InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Psoriasis pustulosa: symptomen, oorzaken en behandeling

Psoriasis pustulosa: symptomen, oorzaken en behandeling

Psoriasis pustulosa: symptomen, oorzaken en behandeling Psoriasis pustulosa is een vorm van psoriasis die zelden voorkomt. Het wordt gekenmerkt door steriele pustels (puisten), omringd door rode huid. Het is niet besmettelijk. Psoriasis pustulosa wordt vooral waargenomen bij volwassenen. Het kan worden gelokaliseerd op bepaalde gebieden van het lichaam - bijvoorbeeld de handen en voeten. Psoriasis pustulosa kan ook gegeneraliseerd voorkomen - op grote delen van het lichaam.
Ernstige psoriasis pustulosa / Bron: George Henry Fox, Wikimedia Commons (Publiek domein)Ernstige psoriasis pustulosa / Bron: George Henry Fox, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Wat is psoriasis pustulosa?

Psoriasis pustulosa is een zeldzame vorm van psoriasis, die wordt gekenmerkt door (steriele) pusblaasjes op de huid. Er worden verschillende types psoriasis pustulosa onderscheiden. De symptomen kunnen plotseling de kop opsteken en in hevige mate (acuut), langdurig (chronisch), of ergens daartussenin (subacuut).

Gegeneraliseerde psoriasis pustulosa

Bij gegeneraliseerde psoriasis pustulosa is de uitslag acuut en van invloed op het gehele lichaam; de huid wordt rood met pustels. Dit wordt wel gegeneraliseerde psoriasis pustulosa (GPP) of ziekte van Von Zumbusch genoemd. De uitslag gaat gepaard met koorts en patiënten klagen over pijn in het aangedane gebied. Voorkeurslocaties zijn plooien en de schaamstreek. De pustels genezen gewoonlijk na een aantal dagen, waarna de puistjes indrogen en de huid gaat schilferen.

Gelokaliseerde psoriasis pustulosa

De Ziekte van Andrews-Barber is een vorm van gelokaliseerde psoriasis pustulosa. Hierbij treden recidiverende pustels aan handpalmen en voetzolen op. Een andere, zeer zeldzame vorm van gelokaliseerde psoriasis pustulosa is 'acrodermatitis continua van Hallopeau', welke wordt gekenmerkt door chronisch recidiverend pustels, gelokaliseerd aan de vingertoppen en soms aan de tenen. Psoriasis pustulosa is niet besmettelijk.

Wie krijgen psoriasis pustulosa?

Evenveel mannen als vrouwen krijgen last van psoriasis pustulosa. Bij kinderen zijn het jongens die iets vaker worden getroffen dan meisjes. De gemiddelde leeftijd van de patiënten met psoriasis pustulosa is 50 jaar. Kinderen krijgen het zelden.

Oorzaken

Een aantal factoren kunnen leiden tot psoriasis pustulosa, waaronder:
  • gebruik van bepaalde geneesmiddelen;
  • overmatige blootstelling aan UV-licht;
  • zwangerschap;
  • een infectie;
  • emotionele stress;
  • lage calciumspiegel;
  • het gebruik van produkten die de huid irriteren.

Symptomen en vormen van psoriasis pustulosa

Er worden drie vormen of soorten psoriasis pustulosa onderscheiden, gebaseerd op de locatie van de uitbraken en ook op de snelheid van het verschijnen van de symptomen.

Gegeneraliseerde psoriasis pustulosa (GPP) of ziekte van Von Zumbusch

Von Zumbusch kan abrupt verschijnen op de huid en wordt gekenmerkt door een uitbraak van kleine pustels, waarbij de huid rood wordt. Voorkeursplekken zijn huidplooien en de schaamstreek. Dit gaat gepaard met koorts, pijn en algehele malaise. De patiënt kan zeer ziek worden. Na een aantal dagen verdwijnen de puisten waarbij uitgebreide schilfering optreedt. Deze vorm treedt op in aanvallen en kan overgaan in gewone psoriasis. Von Zumbusch wordt zelden gezien bij kinderen, maar als dat gebeurt, is het vaak de eerste manifestatie van psoriasis.De aandoening kan zich tot een ernstig ziektebeeld ontwikkelen. Wanneer de pustulae zich verspreiden over het hele lichaam is onmiddellijke medische zorg is vereist.

Ziekte van Andrews-Barber of psoriasis palmoplantaris

Psoriasis palmoplantar (palmoplantaire psoriasisis) is een vorm van psoriasis pustulosa, die gelokaliseerd blijft tot handen en/of voeten en verschillende stadia vertoont zoals erytheem, schilfers en pustulae. De blaasjes drogen vaak op tot bruine maculae. Het verloop van dit type is meestal cyclisch, met nieuwe uitbraken, gevolgd door periodes van lage activiteit. Het kan jaren blijven bestaan, soms met pijnlijke kloven op handen of voeten. De aandoening begint gewoonlijk op middelbare leeftijd. De rest van het
lichaam vertoont geen tekenen van psoriasis.

Acrodermatitis continua van Hallopeau

Acrodermatitis continua van Hallopeau is een zeldzame vorm van psoriasis, die wordt gekenmerkt door chronisch recidiverend pustels op de uiteinden van de vingers en soms op de tenen. Een uitbarsting treedt vaak op na een letsel aan de huid of een infectie. Vaak zijn de laesies erg pijnlijk en kan het aanleiding geven tot misvorming van de nagels.

Behandeling van psoriasis pustulosa

Bij gegeneraliseerde psoriasis pustulosa kan ziekenhuisopname nodig zijn om verder verlies van vocht en uitdroging te voorkomen en om behandeling op te starten. Bij gelokaliseerde psoriasis pustulosa worden meestal lokale behandelingen voorgeschreven om de huidklachten onder controle te krijgen. Hiervoor kunnen naast corticosteroïden ('hormoonzalven'), ook zalven die vitamine D of teer bevatten worden gebruikt. Wanneer onvoldoende resultaat wordt geboekt, kan worden gekozen voor een combinatie met lichttherapie (UVB of PUVA).

Preventie

Het vermijden van uitlokkende factoren zoals alcoholgebruik, roken, de blootstelling aan de zon en stress, verminderen of voorkomen opflakkeringen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjesBlaasjes op voet (en hand): oorzaken voet- & handblaasjesEen blaar is een ophoping van vocht in een holte tussen de opperhuid en de lederhuid als gevolg van abnormale wrijving,…
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis: oorzaak, symptomen, behandeling, prognosePsoriasis: oorzaak, symptomen, behandeling, prognoseDe meeste huidaandoeningen bedreigen de gezondheid niet ernstig, maar chronische huidziekten zoals psoriasis kunnen wel…
Ziekte van Hallopeau: symptomen, oorzaak en behandelingZiekte van Hallopeau: symptomen, oorzaak en behandelingDe ziekte van Hallopeau, ook wel acrodermatitis continua van Hallopeau of acrodermatitis continua suppurativa genoemd, i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aila Images/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 1: George Henry Fox, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Psoriasis pustulosa: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Greet van Loenen, 13-05-2017 11:26 #3
Ik heb al jaren psoriasis pustulosa onder mijn voeten. De huid is na de vele aanvallen dusdanig dun dat ik ernstig belemmerd word bij het lopen. UV behandeling maakte het alleen maar erger (allergie voor UV). Ik las een artikel over lichttherapie met de Philips Blue Control (zonder UV). Zou dit ook kunnen helpen bij Pustulosa? Wacht in spanning op uw antwoord.

Greet van Loenen Reactie infoteur, 04-06-2017
De psoriasis behandeling met blauw LED-licht is volgens gegevens van de fabrikant een nieuwe vorm van plaque psoriasis behandeling, niet van psoriasis pustulosa. U kunt contact opnemen met de klantenservice van Philips op 0900 202 08 71 (1,- per gesprek).

Merten Jef, 22-05-2015 10:28 #2
Mag je die blaasjes wel opensteken want nadien is dat een open wond. Reactie infoteur, 25-05-2015
De puistjes drogen vanzelf in. Je moet deze niet doorprikken, want dat vergroot ook nog eens de kans op een bijkomende bacteriële infectie.

Marion van den Broek, 24-08-2011 15:33 #1
Ben zo juist op deze site gekomen en heb een vraag.heb sinds 2 jaar psoriasis pustolosa.
Had een eeltpit onder mijn voet die is gaan ontsteken.vorig jaar augustus hebben ze de fistel verwijderd waardoor mijn voet helemaal vol kwam te staan dit wilde niet sluiten er kwam telkens vuil uit pus bloed.afgelopen maart is dit helemaal schoongemaakt.nu is het augustus 2011 en er komt nog steeds vies uit alles al geprobeerd van zalven enz er is ook een bacterie in gekomen heb al veel antibiotica geslikt visjes aan mijn voeten laten knabelen wat overigens goed hielp nu is er een biopsie gedaan en ben ik weer terug bij af.en moet weer geopereerd worden.omdat ze bang zijn dat dit ook huidkanker kan veroorzaken ben ten einde raad is er iemand die dit ook heeft ik ben een vrouw van 57 jaar help! Reactie infoteur, 27-08-2011
Ik kan mij voorstellen dat u lotgenotencontact zoekt en ervaringen wilt uitwisselen. U kunt informeren bij de Psoriasis Vereniging Nederland, afgekort PVN (http://www.pvnnet.nl/). Of bel voor informatie de Psoriasis-Infolijn, 070-3838003 (ma t/m do 9.30-13.00 uur). De PVN behartigt de belangen van mensen met psoriasis, geeft voorlichting en bevordert lotgenotencontact. Zodra iemand anders reageert op uw reactie, zal ik u dit via de mail laten weten. Heel veel sterkte gewenst!

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 01-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Psoriasis
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!