InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Wimperextensions: waar moet je rekening mee houden?

Wimperextensions: waar moet je rekening mee houden?

Wimperextensions: waar moet je rekening mee houden? Steeds meer vrouwen (en soms ook mannen) kiezen voor extensions vanwege het gemak om geen oogmake-up meer te hoeven dragen, omdat ze meer volume willen of graag langere wimpers zouden willen hebben. Er zijn echter een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor en na de behandeling. Een goede wimperstylist informeert je uitgebreid over de nazorg van wimperextensions en wat je van de behandeling kunt verwachten.

Intakegesprek: zijn wimperextensions voor jou geschikt?

Tijdens de eerste kennismaking met je wimperstylist wordt gevraagd naar je leefstijl, persoonlijke verzorgingsroutine en eventuele medische contra-indicaties. De stylist kan op deze manier bepalen of je een geschikte kandidaat bent voor de behandeling.

Wanneer is een wimperextensionsbehandeling niet mogelijk?

  • Bij zeer beschadigde wimpers, bijvoorbeeld door dwangmatig plukken of eerder verkeerd geplaatste extensions
  • Indien je geen natuurlijke wimpers hebt, bijvoorbeeld vanwege ziekte of een ongeval
  • Bij een allergie voor cyanoacrylaat, het hoofdbestanddeel van de lijm
  • Bij de aanwezigheid van ooginfecties zoals conjunctivitis of blepharitis
  • Aandoeningen zoals epilepsie, waarbij het risico bestaat dat je tijdens de behandeling plotseling een toeval krijgt
  • Open wonden aan de ogen of nog herstellende van een operatie, ernstige ziekte of een behandeling met permanente make-up

Wanneer zijn wimperextensions af te raden?

  • Je bent niet bereid om de nazorginstructies van je stylist op te volgen
  • Er is sprake van een prille zwangerschap (tot ca. 12 weken)
  • Je gebruikt medicijnen die van invloed zijn op je haar of je hormoonhuishouding
  • Een zeer actieve leefstijl met overmatige outdooractiviteiten
  • Overmatig tranen of juist zeer droge ogen
  • Overmatig en obsessief aan je wimpers plukken
  • Huidaandoeningen op en rond de ogen, zoals eczeem
  • Aandoeningen aan de luchtwegen
  • Je bent nog geen 16 jaar oud

Overige zaken die van invloed kunnen zijn op het eindresultaat en de houdbaarheid van extensions

  • Overmatige stress
  • Hormonale kwesties zoals bijvoorbeeld de overgang
  • Een vette huid
  • Slechte voedingsgewoonten
  • Slechte persoonlijke verzorging
  • Overhangende oogleden
  • Op je buik slapen of veel woelen
  • Overmatig of verkeerd make-upgebruik
  • Lash shed: haaruitval vanwege het wisselen van de seizoenen

De houdbaarheid van wimperextensions

Indien je hebt gekozen voor een wimperbehandeling en het resultaat wilt behouden, is het belangrijk om regelmatig terug te gaan voor een opvulbehandeling. Hou er rekening mee dat je wimpers gemiddeld om de drie weken een onderhoudsbeurt nodig hebben. Dit kan sneller of langzamer zijn afhankelijk van je persoonlijke wimpercyclus, je leefstijl en je verzorgingsroutine. Gemiddeld verliezen we drie natuurlijke wimpers per dag, waardoor je ook de extension verliest die op je wimper bevestigd is. Een gemiddeld persoon heeft ongeveer 100 wimpers per oog. In drie weken tijd verdwijnen dus ca. 60 % van je extensions. Om je wimpers mooi te houden is het periodiek bijvullen daarom noodzakelijk.

Waar moet je rekening mee houden om het resultaat zo lang mogelijk te behouden?

  • Gebruik geen oliehoudende of vette producten op of rondom je ogen. Deze maken de lijm week, waardoor extensions sneller los zullen laten of aan elkaar gaan plakken. Dit betekent dat reguliere vloeibare make-up niet bij de ogen gebruikt kan worden. Alleen make-up op waterbasis is toegestaan. Pas ook op met oog- of dagcrème, zonnebrandcrème of oogzalf.
  • Maak de ogen en extensions regelmatig schoon, het liefst dagelijks. Gebruik hiervoor een product zonder olie, zoals ongeparfumeerde babyshampoo. Bacteriën en opeenhoping van vuil, dode huidcellen en talg krijgen zo geen kans. Schone wimpers zullen de retentie (houdbaarheid) van je extensions enorm beïnvloeden.
  • Wrijf niet ruw in je ogen en slaap niet op je buik.
  • Borstel de wimpers regelmatig, maar alleen als ze droog zijn. Natte wimperextensions zijn zwaarder en dienen daarom extra voorzichtig behandeld te worden.
  • Gebruik geen pluizige doekjes of wattenstaafjes in de buurt van je extensions. Het beste kun je met je vingers of een speciale schoonmaakkwast de ogen reinigen. Laat je extensions aan de lucht drogen, dep ze droog met een tissue of föhn ze op de koude stand.

Wimperextensions zijn ideaal om 's ochtends tijd te besparen op make-up, altijd een opgemaakte en frisse uitstraling te hebben en om de illusie te creëren van lange, volle wimpers. Indien goed geplaatst voel je de extensions niet zitten en ondervind je op geen enkele manier ongemak na de behandeling. Zijn er toch problemen? Vraag dan advies aan je wimperstylist!
© 2016 - 2019 Eden, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wimperextensions: One by one & 2D-8D techniekWimperextensions: One by one & 2D-8D techniekWimperextensions zorgen voor een frisse en open uitstraling. Om de ogen meer sprekend te maken, kan er gebruik worden ge…
Wimperverlenging: semi-permanente wimperextensionsLange en volle wimpers lijken de laatste jaren steeds meer aan populariteit te winnen. Lange wimpers maken je ogen niet…
Cavitatie behandeling, vet verwijderen zonder moeite te doenCavitatie behandeling, vet verwijderen zonder moeite te doenCavitatie behandelingen worden steeds populairder. Door middel van een Cavitatie behandeling kun je veel vet kwijtraken,…
Cryolipolyse of Zeltiq procedure tegen vetrollenCryolipolyse of Zeltiq procedure tegen vetrollenLast van een buikje, te dikke billen of bovenbenen? Vetrollen verdwijnen als sneeuw voor de zon door bevriezing. Cryolip…
Permanente ontharing: Elektrische ontharing, laser en IPLWanneer mensen last hebben van overbeharing, zijn er tal van methoden beschikbaar. Scheren, epileren, ontharingscrème of…
Bronnen en referenties
  • http://www.huidinfo.nl/haaruitval.html
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Eyelash_extensions
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Eyelash

Reageer op het artikel "Wimperextensions: waar moet je rekening mee houden?"

Infoteur: Eden
Gepubliceerd: 15-03-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!