InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)

Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)

Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis) Blepharitis is een ontsteking van de ooglidranden. Blepharitis is een soort eczeem en het lijkt op roos. Lees in dit artikel meer over blepharitis.

Ontsteking aan de ooglidranden

Blepharitis

Blepharitis is meestal een chronische aandoening. Vaak komt het al voor op vroege leeftijd. Als je veel last hebt van roos in je haar of droge ogen, dan heb je eerder de kans om blepharitisnte krijgen dan andere mensen. Vaak heb je periodes waarin je minder klachten hebt dan de andere periode.

Oorzaak

De oorzaak van blepharitis is een overmatige productie van vet aan de talgklieren (ook wel kliertjes van Meibom genoemd). Dit kan komen door een bacteriële infectie, een traanfuctie die niet goed werkt, een afwijking van de huid of het gebruik van een bepaald soort medicijn. Hierdoor wordt het plakkerig en gaat het aan de wimpers van de oogleden zitten. Het plakkerige spul word zuur waardoor er irritatie aan de oogleden ontstaat.

Klachten

  • Rode ogen
  • Schilfers rond de ogen
  • Uitvallende wimpers
  • Vermoeidheid
  • Irritatie
  • Stekend/branderig gevoel
  • Jeuk
  • Zweertjes op het ooglid
  • Pijnlijke ogen

Behandeling

Het is erg belangrijk om de oogleden goed schoon te houden, dit in verband met het verergeren van de infectie. Ook kan je zo de klachten verminderen. Voordat je begint moet je een schone washand nat maken met warm water (niet té warm!). Als je dit hebt gedaan houd je gedurende een paar minuten de natte washand tegen het oog aan. Zo weken de plakkerige deeltjes een beetje los van de oogleden. Doe dan een beetje reinigingsvloeistof (dit kan je kopen bij de drogist of apotheek) in het wattenstokje en ga met het wattenstokje over de oogleden.

Ook is het mogelijk om even langs de huisarts te gaan zodat hij een antibiotica kan voorschrijven. Als de blepharitis eenmaal weg is, blijf dan wel iedere dag de oogleden schoonmaken om een volgende infectie te voorkomen.

Lees verder

© 2012 - 2017 Rozanne, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/blepharitis.htm
  • http://www.wza.nl/media/188893/62410(web)%202011.pdf

Reageer op het artikel "Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)"

Reactie

Van Sloot Jeanneke, 15-03-2015 01:25 #1
Ik zelf heb deze oogziekte… heb jij goede tips voor mij en welke antibiotica zou mijn huisarts mij kunnen voorschrijven?
Met dank bijvoorbaat
Jeanneke v.s.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!