InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hordeolum (strontje)

Hordeolum (strontje)

Hordeolum (strontje) Een hordeolum is een vervelend pijnlijk bobbeltje aan het ooglid. Dit bultje veroorzaakt veel pijn. Wie al eens een hordeolum heeft gehad en er gevoelig voor is, kan het blijvend optreden. Lees hieronder meer over de hordeolum.

Hordeolum of strontje

Hordeolum

Een hordeolum, ook wel strontje genoemd, is een ontsteking van een haarzakje dat aan de ooglidrand kan ontstaan. Dit is een pijnlijk rood opgezet ontstoken bobbeltje waar soms een geel kopje op kan zitten. Als dit kopje open barst dan zal de ontsteking spontaan verdwijnen. Je hebt twee soorten vormen van een hordeolum. Dit zijn hordeolum externum en hordeolum internum. Lees het onder deze alinea.

Twee vormen

Hordeolum Externum: is een van buiten zichtbaar ontstoken bultje want komt door een ontstoken haarzakje.
Hordeolum Internum: is een bultje wat binnen binnen het ooglid zit wat komt door een ontstoken kliertje.

Symptomen

  • Rode omranding van het oog
  • Schilferige oogleden
  • Aan elkaar geplakte wimpers
  • Korstjes op het ooglid

Risicofactoren

  • Vooral kinderen (zou op iedere leeftijd kunnen optreden)
  • Leefwijze
  • Contactlenzen
  • Make-up
  • Geslacht
  • Erfelijkheid

Oorzaak

De bacterie Staphylococcus is hierbij de oorzaak. Deze bacterie veroorzaakt een infectie bij kliertjes die aan de rand van het ooglid zitten. Door de infectie komt er pus in het bultje te zitten en doet veel pijn. Mensen met diabetes, een ontsteking van het ooglid of schilfering van het ooglid zijn nog gevoeliger om een hordeolum te krijgen.

Medicijnen

Medicijnen zijn niet nodig omdat de hordeolum vaak binnen een paar dagen uit zichzelf open breekt. Het enige wat voorgeschreven zou kunnen worden van de dokter is oogdruppels of een oogzalfje.

Behandeling

Vaak is een behandeling al niet eens nodig. Als dit wel nodig is kan er een antibioticum zalfje worden gebruikt. Hulp van de arts heb je hier niet voor nodig. Wat je zelf kan doen:
  • Een paar keer per dag een warm kompres tegen het oog aanleggen (dit is om de ontsteking te rijpen)
  • Gebruik het liefst geen make-up
  • Als er pus uit het bultje komt kan je dit wegspoelen met warm water (het liefst gekookt)
  • Let wel op schone handen en raak je ooglid zo min mogelijk aan

Als het bultje na 2 dagen nog steeds zichtbaar is en nog steeds veel pijn doet, kan de dokter het abcesje open snijden. Dit kan alleen als het bultje rijp is. Veel mensen ervaren dit als een opluchting. De pijn is meestal meteen verdwenen.

Niet auto rijden

Als je een behandeling hebt gehad, mag je niet auto rijden! Dit komt omdat er een drukverband na de behandeling op het oog wordt geplaatst. Je mag met één oog niet auto rijden. Na ongeveer 4 uur mag je het verband er af halen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bultje op ooglid: oorzaken wit bobbeltje op ooglid of wimperBultje op ooglid: oorzaken wit bobbeltje op ooglid of wimperHeb je last van een wit bultje op je ooglid? Zowel kinderen als volwassenen kunnen een wit bultje op het ooglid krijgen,…
Strontje in oog: verwijderen en behandelen van een strontjeStrontje in oog: verwijderen en behandelen van een strontjeLast van een strontje in je oog? De medische benaming van een strontje is hordeolum. Een hordeolum is een ontsteking die…
Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?Een strontje of pukkel (sommige mensen noemen het een stontje) op je oog… Er wordt vrijwel altijd mee bedoeld dat een ta…
Chalazion: bultje of zwelling aan de binnenkant van ooglidChalazion: bultje of zwelling aan de binnenkant van ooglidEen chalazion is een pijnloze zwelling in het ooglid, die veroorzaakt wordt doordat een talgklier in het ooglid verstopt…
Abcessen bij tamme rattenAbcessen bij tamme rattenTamme ratten zijn erg gevoelig voor allerlei ziektes en kwaaltjes. Een abces is ook een veel voorkomend verschijnsel en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Conanil, Flickr (CC BY-2.0)
  • http://www.ooglasergids.nl/hordeolum.html
  • http://www.medicinfo.nl/%7B421955ba-c45f-42a7-baf7-7c0be8d31b86%7D
  • http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/hordeolum-strontje/

Reageer op het artikel "Hordeolum (strontje)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!