InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis: wat helpt?

Psoriasis: wat helpt?

Psoriasis is een vervelende chronische huidaandoening, waar je in het dagelijks leven heel veel last van kunt hebben. Jeuk, huidschilfers en roodheid zijn lastig te negeren en vaak ook lastig te behandelen. Je kunt zelf een aantal dingen doen om je huid goed te verzorgen en de psoriasis zo veel mogelijk te beperken.

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een chronische huidziekte, die bij ongeveer één op de 50 mensen voorkomt. Mensen met psoriasis hebben last van huidschilfers, jeuk, rode plekken en soms zelfs pijn aan de huid. De daadwerkelijke oorzaak van psoriasis is nog niet geheel bekend, veel wetenschappers denken dat het te maken heeft met erfelijkheid. De verschijnselen van psoriasis wijzen volgens doktoren op een steriele ontstekingsreactie van de huid in combinatie met een verhoogde celdeling. Wanneer je psoriasis hebt, vernieuwt de op één na bovenste laag van je huid, de opperhuid, zich ongeveer zes keer zo snel als bij een gezonde huid. Doordat deze deling van de cellen zo snel gaat, zijn niet alle huidcellen dood wanneer ze bovenop de huid komen, waar ze de hoornlaag vormen. Hierdoor worden schilfers bovenop de huid zichtbaar. De rode kleur bij psoriasis komt door het verwijden van de bloedvaten op de bovenste huidlaag, waardoor er meer bloed en ontstekingsremmende stoffen naar die plekken op de huid worden gevoerd. Psoriasis is niet besmettelijk.

Wat helpt?

Naast een bezoek aan de dokter en het smeren van zalf van de apotheek, zijn er ook dingen die je zelf kunt doen om in ieder geval de jeuk van de psoriasis te verminderen.

Appelazijn

Door de aangedane plekken van de huid voorzichtig te deppen met een doek met appelazijn, wordt de huid ontsmet en zal vooral de jeuk verminderen. Het beste kun je hiervoor appelazijn gebruiken die zo natuurlijk mogelijk is.

Garra rufa-visjes

In veel spa's kun je een behandeling boeken met garra rufa-visjes, ook wel 'Dr. Fish' genoemd. Deze kleine visjes zonder tanden, eten in een bak water de dode cellen van je huid af. De huidschilfers kunnen hierdoor aanzienlijk verminderen en ook tegen de jeuk kunnen de visjes erg goed helpen.

Kamille

Kamille werkt erg verzachtend voor de huid. Je kunt kamille in heet water doen, een doek hierin deppen en dit op de aangedane plekken van de huid deppen. De jeuk zal verzacht worden en de huid zal vrijwel meteen minder geïrriteerd aanvoelen.

Krabben

Heel belangrijk is om zo min mogelijk aan de aangedane plekken op de huid te krabben. Wanneer je gaat krabben, zullen de schilfers alleen maar erger worden en zul je nog meer jeuk krijgen. Ook kun je door het krabben de huid nog meer irriteren, waardoor de roodheid verergert.

Zalf

Je kunt naar de dokter gaan wanneer je last hebt van psoriasis, vaak zal je dan een zalf voorgeschreven krijgen. Meestal is dit een hormoonzalf die het deelgedrag van je huid probeert aan te passen, waardoor de cellen zich niet meer zo snel zullen vernieuwen. Hormoonzalf geeft vaak kans op ernstige bijwerkingen en je huid went hier ook snel aan, waardoor de psoriasis erger kan worden wanneer je met de zalf stopt. Zalf is dus vaak een tijdelijke oplossing die alleen tegen de jeuk werkt.

Niet te heet douchen en parfumvrije producten

Probeer het water niet te heet te zetten wanneer je onder de douche gaat. Heet water droogt de huid uit, waardoor de huidschilfers alleen maar erger zullen worden en je nog meer jeuk zal krijgen. Probeer onder de douche ook doucheproducten te gebruiken waar zo min mogelijk parfum in zit. Parfumstoffen in doucheproducten kunnen de huid irriteren, wat bij psoriasis averechts zal werken.

Zalf

Als je liever geen heftige zalf van de dokter wil, kun je ook zelf op internet allerlei producten om psoriasis te verhelpen of te verminderen bestellen. Er zijn heel veel soorten zalf en scrubs, vaak met zeezout, verkrijgbaar. Vaak zijn deze producten op natuurlijke basis of bevatten zij zo min mogelijk chemische ingrediënten, waardoor de huid niet verder geïrriteerd wordt.

Zout water

Wanneer je in zout water gaat liggen, bijvoorbeeld in de zee of in een spa, kan dit ook ontzettend goed helpen tegen de psoriasis. Het zout ontsmet de huid en zal de losse huidcellen losweken, waardoor de huid egaler wordt en minder zal gaan jeuken.
© 2016 - 2019 Loes_e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Psoriasis op hoofd, hoofdhuid: behandeling (shampoo, zalf)Psoriasis op hoofd, hoofdhuid: behandeling (shampoo, zalf)Psoriasis op het hoofd of hoofdhuid is een vervelende klacht. De helft van de mens met psoriasis, hebben ook psoriasis v…
Afvallen met appelazijn werktAfvallen met appelazijn werktWie eenvoudig wil afvallen moet zeker appelazijn proberen. Afvallen met appelazijn gaat namelijk uitstekend, doordat app…
Eczeem, wat kun je er tegen doen?Eczeem is een ziekte in de genen die zich uit in de huid. Bij de meeste gevallen is het uitslag gepaard met jeuk. Is hie…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis capitis: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis capitis: symptomen, oorzaken en behandelingPsoriasis capitis is psoriasis van de hoofdhuid. 'Capitis' is afkomstig uit het Latijn en betekent 'van het hoofd'. De m…
Bronnen en referenties
  • http://www.psoriasis.nl/psoriasis/de_psoriasishuid.php

Reageer op het artikel "Psoriasis: wat helpt?"

Infoteur: Loes_e
Gepubliceerd: 06-06-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!