InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgaris

Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgaris

Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgaris Psoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vormen van psoriasis waaronder inversa, artritis, guttata, capitis en vulgaris. Welke behandeling is er mogelijk en wat zijn de vooruitzichten?

Psoriosis

Zilverschub of schubziekte, zo wordt psoriasis ook wel genoemd. Het is een chronische huidziekte die voornamelijk bij blanke mensen voorkomt. Kenmerken zijn rode schilferende plekken op de huid. Vooral de strekzijde van ellebogen en knieën zijn vaak aangedaan, net als de hoofdhuid en het stuitje. De rode plekken zij voorzien van schilfers die droog en zilverwit zijn, wat het idee van schubben kan geven. Wanneer eer over deze schilferlaag heen wordt gekrabd, zal de huid loslaten. Psoriasis is tezamen met eczeem een van de meest voorkomende huidziekten.

Vaak ontstaat psoriasis al op vrij jonge leeftijd. Er zijn periodes waarbij er bijna geen klachten zijn. Deze klachten kunnen plots weer op komen zetten onder bepaalde omstandigheden. Vooral door een infectieziekte kan psoriasis in hevigheid toenemen. Ongeveer vijftien procent van de bevolking lijdt aan psoriasis of eczeem. Eczeem komt vaker voor dan psoriasis. Vaak ziet men binnen één familie meerdere personen met deze huidziekte. Het is erfelijk.

Hoe ontstaat deze huidziekte?

De oorzaak van psoriasis is een verhoogde celdeling en celwisseling in de huid. De hoorncellen laten hierdoor makkelijk los en gaan schilferen. Een aantal enzymen die in de huid voorkomen, werken niet optimaal waardoor de celdeling verstoord wordt. Omdat psoriasis erfelijk is, komt deze vaak voor binnen één familie. Wanneer beiden ouders psoriasis hebben is de kans groot dat het kind dit ook zal krijgen. Onder rokers komt psoriasis ook vaker voor.

Psoriasis is een huidziekte die niet te genezen valt maar wel te onderdrukken is. Er zijn meerdere vormen van psorisis.

Psoriasis inversa

Bij deze vorm van psoriasis komen de plekken vooral voor in plooien van de huid. Denk hierbij aan de liezen, de oksels, de binnenzijde van de elleboog. Inversa kenmerkt zich niet door schilferende plekken maar door glanzende plekken die niet verdikt zijn. De kleur varieert van roze tot rood glanzend. De behandeling geschiedt met een hormoonzalf of crème. Deze is voorzien van corticosteroïden, die lijken op een hormoon dat de bijnier aanmaakt. Ze zorgen voor een remming van de ontsteking. Salicylzuur lost de schilfers op. Ditranol zorgt voor een remming van de celgroei. Lichttherapie kan ook helpen.

Psoriasis guttate

Bij guttate ziet men verspreid over het lichaam veel kleine plekjes die schilferen. Deze vorm komt vaker voor. De behandeling geschiedt ook met hormooncrème of zalf en andere bovenstaande middelen.

Psoriasis vulgaris

De meest bekende vorm van psoriasis is vulgaris, omdat deze ook het meeste voorkomt bij mensen. De strekzijde van ellebogen en knieën is aangedaan, net als armen en benen. Ook kan dit op andere delen van het lichaam voorkomen. De plekken zijn rood met een schilferende laag. Net als bij de vorige twee is de behandeling ook veelal met behulp van hormoonzalf, om de ontsteking te onderdrukken. Ook lichttherapie en andere middelen worden ingezet.

Psoriasis capitis

Soms komt psoriasis op de behaarde hoofdhuid voor. Deze vorm heet capitis. Net als bij eczeem zijn er schilferende plekken tussen de haren te vinden, die vaak korsten vormen. Wanneer deze korsten los getrokken worden, vallen er soms haren mee uit. De begrenzing met de onbehaarde hoofdhuis is heel scherp. Bij deze vorm is vaak sprake van jeuk. De behandeling bestaat uit een lotion met hierin corticosteroïd. Vaak wordt er eerst een middel gegeven om de schilfers op te lossen zodat de lotion goed werkt. Ook bestaat er een shampoo met corticosteroïd, speciaal voor mensen met psoriasis capitis.

Artritis psoriatica

Ruim eenderde van de menen met psoriasis heeft artritis psoriatica. Hierbij is er naast psoriasis aan de huid, ook sprake van een ontstekingsreactie in pezen en gewrichten. Deze is zeer pijnlijk. De gewrichten zijn hierbij gezwollen en verminderen de functie door onder andere pijnklachten. Later kunnen er zichtbare afwijkingen ontstaan aan de gewrichten. Met behulp van medicijnen worden klachten aangepakt, waaronder pijn bestrijding en afremmen van de ontsteking.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis capitis: symptomen, oorzaak en behandelingPsoriasis capitis: symptomen, oorzaak en behandelingPsoriasis capitis is psoriasis van de hoofdhuid. 'Capitis' is afkomstig uit het Latijn en betekent 'van het hoofd'. De m…
Psoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandelingPsoriasis inversa: symptomen, oorzaak en behandelingPsoriasis inversa is een type psoriasis die vooral ouderen treft. De psoriasisplekken zijn vochtig, helderrood, niet sch…
Psoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis of ook wel plaque psoriasis is een aandoening van het immuunsysteem en een huidziekte. Psoriasis komt bij onge…
Bronnen en referenties
  • Huidinfo.nl

Reageer op het artikel "Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgaris"

Reacties

Jannie, 18-10-2015 14:46 #2
Nadat ik gal-en leverreinigingen gedaan had ( Moritz kuur) raakte ik veel lichamelijke ongemakken kwijt waaronder psoriasis. Met het stoppen van brood eten ben ik mijn exzeem kwijtgeraakt. Dat alles spontaan. Ik wist niet dat dat het resultaat zou zijn van die kuren.
Het is geen wet van meden en perzen lijkt mij. Ieder lijf is uniek en dus zal iedereen anders reageren op bepaalde acties. Het is een kwestie van doen/uit proberen en vooral volhouden en dan zien wat het je oplevert.
vr gr Jannie

Janna, 13-01-2013 19:41 #1
Zelf heb ik sinds een tijd psoriasis inversa, Het heeft een hele impact op mijn leven! Veel jeuk en je weet niet wat je ermee aan moet. De dermatoloog heeft mij zalven voorgeschreven die maar tijdelijk helpen. Dan gaat mijn huid weer kapot, en mag ik volgens de gebruiksaanwijzing de zalf niet meer gebruiken! Wie kan mij meer inzicht geven? Alvast bedankt. Groeten janna

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 13-10-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!