InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tranende ogen: symptomen, oorzaken & behandeling traanoog

Tranende ogen: symptomen, oorzaken & behandeling traanoog

Tranende ogen: symptomen, oorzaken & behandeling traanoog Tranende ogen kunnen soms onverwacht optreden en je zicht opeens tijdelijk belemmeren. Bij sommige mensen gaan tranen traag uit het oog druppelen. In geval van vermoeidheid kan een "traanoog" ook een prikkelend, branderig gevoel veroorzaken. Doorgaans kunnen oogdruppels tegen geïrriteerde ogen verlichting van de klachten brengen, maar in ernstige gevallen kan het traankanaal verstopt geraken waardoor een operatie nodig is. Wat zijn de oorzaken van tranende ogen en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Vermoeid en tranend oog

Als we het hebben over een tranend oog, dan bedoelen we hiermee het hebben van relatief veel vocht in het oog, waardoor het zicht tijdelijk belemmerd kan worden. Het gaat om het langzaam druppelen van tranen uit het oog overdag, op een zodanige manier dat het hinderlijk voor je wordt. Het fenomeen van het tranend oog of "traanoog" treedt onverwacht op en kan tot uiting komen onder de vorm van meerdere, vervelende symptomen waaronder bijvoorbeeld vermoeidheid.

Symptomen "traanoog"

In normale omstandigheden is er altijd wel wat vocht in je ogen, wat dient als een bevochtigingsmiddel om je oogbewegingen en oogfunctie te vergemakkelijken. Als je met je oogleden knippert, veeg je onbewust je ogen schoon. Bij het verschijnsel van tranende ogen, is er teveel oogvocht aanwezig en druppelt het uit je oog. Je normale bezigheden kunnen hierdoor verhinderd worden. Daarbij kan ook nog een prikkelend, branderig gevoel in het oog komen, wat kan wijzen op oververmoeidheid of slaaptekort. Dit alles geeft een geïrriteerd gevoel aan de ogen, dat na verloop van tijd ook hoofdpijn met zich mee kan brengen.

Intensief gebruik van computer en smartphone kan leiden tot tranende ogen. / Bron: Free Photos, PixabayIntensief gebruik van computer en smartphone kan leiden tot tranende ogen. / Bron: Free Photos, Pixabay

Oorzaken tranende ogen

Ontsteking traanwegen

In sommige gevallen kan een tranend oog veroorzaakt worden door een ontsteking van het traankanaal en de traanwegen. Deze kunnen verstopt geraken. Als het traankanaal verstopt is dan kan dit gesondeerd worden via een plastic slangetje of het glazen buisje van Jones. Soms kan ook een dacryocystorhinostomie of DCR-operatie uitgevoerd worden om de verstopping van het neustraankanaal op te lossen.

Weersomstandigheden

Het probleem bij tranende ogen is dat er een overmatige productie van oogvocht is. Die overmatige afscheiding van traanvocht kan ontstaan door een reflex wanneer het oogbindvlies of conjuctiva geprikkeld wordt. We denken dan aan omstandigheden zoals koude, sterke wind of rook. Daarom knijpen we onze oogleden dicht als de rook van onze sigaret in onze ogen dreigt te komen. En om dezelfde reden gaan onze ogen tranen als het 's winters barkoud is of als er een sterke, koude wind waait.

Vuiltje in het oog

De ogen zijn een delicaat deel van het lichaam dat goed beschermd moet worden. Gelukkig zorgt het oog goed voor zichzelf en treedt het snel op wanneer het te maken krijgt met een vreemd object. Om dat object sneller te kunnen afvoeren via de traanklieren zal het oog meer traanvocht produceren. Zo zal je oog snel tranen gaan produceren als er bijvoorbeeld stof, zand, of een haartje in je oog belandt.

Felle ooginspanning

Ook bij langdurige en intensieve inspanningen zal het oog meer tranen gaan produceren. Heb je bijvoorbeeld de hele dag aan de pc gewerkt, dan zullen je ogen op een bepaald moment vermoeid worden. Als je stilaan natte ogen krijgt, dan geeft je lichaam je een signaal dat het beter is je vermoeide ogen te laten rusten. Hetzelfde gebeurt bijvoorbeeld bij het lezen van een boek bij kunstmatig licht.

Verkoudheid en allergie

Sterk tranende ogen kunnen ook voorkomen bij allergieën zoals hooikoorts. De overproductie van oogvocht maakt dan deel uit van een allergische reactie. Voorts hebben ook verkouden mensen sneller last van tranende ogen, dit omwille van een ontsteking van het slijmvlies van de neus. Hetzelfde is mogelijk bij mensen die last hebben van griep.

Intense emoties

Tenslotte is er nog een vrij voor de hand liggende oorzaak voor tranende ogen, namelijk de tranen van verdriet en van vreugde. Bij hevige emoties zal de traanproductie verhogen en zal je de tranen voelen opborrelen.

Tips tegen traanogen

Voorts zijn er de volgende tips die van pas kunnen komen bij tranende ogen:
  • verlaag de lichtsterkte op je pc, smartphone of tablet zodat je ogen zich minder intens moeten inspannen
  • neem indien mogelijk de oorzaak van de tranende ogen weg, zoals een vuiltje
  • geef je ogen op tijd rust en luister naar signalen van je lichaam
  • vermijd rook, stof en koude wind
  • werk je op kantoor, neem dan regelmatig rust en zet indien mogelijk een stapje in de buitenlucht
  • vraag advies aan je arts bij langdurig tranende ogen zonder duidelijke oorzaak

Behandeling tranende ogen

Tranende ogen kunnen behandeld worden met oogdruppels tegen vermoeide ogen of tegen een branderig, prikkend gevoel. Het algemeen gevoel van irritatie in de oog kan hierdoor verdwijnen waardoor het oog zich kan herstellen. Enkele voorbeelden van dergelijke oogdruppels zijn:
  • Optrex Actimist
  • Opticalm verzachtende oogdruppels
  • Ogentroost oogdruppels

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoening: Tranende ogenAandoening: Tranende ogenIedereen heeft wel eens een tranend oog. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Lees in dit artikel wat je er tegen kunt doen…
Schirmertest: Onderzoek traanproductie oog of ogenSchirmertest: Onderzoek traanproductie oog of ogenSoms is de traanvloeistof niet van voldoende kwaliteit, worden er te weinig tranen aangemaakt of zijn er verstoppings- o…
Uien snijden zonder tranende ogenBij het snijden van een ui staan je ogen waarschijnlijk meer dan eens vol met tranen. Hoe komt dit en wat kan je eraan d…
Gezondheid: Tranende ogenGezondheid: Tranende ogenTranende ogen kunnen heel lastig en ontsierend zijn en dan nog niet gesproken over de opmerkingen van mensen die denken…
Ogen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoeningOgen: symptomen die wijzen op een oogziekte of -aandoeningNiet alleen over je persoonlijkheid kunnen je ogen heelwat vertellen, maar ook over de toestand van je gezondheid. Een o…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokterdokter.nl/aandoening/1757/tranende-ogen (geraadpleegd op 06/03/2016).
  • Afbeelding bron 1: Free Photos, Pixabay

Reageer op het artikel "Tranende ogen: symptomen, oorzaken & behandeling traanoog"

Reacties

Hetty, 17-06-2018 15:38 #9
Hallo,
Ik ben een vrouw van 57 en woon in Singapore.
Sinds ruim 3 maanden heb ik verstopte traan kanaaltjes in mijn linker oog en heb vrijwel de hele dag een vochtig oog met regelmatig tranen over mijn wang.
De oorzaak is onbekend, geen virus of chemotherapie of een echte aanwijsbare oorzaak.
Heb 3x een doorspuit actie gedaan bij de oogarts, zonder resultaat.
Heb begrepen dat er een operatie mogelijk is, die maar ongeveer 50% kans van slagen geeft.
Zijn er meer mogelijkheden om hiervan af te komen?
Ik word er namelijk erg moe van om de hele dag alles door een waas van traanvocht te zien!
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten,
Hetty Reactie infoteur, 19-06-2018
Beste Hetty,

Het probleem bij tranende ogen is een verstopping van de traanafvoerbuisjes. Doordat deze buisjes verstopt zijn kan het traanvocht niet via de neus afgevoerd worden maar via de ogen. Om dit te verhelpen kan een operatie een oplossing zijn. Bij een dergelijke operatie maakt de chirurg een omleiding van de traanafvoerbuisjes naar de neusholte, waardoor het traanvocht weer weg kan via de neus.
(zie ook: https://www.fmtgezondheidszorg.nl/nieuwe-operatieve-behandeling-voor-tranende-ogen-in-ziekenhuis-gelderse-vallei/)
De kans van slagen van een dergelijke operatie is niet altijd duidelijk in te schatten.
Vaak hangt dit ook af van de specifieke situatie van de patiënt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Kimberley Pex, 19-11-2016 18:05 #8
Skibril op de fiets! Na een fiks virus en holte ontstekingen heb ik pijnlijke brandende ogen, die flink gaan tranen in de wind. Er zit niks anders op; een aan de zijkanten gesloten skibril. Het is me worst hoe ik eruit zie.

G. Broekmeulen, 26-05-2016 16:04 #7
Ik heb hierbij niet gevonden wat ik heb. Mijn ogen voelen soms alsof ik zout er in heb zitten, bijtend pijnlijk, tranend.

Irene, 24-05-2016 11:31 #6
Ik heb jaren gewoon Lenzen aan gehad, nooit geen tranende ogen gehad, na mijn inplanting van lenzen heb ik erge last
binnen of buiten wind koud of warm altijd worden mijn ogen zeer nat, heel erg help
dank op voorhand. Reactie infoteur, 25-05-2016
Beste Irene,

Mogelijk zijn uw ogen gevoeliger geworden sinds de inplanting van de lenzen, waardoor er meer vocht geproduceerd wordt. Eventueel kunnen oogdruppels tegen tranende ogen verlichting van de klachten brengen.
Aangeraden is om contact op te nemen met de oogarts voor specifiek advies. Het kan zijn dat de tranende ogen een rechtstreeks gevolg zijn van de operatie en dat dit na verloop van tijd weer verdwijnt.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Maggskietjuh, 17-12-2015 08:08 #5
In de tekst staat: 'vermijd koude wind' maar dat kan niet als ik naar school fiets… Hoe moet je dat vermijden tijdens het fietsen? Reactie infoteur, 18-12-2015
Beste,

Er wordt bedoeld dat je "indien mogelijk" koude wind moet vermijden als je weet dat je er tranende ogen van krijgt. Als je kan ga dan met auto of bus naar school, als je tenminste de keuze hebt. Moet je toch met de fiets op pad, dan kan je de ogen eventueel afschermen met een beschermende bril om de invloed van de koude in te perken.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Karen, 31-03-2015 20:29 #4
Nou ik heb echt een goede, simpele tip als je een traanoog hebt. Smeer een beetje vaseline onder je oog(hoek) en je zult zien dat je geen last meer hebt…
Bij mij en meerdere anderen helpt het. Heb standaard een klein potje in m'n tas zitten.

Succes!

Groetjes,
Karen

Jady, 17-03-2015 10:02 #3
Ik heb al een hele lange tijd last van tranende ogen, of de wind nou waait of de zon schijnt. Ik heb elke keer oogdruppels gekregen, maar dat helpt totaal niet. Wat moet ik hier tegen doen? Reactie infoteur, 17-03-2015
Hallo Jady,

Als oogdruppels tegen tranende ogen je niet kunnen helpen, en weersomstandigheden spelen geen rol, is er mogelijk meer aan de hand. Misschien is het traankanaal van je oog ontstoken en is er een medische behandeling vereist. Best vraag je verder advies aan je oogarts.
Alvast veel beterschap.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Rosita, 07-02-2015 17:20 #2
Ik ben 68 jaar en reeds jaren last van overvloedig tranen van rechter oog van smorgen tot avonds druppelen en badjes of rozenwater alles geprobeerd traanbuisje nooit verstopt wordt echt vervelend. Weet iemand nog een raad?

A. C. Brandsma, 24-08-2014 21:22 #1
Met mijn bijna 75 jaren, zegt de oogarts dat tranende ogen door ouderdom komen. De traanbuisjes zijn doorgespoten en waren goed. Ik heb een zalfje maar zie alles steeds in een waas, Ik heb mijn auto al weg gedaan, maar zit de hele dag te suffen. Druppels lopen er even hard weer uit. Mijn ogen branden. Mijn oogleden zijn al gelift. en de hele dag moet ik mijn bril schoon maken. Help!

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogproblemen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!