InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Eczeem: wat is het precies?

Eczeem: wat is het precies?

Eczeem komt erg veel voor. De meeste mensen gaan even langs de huisarts, waar ze een zalfje voorgeschreven krijgen. Veel mensen denken bij het woord eczeem alleen maar aan rode, droge plekken. Soms kan eczeem, of ook wel dermatitis, echter veel meer klachten geven. Weten de mensen eigenlijk wel wat eczeem precies is en wat het kan doen?

Eczeem, wat is dat?

Bij een eczeem, ook wel dermatitis genoemd, is er sprake van een ontstekingsreactie waar zowel de opperhuid als de lederhuid bij betrokken zijn. Eczeem geeft aanleiding tot jeuk, en kenmerkt zich verder door roodheid met papels en vesikels. Een papel is een duidelijke weefselvermeerdering op de huid. Een vesikel is een holte in de opperhuid, gevuld met helder vocht en is kleiner dan een blaar, ongeveer 1 cm.

Deze vesikels kunnen barsten, waardoor het vocht eruitloopt. Dit heet ook wel nattend eczeem. Dit vocht kan weer indrogen en korstjes geven. Een eczeem is vaak langdurig aanwezig en kan vele oorzaken hebben. Daarom kennen we ook vele soorten eczemen. Hieronder zijn er vier genoemd: het constitutioneel, het contact-, het seborroisch en het dyshidrotisch eczeem.

Constitutioneel eczeem

Constitutioneel eczeem komt voor bij atopici ( mensen die overgevoelig zijn) en is endogeen bepaald. Plekken waar het veel voorkomt zijn de elleboog- en knieplooien, de onderbenen en polsen. Het kan langdurig aanwezig zijn en op den duur aanleiding geven tot lichenificatie van de huid (huidverdikking). Constitutioneel eczeem is niet besmettelijk. Het wordt vooral bij kinderen gezien, bij kleine kinderen het meest in het gezicht. Personen met aanleg voor constitutioneel eczeem hebben ook vaak een verlaagde drempel voor jeuk aan de huid. Zij kunnen bijvoorbeeld na het douchen veel last hebben van jeuk.

Contacteczeem

De aanleiding voor het ontstaan van contacteczeem is het in aanraking komen van de huid met een stof waarvoor overgevoeligheid bestaat. Voorbeelden zijn nikkel (oorbellen) en chroom, maar ook veel schoonmaakmiddelen, cosmetica en kleefpleisters. Contacteczeem komt vaak voor aan de handen en plaatsen waar vaak contact is geweest met het materiaal waarvoor de overgevoeligheid bestaat.

Seborroisch eczeem

Seborroisch eczeem komt vaak voor bij mensen met een vettige huid, vooral aan weerszijden van de neus en op de hoofdhuid (roos). Verder komt het ook nogal eens voor op de rug en op de borst. Het is niet besmettelijk.

Dyshidrotisch eczeem

Dyshidrotisch eczeem komt veel voor, vooral aan de handpalmen, de zijkanten van de vingers en de voetzolen. De oorzaak ervan is niet helemaal duidelijk. Het komt vaak voor in de herfst en de lente. Stress zou de klachten kunnen verergeren. Dyshidrotisch is ook niet besmettelijk.
© 2009 - 2019 Rensje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bronnenboek Algemene Ziekteleer

Reageer op het artikel "Eczeem: wat is het precies?"

Infoteur: Rensje
Gepubliceerd: 13-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!