InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Eczeem: soorten en behandeling

Eczeem: soorten en behandeling

Eczeem is een veel voorkomende huidaandoening. Kenmerkend is de grote hoeveelheid jeuk die deze huidaandoening met zich meebrengt. Andere kenmerken zijn roodheid, bultjes en schilfering van de huid. Eczeem is niet besmettelijk. De mate van eczeem kan sterk wisselen en heeft vaak een chronisch verloop.

Indeling eczeem naar verschijnselen

  • Acuut eczeem: Gekenmerkt door erythemateuze plekken waarop bultjes zitten die overgaan in vesiculae. Op sommige plaatsen kan zich een oedeem vormen als het onderhuidse bindweefsel bijna vloeibaar is.
  • Subacuut enzeem: Bij deze vorm van eczeem is de rode kleur minder fel. Ook is de zwelling minder, wel treed er vaak schilfervorming op.
  • Chronisch eczeem: Door vaak last te hebben van eczeem worden de lagen van het epidermis dikker waardoor de huid een grover reliëf krijgt.

Exogeen enzeem

Contact allergisch enzeem / contact dermatitis

Als gevolg van direct huidcontact met exogene stoffen ontstaat er een overgevoeligheidsreactie op de huid.

Ortho-ergisch eczeem

Dit is de meest voorkomende vorm van eczeem. Het ontstaat door herhaaldelijk contact met zwak toxische stoffen. Voorbeelden zijn zeep en was of poetsmiddelen.

Endogeen enzeem

Atopisch eczeem/ constitutioneel eczeem

Bij vroege vorm van atopische eczeem ( rond 2e levensmaand) treedt er heftige jeuk en nattend eczeem op. Vaak in het gezicht gelocaliseerd, later verplaatst de eczeem zich naar de huidplooien. Het eczeem wordt gelichenificeerd. De bacterie die deze aandoening verergert is de Staphylococcus aureus. Deze bacterie kan door middel van superantigenen het eczeem negatief beinvloeden.

De precieze oorzaak van deze eczeemvorm is onbekend, men denkt wel dat erfelijkheid een rol speelt. Ook is bekend dat de symptomen het gevolg zijn van een T-cel gemedieerde dermatose. Doordat langerhanscellen teveel IgE produceren als gevolg van antigenen.

Dyshidriotisch eczeem/ acrovesiculeus eczeem

Dyshidriotisch eczeem wordt gekenmerkt door jeukende blaasjes in de handpalmen, aan de zijkant van de vingers en op overeenkomende locaties op de voeten.

Seborroïsch eczeem

Deze vorm komt meestal voor op plaatsen met veel talgklieren. Kenmerken zijn een rode schilferende huid. Bij het verloop van Seborroïsch eczeem speelt de gist Pityrosporum ovale een belangrijke rol. Maar ook andere factoren kunnen het verloop van de aandoening beïnvloeden.

Behandeling van eczeem

Lokale behandeling zijn het meest geliefd bij eczeem. De belangrijkste middelen die gebruikt worden zijn corticosteroïden en teerproducten. Daarnaast is het vermijden van de ''triggers'' (activator van het eczeem) een belangrijke therapie. Ook is het belangrijk om een droge huid te voorkomen, omdat dit het schilferen en de jeuk erger maakt.
© 2008 - 2019 Baasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Eczeem, wat is het?Eczeem, wat is het?Eczeem is huiduitslag waarbij er sprake is van jeuk, mogelijk zwelling, en de huid kan warm aanvoelen. Eczeem veroorzaak…
Eczeem en de behandelingEczeem en de behandelingEczeem is een ontsteking van de huid, meestal is deze oppervlakkig. Dit kan zich op kleine stukjes huid bevinden, maar o…
Natuurlijke middelen tegen eczeem: behandeling van eczeemNatuurlijke middelen tegen eczeem: behandeling van eczeemEr zijn diverse natuurlijke middelen die je kunt gebruiken ter behandeling van eczeem. Tot 40% van alle huidklachten bli…
Leverfalen: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseLeverfalen: oorzaken, symptomen, behandeling en prognoseBij leverfalen is er sprake van ernstig tekortschieten van de leverfunctie. Dit kan acuut optreden, maar het kan ook voo…

Reageer op het artikel "Eczeem: soorten en behandeling"

Reacties

Willem, 01-03-2013 19:09 #3
Ik heb al 2 jaar lang rode vlekken rond mijn penis, soms zitten er ook velletjes op en na het douchen is het meestal roder dan normaal. eerst viel het wel mee en zag je bijna niks, maar nu zie je het wel erg en tijdens het voetballen heb brand het een beetje.

Sylvie Wouters, 18-04-2011 09:35 #2
Ik heb al vanaf de geboorte een zeer gevoelige huid. Ik heb een schilferige huid die jeukt en er zitten rode vlekken op. Laatst had ik jeuk op mijn elleboog en hij was ook zeer rood. In de winter zijn de klachten het ergst. Mijn handen zijn dan rood en ze bloeden. In de zon krijg ik ook bultjes op mijn handen. Het komt ook in de familie voor. Zou het eczeem kunnen zijn?

Lizette van Berkel, 31-05-2009 08:56 #1
Sinds enkele jaren heb ik bijna iedere maand voor de menstruatie een plekje(wat meestal de doorsnee heeft van zo een 4 cm)en het heeft blaasjes en het jeukt, volgens mijn dokter is dat eczeem.Is daar geen prefentief middel voor, want het is niet alleen vervelend maar het verplaatst zich iedere keer, waardoor(ondanks dat ik eraf blijf) er na een week als het over is, er een donker plekje van over blijft.En een aantal plekjes vormt al een hele "landkaart", wat niet mooi is als ik in mijn bikini loop. bij voorbaat dank en met vriendelijke groeten van mevr. van berkel

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 12-11-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!