InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Eczeem, wat kun je er tegen doen?

Eczeem, wat kun je er tegen doen?

Eczeem is een ziekte in de genen die zich uit in de huid. Bij de meeste gevallen is het uitslag gepaard met jeuk. Is hier wat tegen te doen?

Wat is eczeem?

Eczeem is een afwijking in de genen die zich uit in je huid. Personen met deze afwijking zijn allergisch voor een bepaalde stof, of hebben de afwijking zonder enige reden. Eczeem uit zich met een huidirritatie. Dit kan een droge of natte uitslag zijn.

Droge uitslag

Bij een droge uitslag is de huid kurkdroog en als je zweet, bijt het in je huid.

Natte uitslag

Bij een nat eczeem lijken de plekken op je lichaam op brandwonden. De plekken zijn rood. Als je krabt komt er vocht op de wonden. Dat geeft een lekker gevoel. De pijn verzacht de jeuk.

De jeuk is het ergste. Slapeloze nachten en niet warm kunnen douchen zijn een paar van de vele nare gevolgen van eczeem.

Waar komt eczeem door?

Eczeem uit zich in de meeste gevallen als gevolg van een allergische reactie op een bepaald voedingsmiddel, dier of stof. Maar bij sommige mensen is het gewoon een periode dat ze eczeem hebben, of ze houden het de rest van hun leven. Je kunt in het ziekenhuis uitgebreid laten testen waarvoor je allergisch bent. Je krijgt een heel grote pleister op je rug, en ze zetten allemaal krasjes in je vel. Daar druppelen ze verschillende vloeistoffen op. Als het krasje rood en dik word, ben je allergisch voor de stof. Je bespreekt met je arts wat je wel en niet meer mag hebben. Of eventueel welke dieren dit veroorzaken.

Wat kun je tegen het eczeem doen?

Als blijkt dat je de huiduitslag krijgt van een bepaald voedingsmiddel of dier e.d. kun je met je arts bespreken wat je wel en niet mag. Maar als blijkt dat de uitslag uit je genen komt en ze niet weten wat de oorzaak is, kun je er niet veel tegen doen. Het enige dat helpt is de zogenaamde ''hormoonzalf''. Dit is een zeer agressieve zalf. Het smeert de huid dicht met een dikke vetlaag en laat het eczeem voor een dag of wat verdwijnen. Maar daarna komt het dubbel zo hard weer terug. Bovendien kan de zalf tot onvruchtbaarheid leiden bij langer gebruik dan een jaar, en de zalf tast je bijnieren aan waardoor je groeisysteem wordt aangetast.

Wat kun je doen om de jeuk te minderen?

  • Neem een lauwe douche i.p.v. een hete douche
  • Sport zo min mogelijk om zweten tegen te gaan
  • Draag katoenen kleding
  • Verschoon je bed regelmatig
  • Gebruik geen agressieve shampoo en douchegel
© 2007 - 2019 Remco1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eczeem, wat kun je er tegen doen?"

Reactie

A; Schellingerhout, 22-02-2011 14:38 #1
Ik heb al vanaf mijn achtste jaar last van exzeem [ben nu 72], voonamelijk aan de handen. Ik heb ontdekt dat de jeuk voor enkele uren verdwijnt als ik mijn handen een wisselbad geef. Gewoon onder de kraan. Eerst zo warm mogelijk dan met koud naspoelen. Voordeel is dat je het niet openkrabbelt.

Infoteur: Remco1
Gepubliceerd: 20-11-2007
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!