InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Oorzaken van kanker - 10 krachtige kankerbestrijders

Oorzaken van kanker - 10 krachtige kankerbestrijders

Oorzaken van kanker - 10 krachtige kankerbestrijders Na 30 jaar studie in een Parijs' ziekenhuis is er veel geleerd over de strijd tegen kanker. Men zag duizenden patiënten en ontwikkelde nieuwe strategieën in verband met screening en vroegtijdige diagnose. Maar één aspect kreeg tijdens deze lange studie niet genoeg aandacht, de preventie.

De 5 Gouden regels

Zonder deze vijf regels kan men de kans op kanker nooit significant verlagen, wat je ook aan je voeding verandert.
  1. Een voedingsmiddel is pas 'gevaarlijk' als je het lange tijd en in grote hoeveelheden nuttigt. Zorg daarom voor een variatie in je voeding: ontzeg jezelf niets, zondig af en toe.
  2. Niet roken: denk eraan dat tabak kankerverwekkend is vanaf de eerste sigaret.
  3. Kook met diverse bereidingswijze: gestoomde en gestoofde bereidingen zijn beter voor de gezondheid.
  4. Gebruik bij voorkeur ambachtelijke, streekgebonden en duurzaam geteelde producten: kies altijd voor producten met zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen.
  5. Zorg voor een goede energiebalans: beweeg meer en consumeer minder hoogcalorisch voedsel. Eet geen snacks tussen de maaltijden door. Doe aan sport.

Top 10 krachtige kankerbestrijders

  1. Granaatappelsap: vast onderdeel van je boodschappenlijstje.
  2. Kurkuma: hou je vooral niet in, gebruik het in alles.
  3. Groene thee: echt alle soorten groene thee zijn uitstekend.
  4. Wijn: zit boordevol resveratol. Te gebruiken in kleine hoeveelheden.
  5. Selenium: De werkzaamheid hiervan is bewezen. Vraag je arts om advies.
  6. Tomaten: rijk aan lycopeen, het beste zijn gekookte tomaten en tomatensap.
  7. Voedingsvezels: zeer belangrijk als versnellers van de maag-darmpassage.
  8. Knoflook en ui: zeer doeltreffend tegen kanker. Gebruik het veel.
  9. Quercetine: zit in kappertjes, lavas, cacao en Spaanse peper.
  10. Lichaamsbeweging: kies een sport die bij jou past en ga regelmatig aan de slag.

Oorzaken van kanker

  • 30 door tabak
  • 30 door hormonen (lichaamseigen hormonen en andere)
  • 20 door voedingsgewoonten
  • 5 door ziektekiemen (bacteriële of virale infecties van een orgaan)
  • 5 door straling (uv-straling en de natuurlijke radioactiviteit van de aarde)
  • 5 door erfelijkheidsfactoren
  • 5 door milieuvervuiling

Niet roken en gezond eten

Na roken (30 procent) is een ongezonde voeding (20 procent) de belangrijkste vermijdbare oorzaak van kanker. Onze eetgewoonten, in de breedste zin van het woord, zijn echt de oorzaak van een groot aantal kankersoorten die zich in ons lichaam ontwikkelen. Het goede nieuws is natuurlijk dat we die 20 procent wel zelf kunnen beïnvloeden en dat preventie heel doeltreffend kan zijn.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Leven met kanker: EierstokkankerLeven met kanker: Eierstokkanker1.100 vrouwen krijgen jaarlijks eierstokkanker. Er zijn drie vormen van eierstokkanker. Over de oorzaken is niet heel ve…
Kanker: SchildklierkankerSchildklierkanker is een soort kanker die maar vrij zelden voorkomt. Ongeveer 2 op de 100.000 mensen worden jaarlijks ge…
Bronnen en referenties
  • http://hopital-necker.aphp.fr/

Reageer op het artikel "Oorzaken van kanker - 10 krachtige kankerbestrijders"

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 10-05-2012
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!