 dagen: het metabolisme dieet"

Infoteur: Marre69
Gepubliceerd: 28-06-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!