InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hangend ooglid (Ptosis)

Hangend ooglid (Ptosis)

Hangend ooglid (Ptosis) Ptosis, ook wel hangend ooglid genoemd is een aandoening die vaak in verwarring wordt gebracht met vermoeidheid. Lees hieronder meer over Ptosis.

Hangend ooglid

Ptotis

Als de spier die normaal het ooglid omhoog trekt niet werkt, dan gaat het ooglid hangen. Dit heet 'ptotis', ofwel 'een hangend ooglid'. Vaak wordt dit in de war gebracht met een overschot aan huid op het ooglid, dit is alleen niet het geval. Een hangend ooglid kan aangeboren zijn maar het kan ook later ontstaan. Veel mensen vinden het vervelend omdat het net lijkt alsof men er vermoeid uitziet of ongeïnteresseerd is.

Verschillende vormen

Aponeurogene (involutionele ptosis)

Deze vorm komt het meest voor. De levatorspier (de spier die vanuit de top van de oogkas naar het ooglid gaat) werkt wel goed, alleen de verbinding tussen deze spier en het ooglid is zwak.

Myogene ptosis

Bij deze vorm is de functie van de levatorspier die het ooglid opent, verstoord. Bijvoorbeeld bij een aangeboren afwijking en bij bepaalde spierziekten zoals Dystrophia Myotonica, Oculaire Myopathie en Blepharo-Phimosis Syndroom.

Neurogene ptosis (ptosis paralytica)

Bij deze vorm werkt de zenuw die de levatorspier aanstuurt niet goed. Hierdoor is het oog meestal gesloten. Omdat deze zenuw ook de oogspieren aanstuurt, zijn er meerdere afwijkingen aanwezig. Dit kan een afwijkende oogstand en een wijde pupil zijn. Vaak is dit het geval als mensen een beroerte hebben gehad.

Mechanische ptosis

Door een ongeval van het ooglid zou er door verlittekening of door verscheuring van de levatorspier een ptosis kunnen ontstaan. Ook ooglidgezwellen, ontstekingen, overtollige huid of een oogkas-aandoeningen kunnen door hun gewicht een ptosis veroorzaken.

Behandeling

Als men ptosis heeft kan er een ooglidcorrectie plaatsvinden. Bij deze behandeling wordt er een sneetje gemaakt in het ooglid en wordt het peesje die normaal het ooglid omhoog trekt opgezocht en ingekort. Tijdens de operatie zal het ooglid 2 tot 4 mm hoger worden gezet. Omdat er de kans bestaat op nabloedingen van het ooglid na de operatie wordt er aangeraden om geen medicijnen of aspirines te nemen die je bloed verdunnen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.ozonoogkliniek.nl/behandelingen/bovenooglidptosis/behandelingsmogelijkheden/
  • http://www.oogartsen.nl/oogartsen/oogleden/hangend_bovenooglid_ptosis/

Reageer op het artikel "Hangend ooglid (Ptosis)"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 04-03-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Aandoeningen van de ogen
Medische informatie…
Schrijf mee!