InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Slechthorendheid: mogelijke oplossingen dankzij hulpmiddelen

Slechthorendheid: mogelijke oplossingen dankzij hulpmiddelen

Er zijn natuurlijk geen kant – en klare oplossingen die ervoor zorgen dat slechthorenden net zo goed als horenden kunnen horen. Wel zijn er ‘hulpmiddelen’ die ervoor zorgen dat het leven wat aangenamer wordt. Daardoor kunnen slechthorenden beter “volgen” in de horende maatschappij en worden ook de sociale aspecten positief beïnvloed. Er zijn verschillende ‘hulpmiddelen’ die het leven van een slechthorende draaglijker maken. Ik ga alleen het meest voorkomende weergeven, er zijn nog talloze andere ‘hulpmiddelen’ maar die hebben weinig/geen bekendheid.

Het hoortoestel

Een hoortoestel, ook wel (ge)hoorapparaat genoemd, is een klein elektronisch apparaat waarmee slechthorenden beter geluid kunnen waarnemen. Bij ernstige slechthorenden met restgehoor kan het hoortoestel het liplezen ondersteunen.

Een Cochleair implantaat(CI)

Een CI is een cochleair implantaat dat geluid omzet in elektrische pulsen die de gehoorzenuw stimuleren. Inwendig wordt een implantaat aangebracht en verbonden met een elektrode in het slakkenhuis. Uitwendig wordt een zendspoel gedragen die door een magnetisch veld verbinding heeft met het implantaat.

De BaHA

Een BaHA is een beengeleidingsapparaat dat ervoor zorgt dat het geluid tot rechtstreeks op het bot komt. Het bestaat uit een implantaat, koppelstuk en een geluidsprocessor. Door een operatie wordt het implantaat achter het schedelbot geplaatst. Door het koppelstuk kan de implantaat verbonden worden met de geluidsprocessor.

Dit type apparaat is goed voor mensen die door een geleidingsprobleem moeilijker kunnen horen. Ook mensen die vaak te kampen hebben met een chronische ontsteking kunnen vaak een gewoon hoortoestel niet dragen.

Hulpmiddelen die je kan aankopen: de FM

de FM bestaat uit een zender en een ontvanger. De zender(Smartlink ) wordt door de spreker gedragen. De ontvanger(Mylink) wordt door de slechthorende gedragen. Door middel van radiogolven wordt het geluid overgedragen in de ontvanger als de spreker iets vertelt. Dit geluid wordt ook versterkt zodat het voor de slechthorende goed verstaanbaar wordt.

Een FM kan in verschillende situaties gebruikt worden: klas, vergadering, tweepersoonsgesprek, aan tafel,... Een FM kan door slechts een slechthorende gebruikt worden, als je meerdere slechthorenden wilt bereiken, gebruik je best de ringleiding.

Ringleiding

Een ringleiding wordt geplaatst in de muren van een gebouw. De ringleidingsversterker wordt meestal gekoppeld aan een geluidsinstallatie. Via magnetische golven kunnen slechthorenden dan geluiden opvangen. Dit kan alleen als de slechthorende een (hoor)toestel draagt. Slechthorenden zonder toestel kunnen hier geen gebruik van maken.

Slechthorendheid is een beperking dat zeer veel gevolgen heeft op zowel psychisch als sociaal gebied. Veel slechthorenden krijgen identiteitsproblemen omdat ze hun beperking niet kunnen aanvaarden, vaak komt dat na de puberteit nog goed. Op sociaal gebied ondervinden ze problemen in de omgang met horenden die in groepen praten waardoor slechthorenden de gesprekken niet of nauwelijks kunnen volgen. Hierdoor gaan slechthorenden zich afzonderen. Er zijn zeer veel hulpmiddelen (CI, hoortoestel,…) die het leven van de slechthorenden draaglijker kunnen maken.
Gerelateerde artikelen
Oorzaak slechthorendheid en doofheid bij baby'sOorzaak slechthorendheid en doofheid bij baby'sIn Nederland is ongeveer 1 op de duizend jonge kinderen slechthorend of doof, dit betekend dat er elk jaar 180 slechhore…
Slechthorendheid: oorzaken, gevolgen en behandelingSlechthorendheid is een aandoening die veel in onze samenleving voorkomt, veel meer dan je zou denken. Wat is het nu? Ho…
Kopen van een hoortoestelKopen van een hoortoestelEr zijn in Nederland veel mensen met een hoortoestel. De zorgverzekering geeft een vergoeding voor mensen die een hoorap…
Slechthorendheid bij je kind?Slechthorendheid bij je kind?Doofheid of slechthorendheid kan bij peuters en kleuters kan ontstaan door dezelfde oorzaken als bij heel jonge kinderen…
Slechthorendheid en DoofheidSlechthorendheid en DoofheidSlechthorendheid en doofheid is een steeds meer voorkomend probleem. Door onder andere keiharde muziek met koptelefoons…
Bronnen en referenties
  • http://www.een-en-al-oor.be/docs/folder_BAHA.pdf
  • http://www.oorzaken.nl/baha.htm
  • http://www.koc.be/kw/gehoor/kw_gehoor.html

Reageer op het artikel "Slechthorendheid: mogelijke oplossingen dankzij hulpmiddelen"

Reactie

Gonnyvermeij, 15-11-2012 11:16 #1
Ik draag al jaren hoorapparaten, maar mijn gehoor wordt steeds minder. Nu moet ik naar het AMC voor verder onderzoek, eventueel CI. Heeft iemand hier ervaring mee en waar zijn de beste chirurgen? Gaarne reactie hierop Reactie infoteur, 17-11-2012
Hoi,
Ik heb zelf een CI sedert 2004. Ik ben in België geopereerd dus ik heb geen ervaring met Nederland. Ik ben er zelf heel tevreden van en er is een nieuwe wereld voor me open gegaan. Nu kom ik inmiddels ook in aanmerking voor een 2e CI maar helaas, deze wordt niet vergoed door de zorgverzekering dus moet ik zelf opdraaien voor alle kosten.
Er bestaan verschillende merken van een CI, informeer dus zeker hier goed naar.
Schrik niet van de eerste geluiden als de CI afgesteld wordt, de menselijke stem klinkt heel anders dan je gewend bent en dat vraagt tijd en geduld om aan te passen.

Voor mij is het dus een hele positieve ervaring en ik heb er zeker geen spijt van!

Infoteur: Armaris
Laatste update: 11-12-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!