InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De beste voeding tegen kanker

De beste voeding tegen kanker

De beste voeding tegen kanker We willen allemaal lang en gezond leven. Met deze richtlijnen is men alvast zeer goed op weg voor een gezond, fit en kankervrij leven. Door middel van het eten van een uitgebalanceerd dieet en een levenswijze in harmonie met de natuur, kan kanker in het algemeen worden voorkomen en soms genezen.

Vlees

VermijdenVoorkeur
barbecue
bloedworst
spareribs
rilletes
kip
konijn
wild
In vergelijking met bijvoorbeeld Amerika is ons vlees relatief gezond, het bevat minder vet en meer eiwitten. Bovendien zijn onze porties ook gezonder (lees: kleiner). Men hoeft dus niet bang te zijn voor vlees. Waar men wel mee moet opletten zijn de bereidingswijzen en rood vlees. Kies niet te vaak voor barbecue, grill of wok. Bij deze zeer hete bereidingswijze komen namelijk kankerverwekkende stoffen vrij. Het bloed in rood vlees is ook minder gezond. Verwijder dat door het bloed eerst uit het vlees te laten lopen. En vooral: eet vlees met mate. Van wit vlees en gevogelte (varkensvlees, kalkoen, kip, konijn) blijkt uit geen enkel onderzoek dat ze kankerverwekkend kunnen zijn. Dat kan dus zo vaak als men wil op het menu.

Vis

VermijdenVoorkeur
zwaardvis
marlijn
rode tonijn
paling
hondshaai
wulk
spincrab
zalm
blauwvintonijn
heilbot
makreel
zeebrasem
ansjovis
sardines
baars
tong
garnalen
Veel vissen bevatten door de vervuiling van de zee zware metalen die bewezen kankerverwekkend zijn. We moeten niet alle vis van ons menu schrapen, want zo verliezen we ook de gezonde elementen, zoals omega 3. Kies voor een middenweg.

Zuivel en eieren

VermijdenVoorkeur
roomijs
smeerkaas
geconcentreer-
de melk
yoghurt
melk (voor
vrouwen en
kinderen)
eieren
Zuivelproducten werken prima bij de preventie van darmkanker omdat ze probiotica kunnen bevatten die onze darmen ontgiften en gezond houden. Maar bij mannen is er dan weer een negatief verband tussen melkconsumptie en prostaatkanker. Mannen halen hun calcium beter uit kaas. Vrouwen en kinderen nemen drie keer per dag melk en melkproducten. Eieren zijn prima, er is geen verband met kans op kanker.

Suikers en vetten

VermijdenVoorkeur
mayonaise
snoepjes
smeerbaar
broodbeleg
chips
popcorn
croissants
ontbijtkoek
zoute koeken
frisdrank
honing
olijfolie
Zoetstoffen en suikers zijn over het algemeen niet al te gezond en dus te mijden. Men heeft ze niet echt nodig. Aspartaam en gavesiroop zijn neutraal en brengen geen extra risico op kanker met zich mee, honing is beter omdat het ook antioxidanten bevat. Vetten spelen een belangrijke rol in het risico op overgewicht en dat verhoogt dan weer de kans op kanker. Toch moet men zeker niet alle vetten schrappen, want dan verliest men ook bepaalde belangrijke vitaminen die in vet oplosbaar zijn.

Groenten en fruit

Antioxidanttoppers
artisjokken
avokado
banaan
tomaten (tomaten in blik vooral)
bloemkool
bramen
broccoli
courgette
Chinese kool
granaatappel
grapefruit
groentebouillon
kappertjes
kiwi
linzen
nectarines
olijven (groen)
paddenstoelen
paprika
rucola
ui
veenbessen
zwarte bessen
Bij groenten en fruit denken we meteen aan antioxidanten. En die zijn belangrijk in de preventie tegen kanker. Heel eenvoudig gezegd kunnen de antioxidanten de schade herstellen die in ons lichaam wordt aangericht door de zeer giftige vrije radicalen die door onze cellen worden geproduceerd. Elke kleur van groenten en fruit heeft zijn specifieke actieve stoffen. Eet er veel van en vooral van deze lijst!

Opvallend

Overdrijf niet met worteltjes of wortelsap. Te veel bètacaroteen is niet gezond en vooral niet als men rookt of gerookt hebt. Dan werkt het kanker net in de hand.

Opgelet

Nitraten, pesticiden en andere giftige stoffen aanwezig in groenten en fruit gooien roet in het eten, let op deze hygiënemaatregelen:
  • kies biologische groenten en fruit
  • was ze langdurig, zelfs met neutrale zeep en spoel goed na
  • ontdoe kool- en slasoorten altijd van de buitenste bladeren
  • abrikozen, appels, knolselderie, peer, perzik, witlof bevatten over het algemeen de meeste schadelijke stoffen en moet men dus zeker goed wassen.

Zo eet je groenten en fruit nog verstandiger

  • 's Morgens: eet oranjegeel en oranje fruit en vruchtensap.
  • 's Middags: rode en witte groenten en fruitsoorten.
  • 's Avonds: vermijd paarsrode en donkerblauwe groenten en fruit, kies voor de groene soorten.

Kruiden: Top!

Kruiden zijn niet alleen lekker, maar bevatten ook veel kankerwerende stoffen. Zorg dat je deze toppers in huis hebt: gember, kurkuma, nootmuskaat, peper, pure cacao, steranijs, kaneel, koriander, dille, peterselie, look, basilicum.

Lees verder

© 2012 - 2019 Slurfke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
Diagnose kanker: Hoe nu verder?Diagnose kanker: Hoe nu verder?Als je hoort dat je kanker hebt, gaat er enorm veel door je heen. Er zijn veel verschillende soorten kanker, en gelukkig…
Bronnen en referenties
  • Healthadvicecentre.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De beste voeding tegen kanker"

Reactie

Glenn, 19-11-2014 06:48 #1
Wat een ongefundeerd en tendentieus artikel. Geen schrijver, geen referenties, geen onderbouwing. Welke diëtiste in opleiding heeft dit opstel geschreven?

Infoteur: Slurfke
Laatste update: 07-07-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!