InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgen

Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgen

Psoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, witte schilfers en jeuk. Tussen 10% en 30% van de patiënten met psoriasis ontwikkelen eveneens een verwante vorm van artritis genaamd "artritis psoriatica," waarbij er een ontsteking ontstaat van de gewrichten. Psoriasis heeft niet alleen fysieke, maar ook sociale gevolgen.

Vormen van Psoriasis

Plaque - psoriasis is de meest voorkomende vorm van psoriasis. Ongeveer 80% van de mensen die de ontwikkeling van de psoriasis hebben plaque - psoriasis, die gekenmerkt wordt door stukken verdikte en rode huid die bedekt is met witte schilfers (patches). Deze patches komen vaak voor op de ellebogen, knieën, onderrug, en hoofdhuid.

De andere soorten zijn de psoriasis guttata (kleine, rode vlekken op de huid), psoriasis pustulosa (witte puisten omgeven door rode huid), inverse psoriasis (gladde, rode huidlaesies in de vorm van plooien) en erytroderme psoriasis(wijdverbreide roodheid, ernstige jeuk en pijn).

Symptomen en behandeling

Onafhankelijk van het type veroorzaakt psoriasis meestal ongemak. De huid jeukt en kan scheuren en/of bloeden. In ernstige gevallen kan dit leiden tot slapeloosheid en de dagdagelijkse activiteiten sterk bemoeilijken.

De behandeling hangt af van de ernst en de aard van de psoriasis. Soms is de psoriasis zo miniem aanwezig dat de persoon zich zelfs niet bewust is van de aandoening. In zeldzame gevallen echter bestrijkt de ziekte zeer grote delen van het lichaam waardoor zelfs een opname in het ziekenhuis noodzakelijk is. De meeste gevallen van psoriasis vallen echter ergens tussen deze extremen in. Behandeling met PUVA heeft goede resultaten bij een groot deel van de patiënten: hierbij wordt de aangetaste zone bestraald met ultraviolet A in combinatie met het toedienen van een tablet psoraleen (versterkt de werking van het ultraviolet).

Wie krijgt psoriasis?

Psoriasis komt ongeveer evenveel voor bij mannen en vrouwen. Recente studies wijzen echter wel op een mogelijk etnische afhankelijkheid. Het lijkt erop dat psoriasis het meest voorkomt bij blanken en het minst bij Afro-Amerikanen. Wereldwijd komt psoriasis het meest voor in Sandinavië en andere delen van Noord-Europa en komt het veel minder voor bij Aziaten en Amerikanen.

Tevens bestaat er een erfelijke component bij psoriasis. Ongeveer één derde van de patiënten met psoriasis hebben tenminste één familielid dat ook lijdt aan de aandoening. Onderzoek toont aan dat de eerse tekenen van psoriasis zich voordoen op de leeftijd van 15 tot 35 jaar. Bij 75% ontwikkelt de ziekte zich voor de leeftijd van 40 jaar. Ongeveer 10% krijgt de ziekte reeds in de kindertijd en hoe eerder de symptomen zich voordoen, hoe uitgebreider de psoriasis zal zijn meestal.

Oorzaken

Hoewel men de oorzaken van deze ziekte nog niet kent, heeft men toch al enig inzicht in het ontstaan ervan. Een belangrijke doorbraak kwam er bij de ontdekking dat, bij psoriasispatiënten die cyclosporine kregen toegediend na een niertransplantatie, er een sterke vermindering van de klachten optrad. Cyclosporine is een krachtig immunosupressief middel, hetgeen wijst op een sterke rol van het eigen immuunsysteem in de ontwikkeling van psoriasis.

Levenskwaliteit

Studies hebben ook aangetoond dat stress, angst, eenzaamheid en een laag zelfbeeld onderdeel zijn van het dagelijks leven voor mensen met psoriasis. Een studie wees uit dat zelfmoordgedachten drie keer zoveel voorkomen bij psoriasispatiënten dan bij de rest van de bevolking. Ook een algemeen gevoel van schaamte is een eigenschap van de meeste psoriasispatiënten.
Gerelateerde artikelen
Psoriasis, huidziektePsoriasis is een huidziekte, en is chronisch. De ziekte zorgt voor rode plekken op de huid, huidschilfers, het kan erg j…
Psoriasis: wat helpt?Psoriasis is een vervelende chronische huidaandoening, waar je in het dagelijks leven heel veel last van kunt hebben. Je…
Psoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis: inversa, artritis, guttata, capitis en vulgarisPsoriasis is een chronische huidziekte en komt bij twee tot vijf procent van de bevolking voor. Er zijn verschillende vo…
De positieve invloed van zon op de huidziekte psoriasisDe positieve invloed van zon op de huidziekte psoriasisPsoriasis is een huidziekte die voor heelwat ongemak kan zorgen. Nochtans hebben de meeste mensen met psoriasis in de zo…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…

Reageer op het artikel "Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgen"

Reacties

Jannie Nijdam, 04-07-2013 21:15 #3
Sinds een jaar heb ik het. Begon met een onschuldig plekje boven op mijn hand. Zit er nu helemaal onder en weet me echt geen raad. Gebruik hormoonzalf en vette crème.
's nachts voel je "steekjes" en weet je al waar de nieuwe plekken komen. Krab me tot bloedens toe en de plekken worden ook vochtig. Dit is erg vervelend want dit gaat overdag ook op je kleding zitten met de nodige plekken die zichtbaar zijn. Daardoor voel je je erg niet op je gemak en gaat contacten mijden.

Lousvanderzee, 24-01-2011 09:53 #2
Ik heb psoriasis gekregen na een streptokokken infectie. ik had mij met een naald in mijn vinger geprikt en ben sávonds met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. daar hebben zij mij 2x geopereerd en heb ik 10 dagen in het ziekenhuis gelegen na een amputatie van mijn vinger. Veel antibiotica gehad en volgens de dermatoloog is mijn inmuum systeem ernstig verstoord. ik krijg nu licht therapie en creme voor op mijn hoofdhuid. Ik ben er soms verdrietig van dat ik na lange tijd ziek te zijn geweest nu dit weer heb. Heb er 6 weken lichttherapie op zitten en ben nu aan de volgende 6 weken begonnen omdat er geen verbetering is.

L. Gerris, 30-11-2008 23:08 #1
Helpt een zonnebank bij psoriasis en welke in verband met straling van lampen? Reactie infoteur, 17-12-2008
UV straling heeft zeker een gunstig effect op psoriasis.
Ook de PUVA behandeling is hierop gebaseerd.

Infoteur: Guy1962
Laatste update: 08-12-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!