InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gezondheid: Tranende ogen

Gezondheid: Tranende ogen

Gezondheid: Tranende ogen Tranende ogen kunnen heel lastig en ontsierend zijn en dan nog niet gesproken over de opmerkingen van mensen die denken dat je mogelijk ergens emotioneel over bent en dit omslachtig vragen. Kan je er wat aan doen en zo ja wat?

Redenen

Om tranende ogen op te lossen moet eerst de oorzaak achterhaald worden en die kan bij tranende ogen divers zijn. Ga na wanneer het ontstaat en volg dit even, schrijf het desnoods op om een patroon te kunnen zien. Met deze gegevens kom je beslagen ten eis als je naar de huisarts gaat.

Oorzaak en oplossing

Het gaat te ver om alle oorzaken te benoemen, maar er zijn er wel een aantal die veruit het meeste voor komen, zoals:
  • airco
  • droge ogen
  • mascara
  • weersinvloeden
  • verstopte traanbuis
  • ‘verzakt’ oog

Airco

Een omgeving die door airco gekoeld wordt kan, als het niet goed is afgesteld, droge ogen geven. In veel kantoorruimtes is airco aanwezig en gebleken is dat ruim 70% vaak niet goed is afgesteld. Of de luchtstromen staan verkeerd en dit werkt direct in op de ogen. Behalve geïrriteerde ogen (soms zelfs rood doorlopen) kunnen de ogen droog worden.

Uiteraard is de beste oplossing de airco goed af laten stellen. Bij ondernemingen vanaf bepaalde grootte moet dit goed geregeld zijn binnen het arbotraject en reclameer hier dus over als de airco niet goed is afgesteld. Maar ook als het niet is vastgelegd is het goed te reclameren. Voor sommige mensen gaat het zover dat een verkeerd afgesteld systeem zelfs tot ziekte leidt.
Voor de korte termijn kan je het vaak oplossen met oogdruppels (ook wel kunsttranen genoemd) die voorkomen dat de ogen ‘uitdrogen’.

Droge ogen

Van nature droge ogen hebben kan als oorzaak hebben dat de samenstelling van het ‘product’, te weten zout water, slijm en vettigheid - middels specifieke kliertjes - hapert. Het water is voor het vocht, slijm om het vast te houden op het oog en vettigheid om verdampen tegen te gaan.
Structureel oplossen is vaak niet mogelijk, maar je kunt wel door enkele keren per dag met kunsttranen te druppelen het evenwicht in het oog herstellen.

Mascara

Nooit problemen met mascara gehad en plots tranende ogen. Ook al heb je al jaren hetzelfde product, de samensteller kan er enig moment een ingrediënt aan toevoegen, waar je ogen op reageren. Meestal is een mascara van een ander merk nemen, een oplossing. Wel even uitproberen en dat kan het beste door 2 verschillende in de winkel te testen en er een dag mee rond te lopen. Zo kom je er vanzelf achter of en zo ja welke je ogen doen tranen.

Een andere oplossing is de wimpers laten verven (gemiddeld 1x per 6 weken). Qua kosten kon je dan ongeveer gelijk uit met het kopen van een betere mascara en de levensduur van dit product.

Weersinvloeden

Wind kan gevoelige ogen ook doen tranen. Je ogen reageren van nature om ze te beschermen. Een oplossing is een bril dragen, een grote bril wel te verstaan. Een skibril is het beste, maar daar ga je met sterke wind over het algemeen niet mee lopen. De bril die de vorm van het gezicht volgt en dus een flauwe bocht maakt richting de poten van de bril, komt als beschermer ook een heel eind.

Verstopte traanbuis

De verstopte traanbuis komt ook nogal eens voor en daar kan de arts je vanaf helpen. Realiseer je dat het wel weer terug kan komen, zeker als je er gevoelig voor bent.

‘Verzakt’ oog

Als je ouder wordt kan het oog iets gaan verzakken. Dit is met het blote oog niet waarneembaar, maar dit kan wel tot gevolg hebben dat het traanpuntje niet meer het laagste onderdeel van het oog is. De kunsttranen kunnen hier weer uitkomst bieden.

Tot slot

Natuurlijk is er ook nog de man of vrouw met hooikoorts, maar daar zijn tranende ogen meestal een onderdeel van het totaalplaatje aan irritatie. Afhankelijk van de mate is het goed de huisarts te raadplegen voor oplossingen.

Tranende ogen kunnen, behalve lastig, ook vervelend aanvoelen. Ogen kunnen geïrriteerd raken en dus niet zinvol er erg lang mee rond te blijven lopen. Raadpleeg voor alle zekerheid altijd even de huisarts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: Tranende ogenAandoening: Tranende ogenIedereen heeft wel eens een tranend oog. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Lees in dit artikel wat je er tegen kunt doen…
Bindvliesontsteking, oorzaken, symptomen en behandelingBij een bindvliesontsteking (conjunctivitis) aan het oog is het bindvlies om het oogwit en de binnenkant van het ooglid…
Uien snijden zonder tranende ogenBij het snijden van een ui staan je ogen waarschijnlijk meer dan eens vol met tranen. Hoe komt dit en wat kan je eraan d…
Infectieziekten bij kinderen – OogontstekingAls een kind rode ogen en opgezette oogleden heeft, en er komt gele of groene pus uit het oog dan heeft het naar alle wa…
Jeukende oogledenJeukende oogledenJeukende oogleden zijn erg vervelend. Soms zijn de oogleden opgezwollen of is de huid op en om de oogleden juist heel er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Gezondheid: Tranende ogen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Lichamelijke gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!