InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Kilo's afvallen met deze tips!

Kilo's afvallen met deze tips!

Kilo's afvallen met deze tips! Veel mensen kampen met overgewicht en/of zouden graag wat willen afvallen en gaan diëten. Belangrijk wanneer je wat kilo's kwijt wil raken is bewegen en gezonder eten. Houd je naast een eventueel dieet aan deze tips en je zult snel resultaat zien.

Sla het ontbijt niet over

Uit onderzoek is gebleken dat het overslaan van je ontbijt niet helpt om af te vallen. Hoewel je zou denken dat je afvalt omdat je minder eet blijkt dit dus niet zo te zijn. Het overslaan van het ontbijt zorgt ervoor dat je essentiële voedingstoffen voor de dag mist. Daarnaast zal je sneller geneigd zijn om een snack tussendoor te nemen, waardoor je alleen maar meer calorieën binnenkrijgt. Tips voor lekker en gezonde ontbijtrecepten kun je hier vinden.

Eet voldoende groente en fruit

Geadviseerd wordt om 2 stuks fruit en 2 ons groente te eten. Dit is echter een minimum! Groente en fruit zitten boordevol vezels, die essentieel zijn om gewicht te verliezen. Wanneer je tussendoor trek krijgt wordt daarom geadviseerd om wat fruit of groente te eten. Neem bijvoorbeeld een bakje snoeptomaatjes mee naar het werk. Hierdoor zal je niet overgaan op snacks wanneer je honger te erg wordt en krijg je meteen de nodige vitamientjes binnen. Wil je calorieën tellen? Hier vind je hoeveel calorieën er in fruit zitten.

Drink voldoende water

Wist je dat je hersenen het verschil niet merken tussen honger en dorst? Het kan dus zijn dat je onnodig calorieën gaat innemen door wat te eten, terwijl je eigenlijk dorst hebt. Drink gedurende hele dag voldoende water (minimaal 2 liter). Zorg altijd dat je een flesje water bij je hebt en verplicht jezelf ook om af en toe een slok te nemen. Dit zorgt ervoor dat dit hongergevoel alleen opkomt wanneer je echt honger hebt. Wanneer het warm is of als je gesport hebt is 2 liter zelfs nog niet genoeg. Op warme dagen kan de hoeveelheid vocht die je lichaam nodig heeft oplopen tot wel 5 liter (afhankelijk van hoeveel je zweet).

Gebruik een kleiner bord

Het klinkt misschien raar, maar schep je eten op een kleiner bord. Dit zorgt ervoor dat je hersenen sneller denken dat ze vol zitten omdat ze al door hun tweede portie heen zijn (terwijl het eigenlijk halve porties zijn). Daarnaast zorgt het er ook voor dat je langzamer gaat eten. Dit is handig aangezien het ongeveer 20 minuten duurt voordat je hersenen het seintje doorkrijgen van je maag dat die vol zit. Verder is er ook onderzoek gedaan naar de kleur van het bord. Ook al verwacht ik niet dat je er kilo's door zult kwijt raken, probeer een bord in een tegenovergestelde kleur van je voedsel te gebruiken. Een blauw bord met pasta bolognese zorgt ervoor dat je minder gaat eten dan wanneer je het van een rood bord eet.

Drink minder alcohol

Alcohol bevat veel calorieën. Je kunt beter een glas cola drinken dan een glas bier als je af wilt vallen. Een glas bier bevat meer calorieën dan een reep chocolade en een glas wijn meer dan een zak chips. Dus probeer je alcoholconsumptie te matigen. Sla gewoon een keer een rondje over als je met vrienden op stap bent en drink fris(light) of water als je op een feestje bent.

Zorg dat je voldoende beweegt

Voldoende beweging is essentieel wanneer het gaat om gewicht verliezen. Hoewel je het meest kunt winnen wat betreft je voeding is beweging onmisbaar. Bewegen zorgt ervoor dat je calorieën verbrandt en dat je spiermassa opbouwt. Deze spiermassa gebruikt weer meer calorieën waardoor het dubbel effect heeft. Wanneer je geen tijd hebt om te sporten of te fitnessen, ga dan op de fiets naar je werk of naar de supermarkt. Daarnaast kan wat beweging thuis (opdrukken, buikspiertraining) ook een bijdrage leveren in deze opbouw van de spiermassa.

Lees de productinformatie

Belangrijk in het proces van afvallen is dat je weet wat ervoor zorgt dat je aan de kilo's bent gekomen. Kijk daarom achterop het product naar het aantal calorieën dat erin zit en probeer een vervangend minder calorierijk product te vinden. Je mag jezelf af en toe best wel eens verwennen met iets lekkers, maar probeer dan wel te gaan voor iets wat weinig calorieën bevat, zoals ongezouten of ongezoete popcorn.

Doorzetten

Als je deze tips meeneemt tijdens het afvallen, zal je snel gewicht verliezen! Maak tot slot altijd een boodschappenlijstje als je naar de winkel gaat en ga nooit met een lege maag naar de supermarkt. Dan rest me alleen nog de laatste en waarschijnlijk moeilijkst uit te voeren tip mee te geven: Blijf doorzetten! Wanneer je het lastig vind om door te zetten vind je hier extra tips die je helpen je dieet vol te houden. Gewicht verlies je niet van de een op de andere dag maar is een proces van weken of zelfs maanden.

Lees verder

© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Wil je afvallen? Gebruik geen dieet!Veel mensen willen afvallen en proberen dit met een dieet. Niet alleen vinden veel mensen dit dieet vervelend, vaak kome…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsnet.nl/hart-voor-je-hart/ontbijt-overslaan-vergroot-kans-op-hartziekten

Reageer op het artikel "Kilo's afvallen met deze tips!"

Reactie

Kipper Anderson, 25-06-2014 17:33 #1
Die glas wijn meer calorieën dan zak chips opmerking heeft mij tot onderzoek aangezet. Want dat is natuurlijk moeilijk te geloven. En hier:

Glas wijn (rood, 150 ml) 120 kcal (246)
Glas bier (pils, 5%, 250 ml) 105 kcal (192,5)
Zak chips (lays paprika, 200g) 1120 kcal
Grote chocoladereep (melk, 180g) 985 kcal
Kleine chocoladereep (melk, 75g) 410 kcal

En Alcohol worden ook wel lege calorieën genoemd maar ik weet dat je lichaam het wel omzet en gebruikt als brandstof, en het schijnt 7 kcal per gram te zijn. Dus, als calorielijst.nl alcohol niet mee heeft genomen in hun bier en wijn tabellen, waar ik van uit ga na mijn berekening van alcohol in het glas wijn. Dan kan je bij het biertje 87,5 kcal optellen en bij de wijn (ik heb het met 12% berekend) 126 kcal. Maar dat is dus nog lang geen zak chips!

Ik ben nu wel nieuwsgierig naar de beredenering (of bron en berekening van de schrijver van dit artikel). Want het volk moet wel met waarheden worden geïnformeerd vind ik, of je ze nou probeert te helpen met een leugentje om bestwil of niet. Reactie infoteur, 26-06-2014
Ik bedoel met een zak chips natuurlijk niet een familiezak (200g), maar gewoon een kleine 1 persoonsportie (zo'n klein zakje)(25 gr) (123 calorieën) Ik bedoel met een glas wijn (126 calorieën) toch ook geen hele fles?

Infoteur: Otisnu
Laatste update: 08-07-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond leven
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!