InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Tranende ogen

Aandoening: Tranende ogen

Aandoening: Tranende ogen Iedereen heeft wel eens een tranend oog. Dit kan meerdere oorzaken hebben. Lees in dit artikel wat je er tegen kunt doen.

Traanogen

Tranende ogen

Tranende ogen krijg je wanneer je bijvoorbeeld buiten in de wind loopt. Dit heeft iedereen wel eens, maar er zijn ook mensen die constant tranende ogen hebben. Dit kan een aantal problematische gevolgen hebben. De redenen hiervan kunnen zijn dat de ogen droog zijn of een verstopping/vernauwing van de traanwegen. Als mensen emotioneel zijn of irritatie aan de ogen hebben wordt er meer traanvocht geproduceerd dan normaal. Deze tranen worden later ook weer afgevoerd en ongeveer 10-20% verdampt.

Vuiltje in het oog

Als er een vuiltje in het oog zit wordt er automatisch extra traanvocht geproduceerd om het vuiltje uit het oog te verwijderen. Ga niet met vieze vingers in het ook zitten wrijven omdat dit alleen maar meer irritatie veroorzaakt. Als je wilt proberen het vuiltje uit het oog te verwijderen kun je het beste onder een lamp hangen met een vergrootspiegeltje zodat je kunt zien wat er in zit. Als je niks kun vinden en je voelt dat het vuiltje er nog steeds in zit, dan wrijf je met je vinger op het ooglid van buiten naar binnen om het vuiltje naar buiten te wrijven.

Oorzaken van tranende ogen

  • Vuiltje of haartje
  • De traanpunten zitten niet op z'n plek
  • Traanpunten zitten verstopt
  • Ontsteking
  • Verstopping van de neus
  • Droge ogen

Tranende ogen bij kinderen

Bij kinderen in het eerste levensjaar is de neustraankanaal nog niet geopend waardoor tranende ogen vaak voor komen. Als het oog traant is het ook vaak vies. Als het zo erg is dat het kind er last van heeft is het verstandig om even een bezoekje te brengen aan je huisarts.

Onderzoek

Wanneer je constant blijft tranen kun je dit laten onderzoeken. Hiervoor ga je naar je huisarts. De huisarts kijkt of de traanpunten goed open staan en de traanwegen wordt gecontroleerd. Dit wordt gedaan met een stomp naaldje en wordt er een beetje fysiologisch zout ingespoten. Als dit zout in de neus terecht komt staat de traanweg open. Als je huisarts denkt dat het probleem misschien aan de neus kan liggen kan je een doorverwijzing krijgen naar een KNO-arts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Aandoening: Tranende ogen"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!