InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tips tegen brandend maagzuur

Tips tegen brandend maagzuur

Tips tegen brandend maagzuur Brandend maagzuur: iedereen heeft er wel eens last van. Vooral tijdens de zwangerschap of na het nuttigen van verkeerd voedsel, kan brandend maagzuur ontstaan. Wat kan je, behalve de bekende Rennie, allemaal gebruiken tegen brandend maagzuur?

Oorzaak brandend maagzuur

Brandend maagzuur is een teveel aan maagzuur. Dit geeft een irritatie aan de slijmvliezen, en dat voel je. Brandend maagzuur herken je door pijn in de maag of achter het borstbeen. Soms stroomt het overtollige maagzuur terug de slokdarm in. Ook dit voel je duidelijk. Je voelt dan pijn of een koud of warm gevoel in de slokdarm. Het maagzuur kan zo hoog terug stromen dat je een zure smaak in de mond krijgt of zelfs wat maagzuur uitspuugt. Soms heb je het gevoel dat je moet overgeven en ben je misselijk.

De oorzaak van brandend maagzuur is vaak verkeerde voeding of teveel voeding. De maag gaat dan teveel maagzuur aanmaken. Dit zie je bijvoorbeeld bij sterk gekruid eten, zoet voedsel, zuur voedsel, alcohol of teveel koffie of thee en vet eten. Brandend maagzuur komt ook meer voor bij rokers. Bepaalde medicijen kunnen ook brandend maagzuur veroorzaken. Verder is tijdens de zwangerschap de maagspier slapper en de maag wordt vaak ook aan de kant gedrukt door de groeiende baby. Stress komt ook voor in combinatie met brandend maagzuur. Ook iemand die te snel eet, heeft meer kans op brandend maagzuur.

Sommige mensen hebben vaker last van brandend maagzuur dan anderen. Dit kan komen door medicijngebruik of door een gevoelige maag. Ook een verkeerd voedingspatroon kan tot dagelijks brandend maagzuur leiden. Of mensen die een zeer druk leven hebben. Vaak is het zaak om bij terugkerend brandend maagzuur de oorzaak op te sporen. Alleen zo kan het brandend maagzuur blijvend worden aangepakt.

Medicijnen tegen brandend maagzuur

Het meeste bekende tegen brandend maagzuur is de Rennie. Deze laat het brandend maagzuur omzetten tot water en andere stoffen. Zo verdwijnt het brandende gevoel in het lichaam. Deze is bij de drogist te koop. Ook Losecosan is bij de drogist te koop. Op recept is het medicijn Losec verkrijgbaar. Er zijn nog meer medicijnen tegen brandend maagzuur, de meeste zijn op recept verkrijgbaar in geval van ernstige klachten. De vrij verkrijgbare middelen werken voldoende voor degene die af en toe last heeft van brandend maagzuur. Meestal te verkrijgen bij de apotheek of drogist, soms ook bij de betere supermarkt.

Huismiddeltjes tegen brandend maagzuur

Slaap het liefst op de linkerzij en houdt het hoofd ook wat hoger dan het lichaam. Maagzuur stroomt makkelijker terug in een liggende positie. Door je kussen iets hoger te leggen, voorkom je dat maagzuur sneller terug stroomt. Buk ook niet te snel, vooral niet an een stevige maaltijd. Zak liever door de hurken. Let ook op knellende kleding. De broekriem mag na de maaltijd best 1 of 2 gaatjes losser.

Wie last heeft van brandend maagzuur en geen middelen in huis heeft, kan het met de volgende tips eens proberen:
  • Drink (lauwe) melk te drinken
  • Ook het eten van wat yoghurt of kwark kan hierbij helpen, geen suiker toevoegen
  • Een droog toastje bindt het maagzuur, zo ook bruin brood
  • Een pepermuntje werkt bij sommige mensen ook goed bij brandend maagzuur, evenals muntthee. Let wel: bij anderen kan het echter juist zorgen voor meer brandend maagzuur.
  • Neem wat havermoutvlokken en kauw hierop
  • Probeer eens wat fruit of rozijnen, bij een enkeling schijnt dit te werken

Bovenstaande zijn slechts wat tips om uit te proberen, wat voor de een werkt, hoeft voor de ander helemaal niet te werken. Het kan in ieder geval geen kwaad om de verschillende tips uit te proberen. Branden maagzuur komt meestal 's nachts voor en kan je dan aardig uit je slaap houden. Ga in ieder geval niet op je rechterzijde liggen, het maagklepje kan dan niet zo goed sluiten.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen tegen brandend maagzuur?Wat te doen tegen brandend maagzuur?Brandend maagzuur is zonder twijfel één van de meest voorkomende problemen in deze maatschappij. Er zijn vele factoren d…
Tekort aan maagzuur, vaak niet goed onderkendEen bekend probleem waar veel mensen last van kunnen hebben is brandend maagzuur. Bijna altijd wordt de oorzaak gezocht…
Brandend maagzuur afdoende te lijf gaanBrandend maagzuur afdoende te lijf gaanBrandend maagzuur en zure oprispingen kunnen je humeur behoorlijk vergallen. Je hoeft meestal echter niet te berusten in…
Brandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur, oorzaken en hulpmiddelenBrandend maagzuur is zeer vervelend en het kan ook pijnlijk zijn. Het is ook niet onschuldig omdat op den duur de slokda…
Brandend maagzuur behandelen met maagzuurremmersBrandend maagzuur behandelen met maagzuurremmersBrandend maagzuur ontstaat wanneer voedsel en maagsappen opwerpen in de slokdarm. Het is te herkennen door een zure smaa…

Reageer op het artikel "Tips tegen brandend maagzuur"

Reacties

Mvl, 07-10-2014 05:06 #5
Maagzuurremmers zorgen ervoor dat je belangrijke mineralen en vitamines zoals b12 niet meer kunt opnemen. Op de lange duur verergeren ze het probleem alleen maar. Het beste kun je gezond eten en in kleine porties. Bovendien raak je verslaafd aan die troep en doordat je weinig maagzuur krijgt hebben bacterien een grote kans om te overleven, waardoor je darminfecties kunt oplopen bovendien.

Denise, 19-08-2014 18:55 #4
Wat raar dat yoghurt en kwark tussen het lijstje met hulpmiddeltjes staan. Dat zijn juist producten die korte tijd helpen en het daarna juist verergeren door het zuur! Ook een pepermuntje wordt afgeraden, dat staat zelfs op de website www.maagzuur.nl! Misschien even de informatie goed na lezen?

N. Bakay, 18-01-2014 12:33 #3
Bitter Melon wordt ook wel Sopropo of Bittermeloen genoemd en staat bekend om zijn bittere smaak en heilzame werking. Poeder van Bitter Melon bevat onder meer bètacaroteen, mineralen, calcium, kalium, ijzer, vitamine C en verschillende soorten vitamine B. Supergezond, dus!

De vrucht van Bitter Lemon ziet er door zijn wratachtige schil misschien niet zo mooi uit, maar de vele goede eigenschappen van Bitter Melon maken dat helemaal goed. Bitter Melon Poeder is eenvoudig te mengen met water, vruchtensap of yoghurt. Ideaal als toevoeging aan je smoothie!
Bitter lemon is dè oplossing voor brandende maagzuur.en eet geen chocolade, geen pepermunt, drink geen alcohol en rook niet. Maagzuurremmers werken niet en hebben bijwerkingen.

Dwaine, 01-03-2013 02:13 #2
U kan ook een beker melk warm maken en daar een blokje anijs (van de ruijter) indoen. Goed roeren en kleine slokjes nemen, Anders kunt u gaan spugen en dat is niet de bedoeling. Ook met slapen kan maagzuur problemen geven. Leg uw hoofd iets hoger dan uw maag. Niet te hoog natuurlijk want dat geeft druk op de maag. Bijvoorbeeld een telefoonboek onder uw kussen is hoog genoeg! Succes en hopelijk heeft u wat aan deze tips!

Dinand, 30-10-2012 22:22 #1
Ben 55 jaar slik al medicijnen van af mijn 15 de jaar. Mijn maag klep is weg. Moet ik mij zorgen maken? Reactie infoteur, 02-11-2012
Er zijn medicijnen die een filmlaagje in de maag leggen, zodat maagzuur niet snel terugloopt.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 28-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!