InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hangende oogleden; informatie en tips!

Hangende oogleden; informatie en tips!

Hangende oogleden; informatie en tips! Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogleden een probleem vormen; zij ervaren klachten rond het oog of zien er vermoeid uit. In dit artikel informatie over hangende oogleden en een aantal praktische tips!

Hangende oogleden?!

Veel mensen krijgen te maken met hangende oogleden; soms al op jonge leeftijd. Hangende oogleden kunnen een aantal lichamelijke problemen met zich meebrengen; maar meestal vinden met name vrouwen het gewoon niet zo mooi staan. Overigens is het in de praktijk vaker zo dat één ooglid meer hangt dan de andere. In medische termen wordt een hangend ooglid ook wel ptosis genoemd. Wanneer je ptosis hebt houdt dit in dat het bovenooglid lager over het oog hangt dan normaal gesproken. Ptosis is de meest voorkomende variant van hangende oogleden, maar er zijn meer varianten. Hangende oogleden kunnen twee oorzaken hebben:
  • De aanhechting van de spier in het ooglid raakt los
  • De spier in het ooglid rekt uit
Opzich is er dus niets mis met de spier in het ooglid; alleen verslapt de verbinding tussen de spier en het ooglid.

Gevolgen van hangende oogleden

Hangende oogleden kunnen lichamelijke klachten opleveren. Deze zijn meestal (in het begin) niet zo ernstig, maar wel erg vervelend. Lichamelijke gevolgen van hangende oogleden kunnen zijn:
  • Verminderd zicht of dubbelzien
  • Drukkend gevoel
  • Vermoeid gevoel
Verminderd zicht of dubbelzien treedt meestal op bij oudere mensen van wie de oogleden gedeeltelijk over het oog zijn gaan hangen. Het oog past zich als het ware aan het ooglid aan waardoor dubbelzien kan optreden. Daarnaast kunnen hangende oogleden een drukkend of vermoeid gevoel met zich meebrengen. Veel mensen die last hebben van hangende oogleden omschrijven dit als 'irritant' of 'zeer vervelend'. Ze hebben het gevoel steeds hun ogen verder open te moeten doen. Toch ervaren (met name vrouwen) hangende oogleden voornamelijk als een cosmetisch probleem. Zij kunnen er door een hangend ooglid vermoeid uitzien.

Tips bij hangende oogleden

Mensen voor wie hangende oogleden een klein probleem vormen kunnen de volgende dingen doen:
  • Gebruiken van een verstevigende zalf
  • Make-up op een bepaalde manier aanbrengen
  • Voldoende slapen
Een goede zalf kan ervoor zorgen dat de huid iets verstevigt waardoor een ooglid minder gaat hangen. Toch kan zalf verslapping niet voorkomen. Een goede zalf hoeft overigens niet erg duur te zijn; er zijn fabrikanten die beweren hét middel tegen hangende oogleden in huis te hebben maar meestal kunnen zij niet waarmaken wat zij beweren. Gebruik van make-up daarentegen kan wel een (tijdelijke) uitkomst zijn. Een zwarte lijn op het bovenooglid kan het oog optischer groter maken. Ook mascara en een dunne lijn op het onderooglid vergroten het oog als het ware. Toch kan het aanbrengen van make-up voor mensen met hangende oogleden soms ook lastig zijn; door het hangende ooglid gaat de make-up vlekken. Gebruik daarom waterproof make-up en laat de make-up goed drogen. Een laatste tip bij hangende oogleden is voldoende slapen. Een goede nachtrust kan ervoor zorgen dat de huid minder gaat hangen.

Ooglidchirurgie

Wie veel last heeft van hangende oogleden zal uiteindelijk het meest gebaat zijn bij een ooglidoperatie of ooglidcorrectie. Meestal is een dergelijke operatie vrij eenvoudig; het oog wordt plaatselijk verdoofd waarna de spier in het bovenooglid weer vast wordt gezet. Voor mensen met een aangeboren hangend ooglid kan een ooglidoperatie lastiger zijn en complicaties (meerdere oogafwijkingen) met zich meebrengen. Overigens is niet ieder ooglid hetzelfde; voor informatie over operaties kun je het beste een arts raadplegen. Veel verzekeringen vergoeden ooglidoperaties wanneer er aantoonbare klachten zijn en wanneer de huisarts naar het ziekenhuis doorverwijst.
Gerelateerde artikelen
Hangende oogleden door zachte lenzen?Hangende oogleden door zachte lenzen?Uit onderzoek blijkt dat het dragen van zachte contactlenzen een risico op hangende oogleden met zich meebrengt, net zoa…
Tips voor sprekende ogenEven snel wat oogschaduw aanbrengen 's ochtends haalt niet zoveel uit. Natuurlijk heb je wat op je ogen zitten maar het…
Kearns Sayre Syndroom: een zeldzame spierziekteKearns Sayre Syndroom: een zeldzame spierziekteHet Kearns Sayre syndroom (KSS) is een vorm van mitochondriële myopathie. Deze aandoening is een stofwisselingsziekte wa…
Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)Ontsteking aan de ooglidranden (Blepharitis)Blepharitis is een ontsteking van de ooglidranden. Blepharitis is een soort eczeem en het lijkt op roos. Lees in dit art…
Ooglidcorrectie, voor- en nadelenOoglidcorrectie, voor- en nadelenHangende oogleden, zakjes onder de ogen, rimpels rondom de ogen. Dat zijn meestal de redenen waarom mensen besluiten tot…

Reageer op het artikel "Hangende oogleden; informatie en tips!"

Reacties

Rhvan der Meer, 03-01-2017 18:31 #6
Ik heb hangende oogleden (ptosis), die irriterend zijn. Ben 71. Wil (voorlopig) nog geen operatie. Welke zalf is specifiek aan te raden? Liefst via winkel of schoonheidssalon, of anderzijds niet via winkelwagen.

Roos, 23-04-2015 14:38 #5
Ik ben Roos en ik ben pas 17 jaar. Toch heb ik het idee dat de huid boven mijn ogen al een beetje gaat hangen. ik gebruik wel oogcreme, maar de huid voelt gewoon heel los, een beetje uitgerekt en zit niet echt strak boven mijn oog. ook heb ik best veel rimpels langs en onder mijn oog. is dit normaal? en nog een belangrijke vraag: kan de huid boven EN onder mijn ogen uitlebberen door het gebruik van make-up of door te wrijven? ik lees zoveel dingen die ik niet zou mogen doen op het internet! kan ik bijvoorbeeld gewoon oogschaduw aanbrengen of zorgt een beetje trekken aan de huid al voor uitrekking? alvast heel erg bedankt!

Rianne, 18-08-2011 02:33 #4
Ik weet in ieder geval zeker dat ik een hangend ooglid heb, ik ben model en het begint steeds erger in beeld te komen waardoor foto's al snel verpest worden.
zelf doe ik al cremetjes en make up op die het zou moeten verdoezelen maar niks werd.
ik ben nu 19 en begin toch echt te twijfelen naar die ooglid correctie, het lijkt ook steeds vervelender en erger te gaan hangen. Mijn oma had hetzelfde probleem maar heeft de operatie pas op haar 60e uitgevoerd. Ik persoonlijk heb geen zin om nog langer en nog meer last te krijgen van dat vervelende oog! Vraag me dan ook af of ik het dan ook vergoed krijg…

Esther, 04-08-2011 09:48 #3
Ik ben niet 100 % zeker dat ik ptosis heb, al zou dit zeker kunnen, o.m. aangezien ik harde contactlenzen draag. Ik vraag mij af over welke creme hier wordt gesproken en of er meer make op tips bestaan om het verschil in ogen iets te camoufleren.

M. A., 26-08-2010 12:29 #2
Hartelijk dank voor dit artikel. Mijn rechterooglid hangt iets meer dan mijn linker, ik heb daar een lichte ptosis. Ik merk dat de ptosis veel duidelijker zichtbaar is (het oog hangt meer) als ik oververmoeid ben of als het echt boven de 30 graden buiten is. Door een goede nachtrust is mijn ptosis verminderd. Als ik google kom ik op internet allerlei enge ziektes tegen waardoor een ptosis kan wisselen. Maar lees ik goed dat door goede nachtrust een oog met ptosis wat minder kan gaan hangen?

Janan, 18-01-2010 14:21 #1
Als je jong bent en je oogleden hangen, kunnen ze dan nog herstellen?
ik ben pas 14 en volgens mij heb ik dit probleem ik vind het heeeeeeel vervelend en helemaal niet mooi en iedereen zegt de heletijd dat mijn ogen anders zijn enzo. ik heb het pas een week.

groetjes Reactie infoteur, 18-01-2010
Hoi Jeanine,

Er zijn veel 'vormen' van hangende oogleden; soms is het aangeboren en soms komt het omdat je ouder wordt.
Hangende oogleden kunnen vaak wel hersteld worden, meestal met een operatie. Een operatie voeren ze vaak alleen uit als je er veel last van hebt.
Ik begrijp dat je het pas een week hebt; het kan ook zijn dat er iets anders met je ogen is of dat je heel erg moe bent. Bij mensen die erg moe zijn gaan de oogleden sneller hangen.

Mocht je er veel last van houden dan kun je altijd even naar de huisarts gaan. Daar is niets mis mee een hij heeft vast veel meer mensen met hangende oogleden gehad (veel mensen hebben het).

Heel veel succes,

Jolien

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 18-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!