InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een cochleair implantaat - voor slechthorenden en doven

Een cochleair implantaat - voor slechthorenden en doven

Een cochleair implantaat, ook wel CI genoemd, is een elektronisch gehoormiddel dat ernstige slechthorenden en doven helpt om beter te horen. Voor veel mensen is een cochleair implantaat een hele verbetering van het levenskwaliteit. Bij veel geïmplanteerden wordt een beter gehoor geboekt en kunnen ze beter communiceren met anderen.

Wat is een cochleair implantaat?

Een cochleair implantaat (CI) is een elektronisch gehoormiddel dat geluid in elektrisch impulsen omzet, wat dan wordt opgevangen door het slakkenhuis. De vele trilhaartjes worden vervangen door 24 elektroden van de cochleair implantaat (CI). Ze kunnen, afhankelijk van de gebruiker, gedeeltelijk of allemaal geactiveerd worden.

Een cochleair implantaat (CI) bestaat uit twee onderdelen: een uitwendige zendspoel en een inwendige implantaat. De microfoon vangt het geluid op en stuurt deze informatie naar een spraakprocessor die ze omzet in een elektronische en gedigitaliseerde code. Deze code wordt uiteindelijk doorgestuurd naar de inwendige implantaat. Elke elektrode heeft zijn eigen functie. Een slechthorende met weinig restgehoor heeft veel kans om deze te verliezen maar de CI levert in verhouding tot een hoortoestel betere resultaten.

Enkele verschillen tussen een hoortoestel en een CI
HoortoestelCochleair implantaat
Nazorg en revalidatieNiet vergoedVergoed
Operatie?Niet nodigNodig
RestgehoorGeringe kans op verlies van het restgehoorGrote kans op verlies van het restgehoor
Batterijen1 batterij dat lange tijd mee gaat (enkele weken)3 batterijen (enkele dagen) of oplaadbare batterij (ongeveer 8u)

Wie komt in aanmerking voor een cochleair implantaat?

Bij volwassenen is het nodig dat het gehoorverlies 80dB of meer bedraagt, het restgehoor kan verloren gaan door de ingreep.
Heden ten dage is er een alternatief: de Elektronische Akoestische Stimulatie (EAS) maakt gebruik van het restgehoor waardoor de lage tonen behouden blijven. Zo is er geen verlies mogelijk.

Bij kinderen is het eerst noodzakelijk dat er vooraf een maximale spraakstimulatie nagestreefd wordt met een hoortoestel.
Nadien kan men overgaan tot een CI, men moet bij een klein kind extra alert zijn voor beschadigingen van het uitwendig deel daar kinderen erg speels kunnen zijn. Op de markt zijn er hiervoor speciale kastjes voor ontworpen waar men een batterij kan in plaatsen en op de borst van het kind wordt gedragen, de CI wordt dmv een lange kabel vastgemaakt aan dit kastje zodat het niet verloren kan gaan.

Vooraf aan de operatie wordt er nagegaan of men in aanmerking komt voor de operatie. Dit wordt besproken in een medisch team van logopedisten, NKO chirurg, NKO revalidatiearts en zijn team, audioloog en psycholoog. Vooraf worden er scans en een MRI gemaakt om te zien of het gehoorzenuw intact is en of het rotsbeen niet versteend is. Er moet steeds bedacht worden dat er geen garantie kan gegeven worden dat de operatie lukt en de CI werkt. Ook al laten de onderzoeken geen afwijkingen zien.

Tijdens de operatie

De operatie wordt uitgevoerd onder algemene narcose en duurt ongeveer 3 - 4 uur. Als de patiënt onder narcose is, wordt er een kleine incisie gemaakt achter het oor. Via het schedelbot bereikt men het slakkenhuis waarin men de elektrode kan schuiven.
Na een kleine test wordt de wonde gehecht en een verband rondom het hoofd aangebracht. Men zal ongeveer 3 - 4 dagen moeten blijven in het ziekenhuis.

Complicaties komen zelden voor met de hedendaagse techniek. Het zal pas tijdens de eerste fitting blijven of de cochleair implantaat daadwerkelijk werkt.

Na de operatie

Men zal ongeveer 3 à 4 weken na de operatie de eerste test (fitting) krijgen. Daar wordt de CI voor de eerste keer opgestart.
Verwacht er niet te veel van, er zullen vooral onherkenbare geluiden waargenomen worden. Stemmen klinken erg mechanisch.
Naarmate men steeds meer went aan de CI en de geluiden van elkaar leert scheiden zal het steeds gemakkelijker worden om stemmen te herkennen. Het nadeel van een CI is dat de mechanische stemmen erg lang blijven en na verloop van tijd minder worden.

Tot slot - leven met een CI

Een erg vervelende fabel is dat personen met een CI ineens als horenden worden aanzien. Dit is helaas niet het geval: ze kunnen wel beter horen maar niet zo goed als horenden. Zonder een CI kan men immers niets meer horen aan die kant
(of beide kanten, indien men bilateraal geopereerd is).

Enkele tips voor het leven met een CI:
  • Met een CI kan je niet zwemmen of douchen, doe het uitwendige deel dus uit.
  • Leg hem elke avond in een droogdoos met een droogtablet zodat het vocht eruit kan getrokken worden.
  • Slaap liever niet met een CI, de kans dat je hem beschadigd is reëel.
  • Voorzie altijd reserveonderdelen, vooral een zendspoel gaat snel kapot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Horen als wereldwonder met een cochleair implantaatEen cochleair implantaat is een elektronisch apparaatje voor doven en zeer slechthorenden. Een cochleair implantaat zet…
Doofheid, slecht of niet horenDoofheid betekent slecht of niet horen. Mensen die doof zijn hebben vaak beschadigde trilharen waardoor ze niets of nauw…
Gehoorimplantaat bij dove kinderen: wat verbetert er?Gehoorimplantaat bij dove kinderen: wat verbetert er?Elk jaar worden er 150 tot 200 Nederlandse kinderen geboren met verminderd of helemaal geen gehoor. Een van de medische…
De oren van het menselijke lichaamDe oren van het menselijke lichaamDe oren zijn een ingenieus orgaan, want de geluidsgolven die opgevangen worden, worden aan de hersenen doorgegeven en om…
Volwaardig leven, maar wel in stilteEen lichamelijke handicap als doofheid is, naast het niet kunnen horen, extra lastig. Informatie over doven voor doven e…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat#Resultaten
  • http://www.nko.uza.be/patient/nko/ci.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoortoestel
  • http://www.veenhuis.nl/index.php/eas.html

Reageer op het artikel "Een cochleair implantaat - voor slechthorenden en doven"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 10-02-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!