InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoeningen: Psoriasis

Aandoeningen: Psoriasis

Aandoeningen: Psoriasis Psoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wisselt zich iedere keer af door verbetering en verergering. Lees hieronder meer over Psoriasis.

Inhoud

Psoriasis

Psoriasis treft zo'n 2 tot 3% van de wereldbevolking waarvan 350.000 mensen in Nederland. Het is een niet-besmettelijke huidaandoening. Het komt veel voor op ellebogen, knieën en op het hoofd. Psoriasis is erfelijk en bewezen is dat geen enkele behandeling of therapie de psoriasis definitief kan verwijderen.

Vormen van psoriasis

  1. Psoriasis vulgaris; Te zien aan rode plekken met schilfers, vooral op ellebogen en knieën, de hoofdhuid en onderrug.
  2. Psoriasis inversa; Rode plekken zonder schilfers op oksels, liezen en bilnaad.
  3. Psoriasis guttata; Plekjes verspreid over armen, benen en romp. Houdt vaak maar enkele weken aan. Ontstaat vaak na een infectie aan de luchtwegen.
  4. Erythrodermische psoriasis; Zeldzaam. Hele lichaam is bedekt door psoriasisplekken. Deze variant kan gevaarlijk zijn, omdat hij belangrijke functies van het lichaam kan uitschakelen.
  5. Psoriasis pustulosa; Er verschijnen pusblaasjes op de huid. Deze gaan meestal tot handpalmen en voetzolen. De meest ernstige vorm van dit type psoriasis is gegeneraliseerde pustuleuze psoriasis. Bij deze vorm breiden de pusblaasjes zich snel uit over het hele lichaam.
  6. Arthritis psoriatica; Psoriasispatiënten hebben niet alleen last van huidafwijkingen maar kunnen ook gewrichtsklachten hebben. Deze verschijnselen lijken op die van reuma.

Hoe ontstaat psoriasis?

Psoriais kan ontstaan door:
  • Beschadiging van de huid
  • Infectie's
  • Geneesmiddelen/medicijnen
  • Blootstelling aan zonlicht
  • Hormonale factoren
  • Psychologische stress
  • Alcohol
  • Roken

Behandeling

  • Huidmiddelen:
    • Vette crèmetjes of zalfjes (om de huid vochtig te maken)
    • Corticosteroïden (ontstekingsreactie remmen)
    • Teer-preparaten (koolteer)
    • Foto-sensibiliserende middelen (methoxsaleen)
    • Salicylzuur
    • Vitamine D-derivaten (o.a. calcitriol en calcipotriol)
  • Middelen om in te nemen
  • Licht-therapie: zonlicht, UV-A of -B-licht

Licht-therapie

Door van de psoriasis af te komen kan licht-therapie helpen. De behandeling is 2 a 3 keer per week op de afdeling dermatologie in het ziekenhuis. Belangrijk is dat de huid de avond ervoor licht prikkelend aanvoelt. Roodheid van de huid moet minimaal blijven. Het licht zorgt voor de bruining van de huid en gaat ontsteking van de huid tegen. Het is belangrijk de behandeling niet te onderbreken zodat het effect zichtbaar kan worden. De behandeling duurt ongeveer 6 tot 12 weken. Het aantal lichtbehandelingen wordt per patiënt bijgehouden. In de plaatsen Ede, Boekelo, Den Haag, Rhoon, Utrecht en Groningen wordt de lichttherapie gecombineerd met een zoutbad. Dat zout zorgt ervoor dat de schilfers gemakkelijk loslaten zodat de lichttherapie effect toont.
Gerelateerde artikelen
Psoriasis pustulosa: pusblaasjes op handen, voeten, lichaamPsoriasis pustulosa: pusblaasjes op handen, voeten, lichaamPsoriasis pustulosa is een vorm van psoriasis die zelden voorkomt. Het wordt gekenmerkt door steriele pustels (puisten),…
Psoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis: symptomen, behandeling, soortenPsoriasis of ook wel plaque psoriasis is een aandoening van het immuunsysteem en een huidziekte. Psoriasis komt bij onge…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis capitis: symptomen, oorzaak en behandelingPsoriasis capitis: symptomen, oorzaak en behandelingPsoriasis capitis is psoriasis van de hoofdhuid. 'Capitis' is afkomstig uit het Latijn en betekent 'van het hoofd'. De m…
Bronnen en referenties
  • http://ziekenhuis.nl/
  • http://www.consumed.nl/ziekten/1085/Psoriasis_behandeling
  • http://www.psoriasis.nl/psoriasis/vormen_van_psoriasis.php
  • http://www.psoriasis.nl/behandelmethoden/lichttherapie.php

Reageer op het artikel "Aandoeningen: Psoriasis"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!