InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Kanker en Voedsel: 5 fabels

Kanker en Voedsel: 5 fabels

Kanker en Voedsel: 5 fabels Het effect van voedsel op het voorkomen, ontstaan en genezen van kanker is een veel besproken onderwerp. Vaak worden allerlei oorzaken genoemd die leiden tot kanker of de genezing ervan versnellen. In dit artikel worden 5 fabels besproken wat betreft het effect van voeding.

Fabel 1: Lightproducten en zoetstoffen zijn kankerverwekkend

De eerste fabel betreft het effect van lightproducten en zoetstoffen. Uit onderzoek is gebleken dat zoetstoffen (zoals Aspartaam) niet bijdragen aan een verhoogde kans op kanker. Sommige lightproducten (en dan vooral de frisdranken) bevatten minder calorieën dan de reguliere varianten. Deze kunnen zelfs helpen tegen overgewicht en daarbij bijdragen verlagen van het risico op kanker. Let erop dat niet alle lightproducten minder calorieën bevatten, dus raadpleeg altijd de productinformatie.

Fabel 2: Groene thee helpt bij de genezing van kanker

Er zijn geen onderzoeken die uitwijzen dat groene thee op welke manier dan ook bijdraagt aan het genezen van kanker. Dit fabel kan zelfs negatieve gevolgen hebben voor de genezing van kanker aangezien aangetoond is dat groene thee een bepaalde vorm van chemotherapie zelfs tegenwerkt (Bortezomib). Bij deze vorm van chemotherapie wordt dan ook sterk afgeraden om groene thee te nuttigen. Voor de rest kan een hoeveelheid van maximaal 8 koppen groene thee per dag geen kwaad, maar draagt het ook niet bij aan de genezing.

Fabel 3: Rode wijn helpt bij het voorkomen van kanker

Alcohol draagt bij aan het risico op kanker. Geen alcohol drinken zal dus de beste manier zijn om het risico op kanker zo klein mogelijk te houden. Sommigen stellen dat rode wijn een oplossing biedt, maar uit onderzoek is gebleken dat het geen effect heeft op de gezondheid van mensen en dus ook niet bijdraagt aan de voorkoming van alcohol. Drink dus geen of zo min mogelijk alcohol (max. 1 glas voor vrouwen en 2 voor mannen en niet dagelijks).

Fabel 4: Biologische producten zijn beter bij kanker

Biologische producten zijn producten die zijn geproduceerd zonder chemische bestrijdingsmiddelen. Dat betekent dat ze beter voor het milieu en/of voor het dier zijn dan reguliere producten. Hoewel dit een reden kan zijn om biologische producten te consumeren zijn er geen onderzoeken die aantonen dat biologische producten gezonder of minder gezond zijn. U kunt ze dus gerust eten of drinken, maar de kans op kanker wordt er niet door verkleind.

Fabel 5: Superfoods helpen tegen kanker

De laatste tijd zijn de superfoods helemaal hot. Dit zijn voedingsmiddelen die op een slimme manier gemarket zijn en er zijn consumenten die zweren bij deze superfoods, zoals açiabessen, gojibessen en chiazaad. Echter is er niet bewezen dat deze superfoods bijdragen aan een gezonder leven en al helemaal niet aan een kleinere kans op kanker terwijl ze wel heel prijzig zijn. Gewoon gezond eten is het devies.

Lees verder

© 2014 - 2019 Otisnu, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • EFSA, A. (2013). “Panel (EFSA Panel on Food Additives and Nutrient Sources added to Food). Scientific Opinion on the re-evaluation of aspartame (E 951) as a food additive.” EFSA Journal 11(12): 3496.
  • Prof. dr. P. Sonneveld (2014). Bortezomib.
  • Marcason, W. (2009). “What is the acai Berry and Are There Health Benefits?” Journal of the American Dietetic Association 109(11): 1968.

Reageer op het artikel "Kanker en Voedsel: 5 fabels"

Infoteur: Otisnu
Gepubliceerd: 21-06-2014
Subrubriek: Ziekten
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!