InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogaandoening: Zwelling van het ooglid (Chalazion)

Oogaandoening: Zwelling van het ooglid (Chalazion)

Oogaandoening: Zwelling van het ooglid (Chalazion) Een chalazion komt vaak voor. Veel mensen hebben wel eens een keer gehad. Lees hieronder wat je er aan zou kunnen doen.

Zwelling van het ooglid (Chalazion)

Wat is Chalazion?

Chalazion, of ook wel genoemd: een 'gerstekorel', is een ontsteking op het ooglid. Deze is vrijwel pijnloos. Een chalazion wordt veroorzaakt door een zwelling van een klier in het ooglid. Doordat de afvoergang verstopt raakt, hoopt de talg zich op in een klier. Meestal is de oorzaak van een chalazion niet bekend. Binnen 6 weken zou de chalazion moeten verdwijnen. Als dit niet het geval is zal je de hulp van je huisarts moeten inschakelen. Deze zal dan door de huisarts worden verwijderd.

De afvoergang kan verstopt raken door:

  • Een bacteriële ontsteking (hordeolum)
  • Een ontsteking zonder bacteriën
  • Een ontsteking aan de ooglidrand (blefaritis)
  • Een huidziekte (bijv. acne)

Verschijnselen

De 'bobbel' op het ooglid is normaal pijnloos. Als deze begint op te zwellen en rood wordt, kan deze zeer gaan doen. Ook kan het gezichtsvermogen veranderen. Je zal dan onscherp gaan zien met je oog.

Behandeling

Als de chalazion wordt verwijderd, wordt dat gedaan met een mesje. Je krijgt eerst een verdoving. Als deze is ingewerkt, wordt er een sneetje gemaakt in de ontsteking waarna de inhoud wordt verwijderd. Er bestaat een kans dat de ontsteking terugkomt na de operatie. Dit kan duiden op een tumor dat steeds terugkomt.

Als je een beginnende chalazion hebt, kan deze ook worden verwijderd met warme kompressen. Doe er een handdoek omheen en leg het 2x daags, 15 minuten op het ooglid. Je huisarts zou je ook wat oogdruppels kunnen voorschrijven als het van toepassing zou kunnen zijn.

Je huisarts bepaalt wat de beste behandeling is voor jou.

Operatie's die worden uitgevoerd

Leeftijd % operatie's
Jonger dan 30 jaar1%
30 - 40 jaar2%
40 - 50 jaar4%
50 - 60 jaar8%
60 - 70 jaar18,5%
70 - 80 jaar42%
80 - 90 jaar29%
Ouder dan 90 jaar3%

Prognose

Als de chalazion niet ontstoken raakt is het niet gevaarlijk. Als er wel een ontsteking ontstaat, dan moet je niet wachten met een bezoekje aan je huisarts. Het is zeer belangrijk dat het in zo'n stadium niet erger wordt dan het al is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart Vectors, Pixabay
  • http://www.gezondvgz.nl/%7B850803f7-43d9-4063-8453-c59b229a2d7d%7D

Reageer op het artikel "Oogaandoening: Zwelling van het ooglid (Chalazion)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 03-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!