InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Voel je niet schuldig na een vreetbui

Voel je niet schuldig na een vreetbui

Voel je niet schuldig na een vreetbui Iedereen kent het wel. Een koekje leidt tot weer een koekje, dan weer een koekje… Voordat je het weet heb je het halve pak leeggegeten. Het was gewoon erg lekker en je had het gevoel alsof je niet kon en wilde stoppen. Daarna komt het schuldgevoel. Je bent boos op jezelf! Toch moet je weten dat het niet altijd terecht is om je zo schuldig te voelen na een vreetbui. Soms kan het zelfs leiden tot het nemen van verkeerde beslissingen.

Het is heel normaal en menselijk

Bijna iedereen heeft wel is een bui waarin hij zichzelf overeet. Dit is hartstikke normaal en menselijk. Misschien zit overeten zelfs wel een beetje in onze genen. Immers, onze voorouders hadden steeds grotere hersenen ontwikkeld in de loop der tijd en dit orgaan eiste zeer veel suiker en vet op. Maar omdat het benodigde suiker en vet vroeger zo schaars en moeilijk te vinden waren, werden we geprogrammeerd er zoveel mogelijk van te eten als we het eenmaal hadden! Het brein liet ons simpelweg goed voelen zodra we het binnenkregen. Tegenwoordig beloont ons brein ons nog steeds als we iets eten vol suiker en vet. Daarom is het alleen maar logisch dat we onszelf af en toe kunnen overeten, zeker met al dat heerlijke eten overal om ons heen. Natuurlijk bestaat er ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en zijn we verstandig genoeg om ons niet alleen meer te laten leiden door deze oerinstincten, maar herken dat je een mens bent en dat het menselijk is. Niets dus om je schuldig over te voelen als het af en toe is gebeurt.

Je komt er niet van aan

Om een halve kilo aan te kunnen komen (wat al erg weinig is), moet je maar liefst 4500 kilocalorieën naar binnen zien te werken bovenop je normale dagelijkse caloriebehoefte! En dit is zo veel, reken maar dat je dat niet lukt met die ene vreetbui die je misschien vorige week of vandaag had. We praten dus echt over verwaarloosbare hoeveelheden gewicht die je zult aankomen na zo’n vreetbui. Zodra je daarna weer gezond eet en je hebt een keer een wat drukkere of gestreste dag op je werk, zie je er al helemaal niks meer van terug! Mensen met een echte eetbuistoornis hebben minstens twee keer per week een vreetbui van 5000 tot 15000 calorieën voor 6 maanden of langer. Die vreetbuien zijn zo groot dat ze bij lange na niet te vergelijken zijn met de gemiddelde vreetbuien zoals iedereen die wel is heeft enkele keren per maand.

Schuldgevoel geeft neiging tot vasten

Om het schuldgevoel van de vreetbui weg te krijgen, gaan veel mensen tijdelijk wat minder eten. Deze compensatie strategie werkt vaak averechts, want je krijgt er juist zin van in eten en soms ook honger. Dit maakt je heel vatbaar voor een volgende vreetbui en zo creëer je de kans in een vicieuze cirkel te komen. Ook is het slecht voor de spijsvertering. Je zou juist regelmatig moeten blijven eten met op zijn minst 3 maaltijden per dag. Het is begrijpelijk dat je misschien geen zin hebt in je maaltijd als je kort daarvoor een vreetbui hebt gehad. Stel het dan een paar uur uit, maar blijf in ieder geval gewoon eten.

Schuldgevoel lokt negatieve gedachten uit

Zo’n onterecht schuldgevoel lokt vaak negatieve gedachten uit over jezelf. Deze negatieve gedachten kunnen je enorm demotiveren! Denk hierbij aan gedachten als ‘ik moet ook altijd alles verpesten’ of ‘nu word ik alleen nog maar lelijker en dikker.’ Hierdoor voel je je een echte nietsnut en heb je geen zin meer om je best te doen.

Veel behulpzamer is het als je het schuldgevoel (en daaruit voortvloeiende negatieve gevoelens) opzij zet na een vreetbui en in plaats daarvan een positieve omgeving voor jezelf creëert. Een goede positieve gedachte is: ’Ik kan nú meteen al actie ondernemen om mijn eetpatroon weer op de normale weg te krijgen.’ Door dit soort positieve gedachten voel je je weer vol motivatie. Als je wel schuldgevoelens krijgt, gebruik ze dan op zijn minst op een positieve, nuttige manier! Sla de afschuwelijke schuldgevoelens goed op (beschrijf het gevoel bijvoorbeeld op een blaadje) en gebruik dit in de toekomst om jezelf af te schrikken als je een nieuwe eetbui voelt opkomen. Je kunt het blaadje zelfs opbergen in de keuken als een stok achter de deur.
© 2014 - 2019 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.spinachandyoga.com/what-to-do-with-food-induced-guilt/

Reageer op het artikel "Voel je niet schuldig na een vreetbui"

Infoteur: Kraio
Laatste update: 05-07-2014
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!