InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hordeolum: Strontje (pijnlijk bultje) in of op het ooglid

Hordeolum: Strontje (pijnlijk bultje) in of op het ooglid

Hordeolum: Strontje (pijnlijk bultje) in of op het ooglid Een hordeolum is beter gekend als een strontje in of op het ooglid. Door een bacteriële infectie krijgt de patiënt een pijnlijk rood, verschuifbaar bultje waarbij zijn gezichtsvermogen niet is aangetast. Via zelfzorgmaatregelen verdwijnt het strontje meestal spontaan. Verdwijnt het hordeolum niet, dan zijn enkele medische behandelingen beschikbaar. Het strontje voorkomen doet de patiënt best door een goede ooglidhygiëne te hanteren en geen lichaamsverzorgend materiaal te delen.

Synoniemen hordeolum

Een hordeolum is ook gekend onder deze synoniemen
  • stiegje
  • stijgje
  • strontje

Oorzaken: Stafylokokkenbacterie

Een verstopte of ontstoken talgklier nabij de rand van het ooglid is de oorzaak van een hordeolum. Dit gebeurt door een stafylokokkenbacterie die zich bij iedereen in de neus bevindt en gemakkelijk in de ogen terechtkomt bij het wrijven, wat veel gebeurt bij kinderen. Het hordeolum is door te geven door het delen van dekens, washandjes, handdoeken enzovoort.

Symptomen: Strontje (pijnlijk verschuifbaar bultje) in of op het ooglid

Meestal bevindt zich een klein verschuifbaar bultje aan de buitenkant (extern hordeolum) maar soms eveneens op de binnenkant van het ooglid (intern hordeolum). Dit wit bultje op het ooglid is eigenlijk een abces gevuld met pus dat door de stafylokokkenbacterie is veroorzaakt. De patiënt heeft hierbij het gevoel dat er iets in zijn oog zit. Een jeukend oog en ooglid en een rood ooglid komt bovendien voor. Daarnaast heeft de patiënt een typische rode bult of zwelling in de buurt van het ooglid, wat veelal ook zichtbaar is, al is deze soms ook dieper in het ooglid te vinden. Dit bultje, wat qua uitzicht vergelijkbaar is met een puistje, is pijnlijk. De oogpijn is nog erger bij een intern hordeolum. Het gezichtsvermogen is wel niet aangetast door dit strontje.

Diagnose en onderzoeken

Oogheelkundig onderzoek

De diagnose van een hordeolum gebeurt op basis van de symptomen en de medische geschiedenis van de patiënt.

Differentiële diagnose

De oogarts verwart een hordeolum vaak met een chalazion. Dit lijkt inderdaad in het begin op een klein bultje, net zoals een hordoleum, maar bij een chalazion heeft de patiënt uiteindelijk een pijnloos, hard bultje. Bij een hordeolum is het bultje verschuifbaar en heeft de patiënt wel pijn. Ook bevindt een chalazion zich meestal verder weg van de ooglidrand dan een hordeolum.

Behandeling oogafwijking

Zelfzorg

De patiënt mag een warm kompres (een warm, schoon washandje) op het hordeolum aanbrengen. Dit doet hij gedurende drie tot vier keer per dag en dit telkens tien tot vijftien minuten lang. De pijn mindert hierdoor en ook breekt het hordeleum dan open zonder verdere irritatie. Het is geen goed idee om het hordeolum uit te knijpen of aan te raken.

Professionele medische zorg

Antibiotica oogdruppels of oogzalf zijn mogelijk nodig om het strontje te verwijderen. De patiënt hanteert bij het nemen van de oogdruppels correcte oogdruppelrichtlijnen. Wanneer het strontje zich in het ooglid zelf bevindt, is medische hulp vaak wel noodzakelijk. Een oogarts draineert of verwijdert het hordeolum indien de patiënt niet herstelt binnen de vier tot zes weken. Dit is echter slechts in zelden gevallen nodig.

Prognose oogafwijking

Normaalgezien zijn strontjes goed te verhelpen. Komen ze vaker terug, dan gaat dit mogelijk gepaard met rosacea, een huidaandoening die ook het oog aantast (oculaire rosacea). Hiervoor doet de dermatoloog of huisarts verder onderzoek.

Complicaties oogprobleem

Een chalazion en preseptale cellulitis zijn mogelijke complicaties van een strontje.

Een schone handdoek, enkel voor eigen gebruik, is nodig / Bron: Pexels / PixabayEen schone handdoek, enkel voor eigen gebruik, is nodig / Bron: Pexels / Pixabay

Preventie: Ooglidhygiëne

Heeft de patiënt regelmatig last van een hordoleum, dan hanteert de patiënt best preventief een goede ooglidhygiëne. Dit vermindert eveneens de kans op het ontwikkelen van een ooglidontsteking, wat in medische termen gekend is als “blefaritis”. Een goede ooglidhygiëne houdt in dat de patiënt de oogleden goed reinigt. Dit doet hij door enkele druppels milde babyshampoo in een theekopje warm water te doen en roeren. Met een zachte wattenbal brengt hij vervolgens zachtjes wat vloeistof langs de basis van de wimpers aan terwijl hij de ogen gesloten houdt. Make-up en (oog)cosmetica, vuile handdoeken of besmette handen komen best niet in contact met de ogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hordeolum (strontje)Hordeolum (strontje)Een hordeolum is een vervelend pijnlijk bobbeltje aan het ooglid. Dit bultje veroorzaakt veel pijn. Wie al eens een hord…
Strontje in oog: verwijderen en behandelen van een strontjeStrontje in oog: verwijderen en behandelen van een strontjeLast van een strontje in je oog? De medische benaming van een strontje is hordeolum. Een hordeolum is een ontsteking die…
Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?Een strontje of pukkel (sommige mensen noemen het een stontje) op je oog… Er wordt vrijwel altijd mee bedoeld dat een ta…
Bultje op ooglid: oorzaken wit bobbeltje op ooglid of wimperBultje op ooglid: oorzaken wit bobbeltje op ooglid of wimperHeb je last van een wit bultje op je ooglid? Zowel kinderen als volwassenen kunnen een wit bultje op het ooglid krijgen,…
Chalazion: bultje of zwelling aan de binnenkant van ooglidChalazion: bultje of zwelling aan de binnenkant van ooglidEen chalazion is een pijnloze zwelling in het ooglid, die veroorzaakt wordt doordat een talgklier in het ooglid verstopt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein / Wikimedia Commons
  • 7 Things To Know About An Eye Stye, http://www.allaboutvision.com/conditions/styes.htm, geraadpleegd op 28 mei 2016
  • Chalazion (talgklierzwelling, zwellinkje, 'gerstekorrel, hagel’), http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogleden/talgklierzwelling_chalazion/, geraadpleegd op 28 mei 2016
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010, geraadpleegd op 28 mei 2016
  • Stye, http://www.nhs.uk/Conditions/stye/Pages/introduction.aspx , geraadpleeg dop 28 mei 2016
  • Stye: Symptoms, diagnosis and treatment, http://www.webmd.boots.com/eye-health/guide/stye-symptoms-diagnosis-treatment, geraadpleegd op 28 mei 2016
  • When Your Child Has a Hordeolum, http://www.saintlukeshealthsystem.org/health-library/when-your-child-has-hordeolum, geraadpleegd op 28 mei 2016
  • Afbeelding bron 1: Pexels / Pixabay

Reageer op het artikel "Hordeolum: Strontje (pijnlijk bultje) in of op het ooglid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 06-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!