InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > 7 tips om kanker te voorkomen

7 tips om kanker te voorkomen

Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om het risico dat je kanker krijgt te verkleinen. Dit betekent misschien wel kleine veranderingen in je levensstijl. Volg volgende tips om kanker te voorkomen goed op:

Stop met roken

Roken is een van de slechtste dingen die je kunt doen. Als je regelmatig rookt, vergroot de kans namelijk niet alleen op longkanker, maar ook de kans op andere soorten kanker. Vormen van andere soorten kanker veroorzaakt door roken zijn: blaaskanker, baarmoederhalskanker, slokdarmkanker, nierkanker, lipkanker, mondkanker, pancreaskanker, keelkanker en strottenhoofdkanker.

Eet gezond

Ook een gezonde voeding is zeer belangrijk om het risico op kanker te verkleinen. Daarom is het belangrijk om gevarieerd te eten en dus niet iedere dag hetzelfde te eten. Eet ook plantaardig voedsel zoals groenten en fruit. Als je zo'n 5 porties groenten of fruit per dag eet, vermindert de kans dat je darm-, slokdarm-, long- of maagkanker krijgt. Eet ook niet al te veel vetrijk voedsel, zeker niet als je aanleg hebt om snel te verdikken. Overgewicht is namelijk een belangrijke factor in verband met het risico op kanker.

Drink met mate

Ik weet het wel een lekker fris pintje kan wel eens smaken maar zorg dat het aantal alcohol dat je drinkt en hoeveel je drinkt binnen de perken blijft. De kans op kanker zoals lever- en borstkanker vergroot als je vaak alcohol drinkt.

Beweeg genoeg

Bewegen is enorm belangrijk om het risico op kanker te verkleinen. Het voorkomt immers overgewicht of obesitas. Het bewegen zelf zorgt voor een kleinere kans op bijvoorbeeld prostaat- en baarmoederkanker.
Beweeg daarom iedere dag minstens 30 minuten.

Bescherm je tegen de zon

Huidkanker is een van de meest voorkomende soorten kanker. Bovendien is deze soort van kanker eenvoudig te voorkomen want de blootstelling aan de zon is vaak de oorzaak ervan. Smeer je daarom goed in met zonnecrème wanneer je op vakantie gaat naar een zonnig land of wanneer je ligt te zonnen. Om dezelfde reden is het ook af te raden om onder de zonnebank te gaan.

Vaccinatie

Laat je vaccineren voor bepaalde virussen of virale infecties zoals Hepatitis B. Hepatitis B zorgt immers voor een verhoogde kans op bijvoorbeeld leverkanker.

Onderzoek

Laat je regelmatig onderzoeken. Dit zal er natuurlijk niet voor zorgen dat kanker voorkomen wordt. Maar wanneer men inderdaad ziet dat jij kanker hebt, is de kans groot dat de kanker zich in een vroeg stadium bevindt. Bijgevolg zal je er dus waarschijnlijk vroeg bij zijn en is de kans op een succesvolle behandeling groot. Zo is het bij vrouwen aan te raden om zich te laten controleren of ze borst- of baarmoederhalskanker hebben.
© 2011 - 2019 Michielvl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Kanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker vroeg opsporen: voordelen voor behandeling & genezingKanker is een ziekte die zich als een lopend vuurtje in je lichaam kan verspreiden. Kanker kan zo snel toeslaan dat er g…
Leven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerLeven met kanker: BaarmoederslijmvlieskankerOngeveer 1.400 vrouwen krijgen per jaar te maken met baarmoederslijmvlieskanker. Hormonen zouden hierbij een belangrijke…
Ziekten: KankerZiekten: KankerAf en toe merk je wat op aan je lichaam wat je niet vaker hebt gezien. Je gaat je allerlei dingen in je hoofd zitten hal…
Leven met kanker: EierstokkankerLeven met kanker: Eierstokkanker1.100 vrouwen krijgen jaarlijks eierstokkanker. Er zijn drie vormen van eierstokkanker. Over de oorzaken is niet heel ve…

Reageer op het artikel "7 tips om kanker te voorkomen"

Reactie

Lies V., 28-07-2011 09:09 #1
#vaccinatie: waarom wel advies te vaccineren tegen Hepatitis B, en niet om je te laten vaccineren tegen HPV (dat virus veroorzaakt baarmoederhalskanker)? De kans op het krijgen van baarmoederhalskanker lijkt mij een stuk groter dan die op het krijgen van Hepatitis B! Reactie infoteur, 28-07-2011
Ik geef gewoon een voorbeeld van virus dat kanker kan veroorzaken. Maar nu je het zegt een vaccinatie tegen HPV ik ook hebben kunnen vermelden.

Infoteur: Michielvl
Gepubliceerd: 27-07-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!