InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eczeem aan de vingers: symptomen, oorzaken en behandeling

Eczeem aan de vingers: symptomen, oorzaken en behandeling

Eczeem aan de vingers: symptomen, oorzaken en behandeling Huidziekten op de handen komen veel voor. Eczeem, waaronder handeczeem of eczeem aan de vingers, is een van de meest voorkomende huidziekten. Handen worden vaak getroffen door eczeem. Roodheid en jeuk zijn typische symptomen. Eczeem is niet besmettelijk en geneest relatief snel in de acute vorm. Bij chronisch eczeem is het raadzaam om een arts te raadplegen ter behandeling van de klachten.
Eczeem aan de vingers en hand / Bron: Fedorov Ivan Sergeevich/Shutterstock.comEczeem aan de vingers en hand / Bron: Fedorov Ivan Sergeevich/Shutterstock.com

Handeczeem

Eczeem is een jeukende huidaandoening waarbij de huid ontstoken raakt. Omdat de handen in contact komen met (irriterende) stoffen, kunnen er verschillende huidreacties ontstaan. Er zijn verschillende vormen van handeczeem, afhankelijk van de oorzaak, het uiterlijk en de locatie.

Oorzaken van eczeem aan de vingers

De oorzaak van eczeem aan de vingers is een ontstekingsreactie van de huid. De huid is de beschermende laag of omhulsel van het lichaam tegen de omgeving en wordt dagelijks blootgesteld aan vele invloeden. Vingers komen in contact met verschillende materialen en (vloei)stoffen. Ze worden blootgesteld aan zonneschijn, evenals giftige en allergene stoffen. Deze stoffen kunnen reageren met de opperhuid en dringen erin door. De meest voorkomende oorzaak van eczeem aan de vingers is blootstelling aan stoffen, zoals wasmiddelen, oplosmiddelen of zuren. Ook kan frequent gebruik van water op de huid tot ontstekingsreacties leiden. Een andere oorzaak voor de ontwikkeling van handeczeem kan een aangeboren neiging tot overgevoeligheid voor omgevingsfactoren zijn, ook wel atopie genoemd. De getroffen mensen zijn bijzonder gevoelig voor stoffen die geen huidreacties veroorzaken bij mensen zonder een dergelijke genetische aanleg.

Huisarts raadplegen

Eczeem op de vinger of vingers moet mogelijk worden beoordeeld en behandeld door een arts om complicaties te voorkomen. Omdat eczeem een ​​huidirritatie is, treedt vaak jeuk op in het getroffen gebied. Herhaaldelijk krabben tast de huid aan en zorgt voor nog meer klachten. Niet zelden ontwikkelt zich een open wond, die zeer gevoelig is voor bacteriën. In een dergelijk geval is er een acuut risico op een secundaire bacteriële infectie. Zelfs bij het eerste teken van een wondinfectie moet je een arts raadplegen. Alleen door geschikte medicatie kan een dergelijke ontsteking effectief worden verlicht en behandeld. Als je niet naar je huisarts gaat bij een huidinfectie, kunnen verdere complicaties worden verwacht.

Symptomen van eczeem aan de vingers

Verschijnselen

Kenmerkende symptomen van eczeem aan de vingers zijn:
  • huidirritatie
  • roodheid
  • zwelling
  • bultjes
  • blaasjes
  • soms natte afscheiding
  • de blaasjes drogen in tot schilfers en korstjes

Chronisch vingereczeem

Bij een chronisch vingereczeem is de roodheid niet ernstig, staat de schilfering op de voorgrond en is de huid enigszins verdikt. In de droge huid kunnen kloven ontstaan, wat pijn doet. De jeuk is vaak intens.

Plakproef of allergietest / Bron: Jan Polák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Plakproef of allergietest / Bron: Jan Polák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Onderzoek en diagnose

De arts kan de diagnose vaak op het oog stellen. Veel belangrijker is echter de oorsprong van het eczeem: waardoor wordt het veroorzaakt? In een intensief gesprek met de patiënt wordt geprobeerd de oorzaak van het eczeem te achterhalen. In veel gevallen wordt blootstelling aan huidirriterende stoffen op het werk als schuldig aangewezen. Dit kunnen materialen of vloeistoffen zijn die je regelmatig of veelvuldig op je werk gebruikt. Eczeem wordt daarom erkend als een beroepsziekte. De huisarts of dermatoloog voert vaak een allergietest uit om eventuele allergene stoffen te bepalen.Belangrijk is dat de oorzaak wordt vastgesteld, zodat je je gedrag of zelfs je leefstijl kan aanpassen.

Complicaties

Eczeem aan de vinger veroorzaakt vaak een sterke jeuk, zodat het constante krabben een open wond kan veroorzaken. Daarom is er een groot risico op infecties. Bacteriën kunnen bijvoorbeeld de bestaande wond infiltreren en mogelijk een etterende ontsteking veroorzaken.

Behandeling van vingereczeem

Welk type behandeling geschikt is, hangt grotendeels af van de oorzaak van het eczeem en moet altijd worden beslist door een arts. Als allergisch contacteczeem (contactallergie) het eczeem veroorzaakt, kan het vermijden van contact met de allergie veroorzakende stof tot een aanzienlijke verlichting van de symptomen leiden. Bij eczeem zijn zalven met hormonen (corticosteroïden) meestal het middel van eerste keuze, samen met een basiszalf. Een basiszalf zorgt ervoor dat de huid vet blijft en niet uitdroogt.

Er is ook de mogelijkheid om ​​lichttherapie te krijgen. De handen worden bestraald met UV-licht. Een andere optie voor de behandeling van hand- en vingereczeem is de toediening van een vitamine A-derivaat of retinoïde, dat de overreactie van het immuunsysteem dat handeczeem vergezelt, kan stoppen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eczeem: wat is het precies?Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel…
Droge handen en eczeemDroge handen en eczeemHet is goed mogelijk dat je last hebt van droge handen omdat je eczeem hebt. Eczeem is een huidaandoening en veel mensen…
Eczeem: een vervelende huidaandoeningEczeem is een van de meest voorkomende huidaandoeningen die zelfs voorkomt bij babies en kinderen.Wat is eczeem?, wat zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Syda Productions/Shutterstock.com
  • https://www.drleenarts.com/advies/handeczeem/
  • https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/61825-handeczeem-eczeem-aan-de-handen-symptomen-en-behandeling.html
  • https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis/Ziekte/Eczeem
  • Afbeelding bron 1: Fedorov Ivan Sergeevich/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Jan Polák, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Eczeem aan de vingers: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Eczeem
Medische informatie…
Schrijf mee!